2021-11-15, 16:23
Bannlyst
Grejen med LSD är att ja, du kan gå igenom ett helvete i något du upplever är en evighet om du har en riktigt dålig tripp. Dock är det inte random om det händer dig. Set och setting är allt, tar du en väl avvägd dos i en miljö du känner dig trygg i så är sannolikheten för ovanstående 0,000%. Du kan fortfarande få en tuff tripp, men det är något annat än att snea.
Citera
2021-11-15, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smellslike
Skön logik! "Jag körde en bil i 300km utan säkerhetsbälte och krockade, därför är alla bilar skit"

aldrig sagt att det är skit, din flane, utan att det snabbt blir farligt om man tar lappar vilka man inte vet hur doseringen ser ut, och att det faktiskt händer att folk blir självmordsbenägna för att man inte vet vad som händer och man är livrädd och panikslagen på en och samma gång.

ta syra, svamp, ayahuasca eller saltsyra om ni så vill. jag försöker bara måla upp en mer kritisk bild av den vidriga jävla skönmålning av hallucinogener som jag ofta ser neo-hippies och annat äckligt folk komma med.

finns ingen statistik över hur många som tar livet av sig när de trippar, men jag garanterar att det händer med jämna mellanrum. går ju dock inte på något sätt att jämföra med regelrätta OD-droger à la horse, koks, meth, etc.

som alltid: respektera substansen, och ha en backup-plan så går det oftast bra
Citera
2021-11-15, 17:40
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Var det jag som tänkte det där, eller hon som sa det?

Hehe, jo. Så kan jag iof lite fungera utan droger också.
Citera
2021-11-15, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Jobbar inom psyk, vill inte specifiera mer än så med risk för att outa mig själv.

Det är omöjligt att generalisera och ta en specifik substans som "dödsknarkarsubstansen" och säga att den här ska man ge fan i för den är farligast. Det är olika från person till person.

I princip alla patienter som jag träffat på de senaste 5 åren som haft blandmissbruksproblematik är folk som kort och gott självmedicinerat. Och vem fan gör inte det? Det gör vi alla i olika stor omfattning. Sitter man på en handfull diagnoser eller en knepig situation där man inte har de möjligheterna som en frisk person har, så kan det bli ganska förståeligt att man vänder sig till tyngre preparat som får en att må okej för stunden.

Men dom mest trasiga individerna jag haft att göra med har alla varit extremt förstörda av alkoholen. Sen så är det ofta mycket annat inblandat också men just spriten gör folk riktigt jävla nerkörda. Att jag själv eller någon närstående fastnar i ett alkoholmissbruk är något jag helt slipper.

Tycker att tråden är lite off. Att lägga fokus på substanserna som missbrukas känns lite fel, då problematiken kring psykiska besvär ofta är så mycket mer komplicerat än så. En sak är i alla fall säker, det kommer aldrig gå att straffa bort missbruk. Sveriges narkotikapolitik och våra fantastiska siffror när det kommer till narkotikarelaterade dödsfall är ett bevis på detta.

Förmodligen kommer människan alltid vilja knarka mer eller mindre som vi alltid gjort.

Men just de ämnet vill jag gärna se mer av

https://lakartidningen.se/klinik-och...bis-i-sverige/

Ovan tar läkartidningen upp effekterna på dom länder som avkriminalisera droger. Land för land och detaljer... Visst de är fortfarande tidigt å se än men.

"Sammanfattning
I samtliga länder som legaliserat cannabis fortgår en omfattande illegal försäljning, och försäljningen till minderåriga har ej stävjats. Billig, högpotent cannabis och att slippa registreras är fortsatta konkurrensfördelar för den illegala marknaden. Det blir ofrånkomligen en katt och råtta-lek i jakt efter marknadsandelar. I Kanada har legalisering skett under devisen »legalisering under strikt kontroll«, men löftet har inte infriats. Den positiva effekten av avkriminalisering som tillskrivs Portugal är svårtolkad och kan vara en följd av omfattande satsningar på vård, omsorg och utbildning.

Den restriktiva synen på cannabis i Sverige kan ha bidragit till lägre förekomst av cannabisbruk i jämförelse med andra västländer och i förlängningen i hög*re grad skyddat befolkningen från sekundäreffekter av cannabisbruk."

"Europeiska exempel. Portugal framhävs som ett land där avkriminalisering haft lyckad effekt då narkotikarelaterad dödlighet initialt minskade till en tredjedel efter lagändringen. I dag är den dock tillbaka till liknande nivåer som före reformerna [9]. Utvecklingen av antalet narkotikarelaterade dödsfall i europeiska länder som genomfört avkriminalisering divergerar. I vissa länder ökar antalet och i andra minskar det [8]. Vidare är jämförelser av narkotikarelaterade dödsfall mellan länder svåra att dra slutsatser från, eftersom mätmetoderna skiljer sig åt [8]. Innehållet i reformerna förefaller också ha betydelse: Portugals reformer inkluderade stora satsningar på vård, behandling och utbildning. Påföljder mot bruk och innehav av narkotika kvarstod men flyttades från det juridiska systemet till en ny myndighet under hälsodepartementet [9].

