Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-14, 17:27
  #1
Medlem
Hej, hoppas det är ok att starta denna tråd. Jag är fascinerad över 80-talet och det gamla Stockholm. Alla dessa gamla kändisar, framförallt kvinnor, men även män som kändes väldigt Norrmalms-baserade. Jag tänker på den generationens kända människor som höll sig kring Sveavägen, Hötorget, handlade nere på Hemköp City under Åhlens och gärna gick på Hötorget och köpte frukt.

Det känns som att Södermalm inte alls hade den dragningskraften på den tiden och Sveavägen med omnejd var där du överlevde en livstid. Var bodde dessa idag avlidna kändisar? Jag leker med tanken att de gick till sina våningar på Wallingatan, Tegnérgatan och annat.

Kända människor jag tänker på och så till frågan, var bodde dom?

Inga Gill
Sif Ruud
Astrid Lindgren (just hennes bostad är känd)
Yvonne Lombard
Ingela Agardh
Lennart Swahn
Bruno Wintzell
Jacob Dahlin
Alexandra Charles
Sixten Herrgård
Alice Timander
Bengt Palmers
Bertil Nordström
Margreth Weivers


Fler förslag? Alla känns väldigt city!
__________________
Senast redigerad av Jojjesthlm 2021-11-14 kl. 17:28. Anledning: Grammatik
Citera
2021-11-14, 17:42
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesthlm
Hej, hoppas det är ok att starta denna tråd. Jag är fascinerad över 80-talet och det gamla Stockholm. Alla dessa gamla kändisar, framförallt kvinnor, men även män som kändes väldigt Norrmalms-baserade. Jag tänker på den generationens kända människor som höll sig kring Sveavägen, Hötorget, handlade nere på Hemköp City under Åhlens och gärna gick på Hötorget och köpte frukt.

Det känns som att Södermalm inte alls hade den dragningskraften på den tiden och Sveavägen med omnejd var där du överlevde en livstid. Var bodde dessa idag avlidna kändisar? Jag leker med tanken att de gick till sina våningar på Wallingatan, Tegnérgatan och annat.

Kända människor jag tänker på och så till frågan, var bodde dom?

Inga Gill
Sif Ruud
Astrid Lindgren (just hennes bostad är känd)
Yvonne Lombard
Ingela Agardh
Lennart Swahn
Bruno Wintzell
Jacob Dahlin
Alexandra Charles
Sixten Herrgård
Alice Timander
Bengt Palmers
Bertil Nordström
Margreth Weivers


Fler förslag? Alla känns väldigt city!

Bodde på Östermalm:

Lennart Swahn
Bruno Wintzell
Jacob Dahlin
Alexandra Charles
Sixten Herrgård
Alice Timander
Bengt Palmers
Bertil Nordström
Margreth Weivers
Citera
2021-11-14, 17:53
  #3
Medlem
Bengt Palmers bodde väl på Lidingö om jag inte minns helt fel.
Citera
2021-11-14, 18:56
  #4
Medlem
Tja,inte bodde dom på Söder i alla fall. Det var inte fören på nittiotalet som medelklassen invaderade denna stadsdel. Och då började mäklarna damma av det gamla ordet Södermalm. Det klingade liksom finare...
Citera
2021-11-14, 19:23
  #5
Medlem
Andersdamaans avatar
Ute i Djursholm och Täby så bodde det en hel del äldre kändisar. I Bromma så fanns det en del också. Östermalm var nog kändistätast dock.
Citera
2021-11-14, 19:40
  #6
Avstängd
frizzys avatar
kändisar har inte bott i city vare sig nu eller tidigare i nån större utsträckning
den enda jag kan komma på på rak arm är johan rheborg som bor vid adolf fredrik kyrka
Citera
2021-11-15, 14:00
  #7
Medlem
Bret-Harts avatar
De bodde i fina kvarter då som nu, ingen skillnad
Citera
2021-11-15, 16:05
  #8
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Tja,inte bodde dom på Söder i alla fall. Det var inte fören på nittiotalet som medelklassen invaderade denna stadsdel. Och då började mäklarna damma av det gamla ordet Södermalm. Det klingade liksom finare...
Något OT men det där stämmer inte. Växte på 80-talet upp på Södermalm i en helt vanlig medelklassfamilj bland andra medelklassfamiljer. Ryktet om Knivsöder är kraftigt överdrivet, är och har alltid varit en stadsdel bland andra.
Citera
2021-11-15, 16:10
  #9
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paleraider
Bengt Palmers bodde väl på Lidingö om jag inte minns helt fel.

Han är för övrigt inte avliden. Live and kicking. Fortfarande skriven på Lidingö.
Citera
2021-11-15, 17:21
  #10
Medlem
Jo jag är fullt medveten om att Palmers lever!

Jag kan absolut se att vissa av dem jag listar hade en Östermalmsaura över sig! Men jag vidhåller ändå att vissa utstrålar en väldig city-aura (i alla fall gjorde när dom levde). Bubblare måste nästan va Sif Ruud och Inga Gill! Magreth Weivers känns också väldigt city med sin make Bertil. Yvonne Lombard har jag själv sett i City på 90-talet frekvent handla på Hemköp City!

Man får ju även en liten flört av detta om man är intresserad av Palmemordet och allt därtill, att allt va centrerat till Sveavägen och Norrmalm. Kvarteren uppe vid Johannes Kyrka tycker jag än idag är lite mystiska!
Citera
2021-11-15, 17:37
  #11
Medlem
Björn Borg hade fin villa i Nacka på den tiden..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback