• 1
  • 2
2021-11-18, 14:01
Medlem
Barn ska planera sina studier och liv. Vlja en bana som kommer pverka deras identitet och framtid. De har nstan inga grunder att st p i sitt beslutsfattande.

De fr g p vad de tycker fr stunden. Vilket baseras p den begrnsade kunskap de har fr stunden. I praktiken tar de livsavgrande beslut baserat p rena illusioner.

Kan man hja det dilemmat till en filosofisk diskussion fr att ge barnen verktyg att tnka p sina livsval? Det r inte bara barn som tar livsavgrande beslut.

Den stora trden om civilekonom- och ekonom utbildningar. Fre, under och efter

Socionomprogrammet i Lund(Socialt)

Vet verkligen inte vad jag vill... lrare, psykolog

Det finns mnga fler exempel under Utbildning och studier hr p flashback.
Citera
2021-11-18, 14:06
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Vilka barn snackar du om? 5-ringar som vljer om dom ska bli brandmn eller mklare? Sist jag kollade s var man vuxen nr man fattade sdana beslut och det r dessutom ingenting som hindrar att man byter karrir i livet.
Citera
2021-11-18, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Barn ska planera sina studier och liv. Vlja en bana som kommer pverka deras identitet och framtid. De har nstan inga grunder att st p i sitt beslutsfattande.

De fr g p vad de tycker fr stunden. Vilket baseras p den begrnsade kunskap de har fr stunden. I praktiken tar de livsavgrande beslut baserat p rena illusioner.
S r det och att det tillts fortstta bara ur ett samhllsperspektiv r helt frkastligt.

Men alla skiter i alla. S det r bara att gra detsamma, tyvrr. Det finns ingen ledare.
Citera
2021-11-18, 14:37
Medlem
SarkastiskSympatis avatar
Citat:

Kan man hja det dilemmat till en filosofisk diskussion fr att ge barnen verktyg att tnka p sina livsval? Det r inte bara barn som tar livsavgrande beslut.

Den stora trden om civilekonom- och ekonom utbildningar. Fre, under och efter

Socionomprogrammet i Lund(Socialt)

Vet verkligen inte vad jag vill... lrare, psykolog

Det finns mnga fler exempel under Utbildning och studier hr p flashback.

Idn ptrycks av vuxna och samhllet. Att man behver planera och vlja vg stmmer inte om man inte mnar att bli president eller nsta Mozart. Livet har en tendens att lsa sig och om man inte vet s kan man alltid ndra sig senare. Gr vad du vill
Citera
2021-11-18, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Commonality
Bsta verktyget r Malm. Dr har du framtiden.
Med det i tanke, vilken livsbana skulle du rekommendera en ung mnniska? Vilka filosofiska verktyg anvnder du fr ditt resonemang?
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdstyrelsen
Vilka barn snackar du om? 5-ringar som vljer om dom ska bli brandmn eller mklare? Sist jag kollade s var man vuxen nr man fattade sdana beslut och det r dessutom ingenting som hindrar att man byter karrir i livet.
Jag hade 15-17ringar i tanke. De som vljer gymnasieinriktning och universitetslinjer. Eller som vljer att hoppa av dem. Men som du sger s kan man stllas infr samma situation senare i livet.

Jag tycker det r en cklig sak att frska resonera sig fram till vad man ska investera 5-10% livstid i baserat p romantiska frhoppningar och frvntningar.

Men vad r alternativet? Hur ska man annars veta vad man vill och vlja bana i livet?
Citat:
Ursprungligen postat av SarkastiskSympati
Idn ptrycks av vuxna och samhllet. Att man behver planera och vlja vg stmmer inte om man inte mnar att bli president eller nsta Mozart. Livet har en tendens att lsa sig och om man inte vet s kan man alltid ndra sig senare. Gr vad du vill
Ok, tack. Men man r bara ung en gng. Jag hamnar ofta i att se livet som en ndlig resurs. Kraften och hlsan frsmras. ren mellan 20 och 40 r mer vrda n ren mellan 70 och 90.

D r det r en dyrbar resurs som man inte grna bara sprtter ivg.
Edit: Hur kommer jag fram till vad jag vill? I framtiden kanske jag ngrar mig bittert.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-11-18 kl. 14:47.
Citera
2021-11-18, 15:15
Medlem
kalkryggars avatar
Idag blir barn curlade eller helt frbisedda. I bda fallen s fr de inte ngon bra uppvxt och saknar drfr den "livs-bredd" som barn frr hade nr de r i den ldern att de ska bestmma sig fr utbildningsvg.

Fr att lsa detta problem s mste frmst tv tgrder till.

1. Krva mer av barnen i skolan (som det var frr).
  2. Krva mer av frldrarna (som det var frr).

Det skulle ge barn som har en tillrcklig livs-bredd fr att bttre frst de beslut om vilken utbildning de naturligt kan vara intresserade av. ven nr det fungerar smrtfritt s r det kanske p grnsen och vissa omogna kan dock fortfarande vara fr unga fr att fatta dessa beslut. Men det lses enkelt genom att det trots allt r frhllandevis simpelt att byta vg bde under utbildningen och efter.

Tyvrr s gr samhllet t rakt motsatt hll som jag skriver krvs i mina tv punkter och drfr s kommer det bara att bli vrre/smre.

En liten edit:
Det finns en punkt tre som ocks mste till och utan den s faller punkt 1 & 2
3. politiker, polis och samhlle mste stta stopp fr samhllets nuvarande frfall.
Senast redigerad av kalkryggar 2021-11-18 kl. 15:17.
Citera
2021-11-18, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Idag blir barn curlade eller helt frbisedda. I bda fallen s fr de inte ngon bra uppvxt och saknar drfr den "livs-bredd" som barn frr hade nr de r i den ldern att de ska bestmma sig fr utbildningsvg.

Fr att lsa detta problem s mste frmst tv tgrder till.

1. Krva mer av barnen i skolan (som det var frr).
  2. Krva mer av frldrarna (som det var frr).

Det skulle ge barn som har en tillrcklig livs-bredd fr att bttre frst de beslut om vilken utbildning de naturligt kan vara intresserade av. ven nr det fungerar smrtfritt s r det kanske p grnsen och vissa omogna kan dock fortfarande vara fr unga fr att fatta dessa beslut. Men det lses enkelt genom att det trots allt r frhllandevis simpelt att byta vg bde under utbildningen och efter.

Tyvrr s gr samhllet t rakt motsatt hll som jag skriver krvs i mina tv punkter och drfr s kommer det bara att bli vrre/smre.

En liten edit:
Det finns en punkt tre som ocks mste till och utan den s faller punkt 1 & 2
3. politiker, polis och samhlle mste stta stopp fr samhllets nuvarande frfall.

Folk har snackat om dessa punkter hur lnge som helst. Men det ger inte mycket effekt ty man mste tgrda det mngkulturella grundproblemet frst. Vga snacka om det, du och din vxande skara.
Citera
2021-11-18, 16:43
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commonality
Folk har snackat om dessa punkter hur lnge som helst. Men det ger inte mycket effekt ty man mste tgrda det mngkulturella grundproblemet frst. Vga snacka om det, du och din vxande skara.

Det r just dessa punkter som kan fixa det "mngkulturella grundproblemet".

Och jag vgar ju snacka om det eftersom jag skriver dessa inlgg som "snackar om det".

Det rcker inte med att folk snackar om punkterna. Det gr ingen skillnad fren man brjar handla efter dem.
Citera
2021-11-18, 16:54
Medlem
Citat:
Om vi tar ett barn som inte r curlat och som har den gamla tidens "livs-bredd". Hur skulle ett sdant barn stlla upp problemet fr att komma till en bra slutsats?

Edit: En sak jag uppskattar r att beskriva problem s att det inte kan bli fel. Om jag vljer mellan tv utbildningar s tar jag den med bst potential fr trevliga klasskompisar.

D kan jag tnka att ven om jag misslyckas med utbildningen s kan jag ka mina chanser att trffa en tjej, nya vnner eller ett kontaktnt i arbetslivet. D kan man inte frlora p det.

Eller om jag r osker p om jag kommer att trivas i en kurs att ska tv utbildningar. Byta om den ena inte fungerar. Hedgea s att sga. Gardera sig mot frluster.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-11-18 kl. 17:05.
Citera
2021-11-18, 17:05
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
S om vi tar ett barn som inte r curlat och som har den gamla tidens "livs-bredd". Hur skulle ett sdant barn stlla upp problemet fr att komma till en bra slutsats?

Det barnet stller inte upp valet som ett problem. Det barnet "knner i magen" vad som r rtt eftersom barnet har mer verklig livserfarenhet av en fungerande vuxenvrld.

Det frbisedda barnet har sannolikt levt i en grupp med andra frbisedda barn och de har fostrat varandra. Ngra kategorier dr r de kriminella gngen eller narkomaner samt de som trskas fram och tillbaka inom psykvrden. Mildare fall fr helt enkelt bara misslyckade liv och trycker i ett hrn i ngest nr det inte sitter p ett pissjobb som de hatar fr att betala hyran till en bostad de hatar i en stadsdel de hatar.

Det curlade barnet har vxt upp i en vrld dr denne lr sig att det man gr r att grta sig till det man vill ha. Grter man s fr man. Tycker man en text r hemsk s ska man inte behva lsa den (drmed inte lra sig ven saker som r fakta och viktiga).