Enbart en avkriminalisering innebär inte självklart minskad narkotikarelaterad död. Estland avkriminaliserade cannabis redan 2002, men har i dag den högsta narkotikarelaterade dödligheten per invånare i Europa [8]."

Har vi verkligen resurserna till till alla som eventuellt börjar med droger om vi tar bort lagarna? Kommer de tillsättas mer? Får man betala själv? Psyk är redan nedrustat - kommer bli mer än ett helvete och jobba på akuten. Hehe. Nåja resurser i all ära.
Senast redigerad av rawjudge 2021-11-15 kl. 18:37.
Citera
2021-11-15, 19:20
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MieFredriksen
Snear du på lsd eller liknande så har du många tuffa år framför dig av ren och skär skräck.
Nej det har du inte. Kan säkert ha det om du har en jävla otur med underliggande risker.

Själv toksneat och evigt loopat i helvetesgapet helt utan vetskap om min egen existens och med vetskapen att det knippe känslor jag bestod av var där för alltid utan möjlighet till flykt. Vilket snarare hjälpt mig än det motsatta. Som ett mentalt eldprov.

Då är det ändå väldigt stora doser det handlar om, vilket jag fått intrycket är ganska liten andel som tar syra som bestämmer sig för att testa, och på väldigt låg syra-erfarenhet i ryggen, som är ännu ovanligare. Så mängden som kommer ur liknande sämre än de gick in är försvinnande låg.

Mycket troligare just de "du" nämner som ofarliga som är farliga mentalt, de som långsamt nöter ner användaren.

"Du" och "du", syftar på användarnamnet som inte varit använd på 5 år och plötsligt rycker till liv och sprider falskheter om lsd:s farlighet och heroins ofarlighet.
Ett trasigt folk är ett svagt folk.
Senast redigerad av AnOldBeginning 2021-11-15 kl. 19:25.
Citera
2021-11-15, 19:46
Medlem
Har stor respekt faktiskt för alla sorters droger efter att ha jobbat på psyk. Faktiskt har jag träffat på en hel del folk som inte verkar tåla hasch och får psykos gång på gång utan att lära sig.

Benso är ett fördärv också, dem patienterna vet exakt när klockan slår dags för medicindelning. Har haft läkare som patienter som är fast i skiten.
Senast redigerad av Facemash 2021-11-15 kl. 19:50.
Citera
2021-11-15, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Rc droger farligt skit med helt ihopmixade ingredienser från Kina eller skumt labb i Europa med hjärtstopp etc som biverkningar . Blandas ihop med cannabis men är Livsfarligt

Ja kopplingen mellan dom och psykiska problem verkar rätt stark tyvärr.
Citera
2021-11-15, 23:19
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnivStina
Har erfarenhet av psykos på LSD. Inte hos mig själv men hos nära anhörig. Den personen lever med PTSD idag. Och har problem med sömnen, livrädd för att sova, kan inte sova och annat. Då har det alltså gått tio år minst sen traumat ägde rum, så att säga
Så är det.
Många kan purifiera sina tillkortakommanden, fixeringar o tex 'återuppleva' gamla farhågor - men, bearbeta dessa korrekt under en session självhjälp med LSD.
Det medan vissa, blir, sjuka/sjukare om de inte tål preparatet lika bra.

OnT ;
De patienter som inkommit intoxinerade pga, i värsta fall långt missbruk, av tradolan i kombination med alkohol o behöver intensiv vård för dilerium, utlöst psykosproblematik, krampanfall o exempelvis hiskeligt fysiskt skick med kommandot abstinenser.
De patienterna upplever jag vara i etter värre situation än patienter som sneat på hallucinogena. Överlag.
Citera
2021-11-15, 23:44
Medlem
Grejen med psykadeliska substanser som LSD är att de inte fungerar på korkade människor med allt för stort ego. Svårare än så är det inte 👍
Citera
2021-11-16, 00:42
Medlem
Kan man utgå från att personer som beskriver andra som korkade och egodrivna, själva inte är särskilt stora?
Senast redigerad av kn1vman 2021-11-16 kl. 00:52.
Citera
2021-11-16, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kn1vman
Kan man utgå från att personer som beskriver andra som korkade och egodrivna, själva inte är särskilt stora?

Ja om man vill
Citera
2021-11-16, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MieFredriksen
Jag kan säga till alla som inte vet. Att snea på LSD är det värsta man kan uppleva. Hellre i så fall att bli levande begravd och dö långsamt. Dessa extrema hallucinationer och total förlust av verkligheten är tortyr. Du vet inte var du är, vem du är, människor ser ut som clowner och monster. Och du inser inte att det är pga LSD. Du blir så rädd att du både bajsar och kissar på dig.

Sen såklart kan man snea olika grovt och ta mindre eller större mängder men syra är absolut inget att leka med. Du kan dö. Stor risk. Du hoppar rakt ut från ett högt hus. Du tror att du kan flyga. Det finns inga gränser. Nej för fan akta er för allt sånt.

Aldrig sett/varit med om något som varit i närheten av detta trots att jag tagit väldigt stora doser LSD(8-900ug).

Det ska mycket till för att du ska glömma bort att du trippar/tro att du kan flyga. Aldrig hört om att någon varit med om detta/liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in