• 1
  • 2
2021-11-18, 21:29
Medlem
Sqeptisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarkastiskSympati
Idn ptrycks av vuxna och samhllet. Att man behver planera och vlja vg stmmer inte om man inte mnar att bli president eller nsta Mozart. Livet har en tendens att lsa sig och om man inte vet s kan man alltid ndra sig senare. Gr vad du vill
Haha, d var vi (tminstone) tv.
On topic: "Det r svrt att sia, srskilt om framtiden" - Mark Twain
Citera
2021-11-18, 21:34
Medlem
SarkastiskSympatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk

Det finns fler! Jag lyfter p hatten min gode herre!
Citera
2021-11-18, 21:38
Medlem
Sqeptisks avatar
Citat:
Det finns fler! Jag lyfter p hatten min gode herre!
Och jag hlsar tillbaka. Vi ses skert igen i ngon annan trd
Citera
2021-11-24, 12:40
Medlem
Citat:
Idn ptrycks av vuxna och samhllet. Att man behver planera och vlja vg stmmer inte om man inte mnar att bli president eller nsta Mozart. Livet har en tendens att lsa sig och om man inte vet s kan man alltid ndra sig senare. Gr vad du vill
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Om man formulerar problemet shr d: Inte "Vad vill jag bli nr jag blir stor", utan "vad verkar andra tycka att jag ska bli".

I frsta fallet blir man blind fr uppenbara begrnsningar. F kommer vara srskilt behjlpliga om man inte tar hnsyn till omgivningens villkor, tyckanden och frutsttningar.
Citera
2021-11-28, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det rdet blir att se till att lsa in dig p alla mnen i skolan fr att skapa dig en bred allmnbildning.

Engagera dig i andra saker, snt som ger dig ngot vrde som mnniska och fokusera p skolan.

Om du tycker att ett mne i skolan r trkigt s beror det bara p att du egentligen r dlig p det mnet. Det som i princip gller alla skolmnen r att om du ser till att bli bra p det s blir ven mnet roligt.
Kan problemet vara existentialism vs essentialism? Snubblande ver begreppen idag.

Du terkommer till att gna sig t skolan och att bli allmnbildad, men skolan r vl i sig existentialistisk? Dvs den menar att eleven sjlv ska bilda sig en mening.

Sker man svar i skolan s kommer man med andra ord bara f frgan tillbaka: Vad ska jag bli? Vad vill du bli?
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-11-28 kl. 16:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in