Citat:
Ursprungligen postat av
Stjaertsmoer
Jobbar inom psyk, vill inte specifiera mer än så med risk för att outa mig själv.
Det är omöjligt att generalisera och ta en specifik substans som "dödsknarkarsubstansen" och säga att den här ska man ge fan i för den är farligast. Det är olika från person till person.
I princip alla patienter som jag träffat på de senaste 5 åren som haft blandmissbruksproblematik är folk som kort och gott självmedicinerat. Och vem fan gör inte det? Det gör vi alla i olika stor omfattning. Sitter man på en handfull diagnoser eller en knepig situation där man inte har de möjligheterna som en frisk person har, så kan det bli ganska förståeligt att man vänder sig till tyngre preparat som får en att må okej för stunden.
Men dom mest trasiga individerna jag haft att göra med har alla varit extremt förstörda av alkoholen. Sen så är det ofta mycket annat inblandat också men just spriten gör folk riktigt jävla nerkörda. Att jag själv eller någon närstående fastnar i ett alkoholmissbruk är något jag helt slipper.
Tycker att tråden är lite off. Att lägga fokus på substanserna som missbrukas känns lite fel, då problematiken kring psykiska besvär ofta är så mycket mer komplicerat än så. En sak är i alla fall säker, det kommer aldrig gå att straffa bort missbruk. Sveriges narkotikapolitik och våra fantastiska siffror när det kommer till narkotikarelaterade dödsfall är ett bevis på detta.
Förmodligen kommer människan alltid vilja knarka mer eller mindre som vi alltid gjort.
Men just de ämnet vill jag gärna se mer av
https://lakartidningen.se/klinik-och...bis-i-sverige/
Ovan tar läkartidningen upp effekterna på dom länder som avkriminalisera droger. Land för land och detaljer... Visst de är fortfarande tidigt å se än men.
"Sammanfattning
I samtliga länder som legaliserat cannabis fortgår en omfattande illegal försäljning, och försäljningen till minderåriga har ej stävjats. Billig, högpotent cannabis och att slippa registreras är fortsatta konkurrensfördelar för den illegala marknaden. Det blir ofrånkomligen en katt och råtta-lek i jakt efter marknadsandelar. I Kanada har legalisering skett under devisen »legalisering under strikt kontroll«, men löftet har inte infriats. Den positiva effekten av avkriminalisering som tillskrivs Portugal är svårtolkad och kan vara en följd av omfattande satsningar på vård, omsorg och utbildning.
Den restriktiva synen på cannabis i Sverige kan ha bidragit till lägre förekomst av cannabisbruk i jämförelse med andra västländer och i förlängningen i hög*re grad skyddat befolkningen från sekundäreffekter av cannabisbruk."
"Europeiska exempel. Portugal framhävs som ett land där avkriminalisering haft lyckad effekt då narkotikarelaterad dödlighet initialt minskade till en tredjedel efter lagändringen. I dag är den dock tillbaka till liknande nivåer som före reformerna [9]. Utvecklingen av antalet narkotikarelaterade dödsfall i europeiska länder som genomfört avkriminalisering divergerar. I vissa länder ökar antalet och i andra minskar det [8]. Vidare är jämförelser av narkotikarelaterade dödsfall mellan länder svåra att dra slutsatser från, eftersom mätmetoderna skiljer sig åt [8]. Innehållet i reformerna förefaller också ha betydelse: Portugals reformer inkluderade stora satsningar på vård, behandling och utbildning. Påföljder mot bruk och innehav av narkotika kvarstod men flyttades från det juridiska systemet till en ny myndighet under hälsodepartementet [9].
Enbart en avkriminalisering innebär inte självklart minskad narkotikarelaterad död. Estland avkriminaliserade cannabis redan 2002, men har i dag den högsta narkotikarelaterade dödligheten per invånare i Europa [8]."
Har vi verkligen resurserna till till alla som eventuellt börjar med droger om vi tar bort lagarna? Kommer de tillsättas mer? Får man betala själv? Psyk är redan nedrustat - kommer bli mer än ett helvete och jobba på akuten. Hehe. Nåja resurser i all ära.