Citat:

Edit: En sak jag uppskattar r att beskriva problem s att det inte kan bli fel. Om jag vljer mellan tv utbildningar s tar jag den med bst potential fr trevliga klasskompisar.

Nja. Jag kan se framfr mig att man delvis tnker p det hr sttet nr det gller gymnasiet. Men det kan bara glla mindre alternativa vgar. Jag har svrt att tnka mig att en person som knner sig tekniskt lagd och r intresserad av att arbeta med ngot tekniskt i framtiden vljer barnmorskeprogrammet bara fr att ngra kompisar valt det eller fr att det gr snygga tjejer dr.

Nr det gller universitet och hgre utbildning s ska man helt bortse ifrn vilka klasskamrater man fr. Det ska endast styras av vad man vill och r intresserad av.
Senast redigerad av kalkryggar 2021-11-18 kl. 17:12.
Citera
2021-11-18, 17:21
Medlem
Citat:
Det barnet stller inte upp valet som ett problem. Det barnet "knner i magen" vad som r rtt eftersom barnet har mer verklig livserfarenhet av en fungerande vuxenvrld.

Det frbisedda barnet har sannolikt levt i en grupp med andra frbisedda barn och de har fostrat varandra. Ngra kategorier dr r de kriminella gngen eller narkomaner samt de som trskas fram och tillbaka inom psykvrden. Mildare fall fr helt enkelt bara misslyckade liv och trycker i ett hrn i ngest nr det inte sitter p ett pissjobb som de hatar fr att betala hyran till en bostad de hatar i en stadsdel de hatar.

Det curlade barnet har vxt upp i en vrld dr denne lr sig att det man gr r att grta sig till det man vill ha. Grter man s fr man. Tycker man en text r hemsk s ska man inte behva lsa den (drmed inte lra sig ven saker som r fakta och viktiga).

Nja. Jag kan se framfr mig att man delvis tnker p det hr sttet nr det gller gymnasiet. Men det kan bara glla mindre alternativa vgar. Jag har svrt att tnka mig att en person som knner sig tekniskt lagd och r intresserad av att arbeta med ngot tekniskt i framtiden vljer barnmorskeprogrammet bara fr att ngra kompisar valt det eller fr att det gr snygga tjejer dr.

Nr det gller universitet och hgre utbildning s ska man helt bortse ifrn vilka klasskamrater man fr. Det ska endast styras av vad man vill och r intresserad av.
Okej. Vad r ditt rd till de som blivit curlade respektive frbisedda? De som inte "knner i magen" att ngonting r rtt?
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-11-18 kl. 17:31.
Citera
2021-11-18, 20:35
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Okej. Vad r ditt rd till de som blivit curlade respektive frbisedda? De som inte "knner i magen" att ngonting r rtt?

Det rdet blir att se till att lsa in dig p alla mnen i skolan fr att skapa dig en bred allmnbildning.

Skulle du tillhra gruppen som r frbisedd och blir uppfostrad av dina hel- eller halvkriminella jmnriga s sluta helt enkelt att umgs med dem ven om det knns ensamt. Engagera dig i andra saker, snt som ger dig ngot vrde som mnniska och fokusera p skolan.

Om du r curlad och lrt dig att grta dig till allt och lrt dig att det ger dig det du vill ha s har du potentiellt ett grymt hrt uppvaknande framfr dig nr du blir vuxen p riktigt och du fr problem nr du frsker grta dig till saker i arbetslivet eller i andra sociala sammanhang med andra vuxna. Ta d tag i det genom att lra dig att ta ansvar fr dig sjlv. Engagera dig i saker och bestm dig fr att du bara ska ha och gra snt som du sjlv har arbetat dig fram till. Trna p att acceptera mnniskor/tankar och sikter ven om de inte stmmer med hur du vill att det ska vara. Du behver fortfarande inte tycka att deras tankar i alla lgen r bra.

P s vis s kan du f upp gonen fr en bredare vrld och du kan bli starkare. P s vis s br det allt mer falla sig naturligt fr dig sjlv vem du r och vad du vill. Jag erknner att det r en mktig uppgift fr just de som befinner sig i att vara curlade eller frbisedda att ta steget. Men det gr och en annan unge gr det.

Om du tycker att ett mne i skolan r trkigt s beror det bara p att du egentligen r dlig p det mnet. Det som i princip gller alla skolmnen r att om du ser till att bli bra p det s blir ven mnet roligt.

Om du fljer detta s br det frenkla din magknsla rejlt. Det r klart att ven den mest sjlvskra och erfarna mnniska kan stllas infr svra val i livet. Men det r nog vanligare att en sn mnniska resonerar med sig sjlv n att denne stller upp listor med utomstende faktorer. Eller vljer livsvg p grund av vad ngon kompis vljer att g i skola.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in