2021-11-16, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isaleex
I Borås? Försökte googla på bränder men fann inget om detta. Vet du stad och årtal?
Hans domar finns någonstans tidigare i tråden.
Citera
2021-11-16, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Ja, det är väldigt vanligt att personer som hör till rättpsyks öppenvård bor på kommunens LSS-boenden eller i deras sattellitlägenheter. Om nu det var frågan.

”Det hade jag ingen aning om!” Det är ju personkrets 1, 2 och 3 som är målgrupp för LSS-boenden. Hör MGM dit?
Citera
2021-11-16, 11:43
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
”Det hade jag ingen aning om!” Det är ju personkrets 1, 2 och 3 som är målgrupp för LSS-boenden. Hör MGM dit?

Personkrets 3 är det ganska vanligt att de tillhör. Om MGM hör dit kan jag inte svara på, har inte sett hans journal.
Citera
2021-11-16, 11:49
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Nä jag tror verkligen inte hon har haft en affär med MGM. Det ligger andra orsaker bakom om hon nu ens var i hans lägenhet frivilligt.

Stod f.ö i dagens tidning att kvinnan kände sig hotad och förföljd. Känner man det så undviker man hotet inte går dit frivilligt. Eller har en affär.

Jag tror inte heller det. Pateinter på rättspsyk är överlag inte särskilt attraktiva personer för personalen som arbetar där. Man tänker liksom inte ens på det viset.

Men jag håller med om att det är konstigt att hon hamnade i hans hem. Hur ser det ut runt lägenheten där han bor om någon vet? Hade det varit enkelt att dra in någon mot deras vilja där utan att det märks?

Känns så otroligt att hon frivilligt skulle ha gått hem till en patient hon känt sig hotad av. Jag har haft patienter jag känt viss hotfullhet från, då känns det obekvämt bara när man stöter på personen ute på stan, jag tar gärna en omväg hem då tex för att inte vara övertydlig med var jag bor.
Citera
2021-11-16, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Personkrets 3 är det ganska vanligt att de tillhör. Om MGM hör dit kan jag inte svara på, har inte sett hans journal.

Jaha. Har flera LSS-boenden, privata, på gångavstånd i samhället där jag bor. När det första etablerade sig för 10-15 år sedan skrev närmaste grannarna mängder av oroliga insändare i lokalpressen. Företaget informerade om målgruppen för att lugna. När ytterligare tre LSS-boenden etablerades kom inga protester, inget oroväckande har någonsin orsakats av de boende. Inte många i byn anar att där kan finnas öppenvårdade rättsspsykpatienter.
Citera
2021-11-16, 12:16
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Jaha. Har flera LSS-boenden, privata, på gångavstånd i samhället där jag bor. När det första etablerade sig för 10-15 år sedan skrev närmaste grannarna mängder av oroliga insändare i lokalpressen. Företaget informerade om målgruppen för att lugna. När ytterligare tre LSS-boenden etablerades kom inga protester, inget oroväckande har någonsin orsakats av de boende. Inte många i byn anar att där kan finnas öppenvårdade rättsspsykpatienter.

Nej, folk brukar inte känna till det. Jag har jobbat på ett sådant boende, och man placerar gärna många kommunala verksamheter bredvid dem dessutom, såsom förskolor. Ibland finns dömda pedofiler, mördare och våldtäktsmän på dessa boenden. De flesta är inga farliga personer i nutid och brotten ligger ofta längre tillbaka i tiden, men det finns definitivt de som är farliga.
Citera
2021-11-16, 12:52
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Läste hans dom nu sedan tidigare, och ja, han ser ut som en "typisk" sådan person som brukar få plats på LSS under personkrets 3. Men jag vet ju inte hur det sett ut i hans fall.
Citera
2021-11-16, 13:38
Medlem
Mycket spekulationer här om vad som kan hänt och vi kommer heller inte få veta för än fup:en kommer så ingen idé och sitta o kasta pajer på varandra.
Det som kan tas i beaktning är ju att Falköping är belamrat av psykfall, då vi har psykmottagning, utslussningsanstalt ( Gudhem) även längre tillbaka i tiden drog och rehabiliterings hem. Och det i kombination tågknut mellan Stockholm-Göteborg så blir många psykfall kvar här eller tar sig tillbaka efter att knytit kontakter.
Där polisen iallafall hittade kvinnan död är alltså dotorpsgatan 55a ett hus med 2 trappuppgångar, nedanför ligger ett likadant hus alltså dotorpsgatan 57a och 57b och i den källarlokalen har svenska kyrkan en lokal och att vi vet att NF var delaktig i sv kyrkan så kan det också tas i beaktning!
Tror ej hon var där frivilligt
Citera
2021-11-16, 14:09
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolenona
Du förstår uppenbarligen inte vart jag vill komma. Jag är inte ute efter att komma fram till var hennes make befann sig. Jag anser att alla kvinnor och män är fria att befinna sig var de vill oavsett civilstånd utan att riskera att bli skadade. Att det kan leda till kontroverser i ett äktenskap är en helt annan sak och inget varken du eller jag har med att göra. Att du håller på och spekulerar i huruvida BO skulle varit otrogen antyder att du anser att hon själv skulle kunna haft någon del i vad som hänt vilket jag tycker är helt skevt. Det visar bara på en väldigt förlegad och unken kvinnosyn.

Tack men du har missuppfattat det hela lite.

Om hon har besökt MGM så har hon helt frivilligt satt sig i en situation som hon redan på förhand visste kunde vara farlig.

Du kan ju inte börja argumentera för att kvinnor har rätt att umgås vilken dömd våldsman och tok som helst men så fort det händer något så är de utan egen förskyllan?

Det är nog fler än jag som undrar varför hela detta drama utspelar sig just när maken är bortrest, den nästan enda hypotes som känns rimlig är att BO på nåt sätt helt frivilligt träffat MGM men att något hänt under mötet?
Citera
2021-11-16, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
https://sverigesradio.se/artikel/ny-...lkopingsmordet

Folk här inne verkar så upptagna med att bryta arm med varandra, att ditt inlägg nästan spolats bort.
Vem är den andra misstänkta??
Har det framkommit något nytt??
Citera
2021-11-16, 14:30
Medlem
Citat:
I Borås? Försökte googla på bränder men fann inget om detta. Vet du stad och årtal?
Se sidan 8 i tråden. Där finns länkar till hans tidigare begångna brott.
Citera
2021-11-16, 14:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Men jösses! Alla spekulationer kring mannen och otrohet. Här är ytterligare en spekulation då.
Jag är ingen man så kan inte heller tala om hur en man skulle tänka. Men säg att er fru eller flickvän har ett psyk på halsen. Som stalkar och förföljer. Vad hade ni då gjort? Skyddat? Följt med er partner till de flesta ställen för att se till så hon är trygg?
Att mannen är utomlands under höstlovet är inga konstigheter. Kanske besökte han släkt och familj med pojkarna. BO kanske va tvungen att jobba och kunde inte följa med. Nu är hon inte längre trygg. Hennes man finns inte i närheten. En stalker skulle garanterat se det som en fördel..
låter iaf mest troligt enligt mig. Bäst att passa på när mannen inte är med. Eller någon annan för den delen.
En kvinna måste inte ha en affär bara för hon har killkompisar lika lite som en man måste ha en affär bara för han har tjejkompisar. Alla människor är inte otrogna eller får ett begär bara för de är själva med någon med motsatt kön.
Har man den skeva synen så kanske man skulle ta och fundera på varför man inte kan lägga band på sig eller har dessa begär!

Oavsett, hur många människor är villiga att byta ned sig?! BO man verkar uppenbarligen va en reko man som arbetar och har ett ordnat liv. Varför skulle ett psyko då locka?
Nä jag tror verkligen inte hon har haft en affär med MGM. Det ligger andra orsaker bakom om hon nu ens var i hans lägenhet frivilligt.

Stod f.ö i dagens tidning att kvinnan kände sig hotad och förföljd. Känner man det så undviker man hotet inte går dit frivilligt. Eller har en affär.

Du ska nog inte lita på vad som står i tidningarna, i fallet Lotta Rudholm tex som skrev man att hon gång på gång försökte lämna GM men det stämde ju inte alls, snarare tvärtom, det är bara att läsa förundersökningen.

Vad gäller det aktuella fallet så låter det rätt orimligt att MGM skulle kidnappa henne och föra BO till sin bostad, hur skulle det ha gått till och varför har ingen sett henne föras dit med våld?

Den mest troliga förklaringen är att hon gått dit frivilligt för att besöka MGM men att något hänt under besöket.

Kanske ville hon prata ut och avsluta sin "bekantskap" med MGM och då blev han arg?

BO har enligt uppgift bott ihop med sin make under många år, kanske hade viss tristess och leda uppstått med tiden?

Att spekulera i hur vissa människor hanterar en sådan situation med att BO inte ville byta ned sig känns ju inte rimligt? Fattar folk intresse för någon annan så handlar det inte bara om materiella ting, arbete och liknande. Vissa kvinnor lockas också av våldsmän då de är farligt spännande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in