2021-11-13, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Hela din "argumentation" faller redan här då den skyldige enligt lag var förbjuden att handskas med vapentypen han använde vid morden:
https://eu.jsonline.com/story/news/crime/2021/10/26/kyle-rittenhouse-defense-seeking-dismissal-of-gun-possession-charge-ahead-november-1-trial-kenosha/8549233002/

Och ska detta föreställa "självförsvar" (ytterst märkligt resonemang då gärningsmannen, likt svarta gängmedlemmar, på eget bevåg olagligen beväpnat sig och uppsökt situationen) så är det isåfall en sak som måste bevisas av försvarssidans advokat:
https://courses.lumenlearning.com/suny-criminallaw/chapter/5-2-self-defense/

...något som ännu inte har skett.

Nej, hade du sett rättegången så hade du också vetat om att han faktiskt fick lov att använda vapnet. Det hade något å göra med om man var under 16 så får du inte lov men om du är över 16 års ålder som kyle var vid tiden så får man lov. Det var knappt att jag själv förstod men de tog upp det på gårdagens rättegång.
2021-11-13, 14:50
Medlem
winningfeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Ingen tydlig nödvärnssituation. Han försvarade inte sin lilla stuga + barn precis. Han hade åkt iväg med vapen och hamnade då i våldsamheter...

Att man springer ifrån en person som tidigare har uttalat dödshot, och nu jagar honom är det inte då en nödvärnssituation när personen ifråga kommer ikapp en och försöker att avväpna en (vidrör eller är väldigt nära vapnet)?

Man ska även ta i beaktning till situationen, en person avfyrar en pistol bakom Kyle i luften, vilket även det antagligen ökar den upplevda hotbilden.

Dem efterkommande skjutningarna är solklara självförsvar fall (attackerad med skateboard i huvudet när han ligger ner på rygg, samt blir sparkad i huvudet av en annan person, därefter får en pistol siktad mot sitt huvud).

Lagarna är annorlunda rent generellt i USA, så du kan inte jämföra med Sveriges självförsvar lagar som är betydligt striktare.
2021-11-13, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Nej, hade du sett rättegången så hade du också vetat om att han faktiskt fick lov att använda vapnet. Det hade något å göra med om man var under 16 så får du inte lov men om du är över 16 års ålder som kyle var vid tiden så får man lov. Det var knappt att jag själv förstod men de tog upp det på gårdagens rättegång.

En fotnot

Spannet för denna regel gällde också bara upp till och med 18.

Så 16-18 fick man vara för att denna lag skulle ha effekt, vilket den då har för Kyle som var 17 år.
2021-11-13, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Förutom att hela situationen redan var farlig, så springer han alltså ensam ut och skapar en betydligt farligare situation...
Han var inte ensam han hade Ryan Balch med sig, en fd militär som gjorde honom sällskap när han knatar iväg ifrån bilfirman för att erbjuda sjukvård eller ja plåstra om folk som har skadat sig oavsett ras, politisk tro eller gruppering.

Någonstans på vägen tappar han bort Balch i folkvimlet och beger mot bensinmacken för att han tror att det är där Balch befinner sig, vilket stämmer men enligt Kyles eget vittnesmål så ser han inte Balch bland alla människor som befinner sig där.

Ungefär samtidigt så får han ett telefonsamtal från Dominik Black om att demonstranterna håller på att elda och förstöra nere vid en annan bilpark och beger sig ditåt med en brandsläckare, oklart dock om det är samma ägare till den bilparken som den de fick i uppgift att försvara.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-11-13 kl. 15:22.
2021-11-13, 14:58
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Ingen tydlig nödvärnssituation. Han försvarade inte sin lilla stuga + barn precis. Han hade åkt iväg med vapen och hamnade då i våldsamheter...
Rätten till nödvärn är stark i amerikansk lagstiftning. Inte som i Sverige där den är icke existerande. Det är uppenbart att han blir attackerad.
2021-11-13, 14:59
Avslutad
"Han borde inte befunnits sig där"
Varför gäller bara detta honom och inte "offren"?
2021-11-13, 15:10
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Varför ska inte laglydiga människor lagligt ta med sig lagliga open carry-vapen för lagligt självförsvar till ställen där kriminella individer olagligt tillåts härja fritt med dom vänsterstyrda ledarnas goda minne? Saknar ni grundläggande självbevarelsedrift?

Eller anser ni generellt att laglydiga medborgare som vill skydda sig älskade samhällen, när polis och brandkår helt gett upp att utföra sina arbetsuppgifter(möjligtvis pga instruktioner från ansvariga vänster-politiker) ska avsäga sig alla sina rättigheter och lägga sig platt emot alla brottslingar, lättkränkta och psykiskt sjuka som vill förstöra samhällena och låta dom bränna ner eller förstöra allt som finns kvar av dom civiliserade samhällena, för att inte riskera stöta sig med dessa avarter?

För normalfuntade människor med grundläggande självbevarelsedrift som inte tillåter sina liv dikteras av brottslingar, psykiskt sjuka och korrupta politiker så är det nog precis tvärtom, det är för dom flesta vettiga en självklarhet att om laglig möjlighet finns alltid beväpna sig i samhällen där kriminella tillåts härja närmast okontrollerat. Jag kan bara komma på fyra länder på rak arm där man tryggt kan strunta i att beväpna sig, och det är Island, Polen, Ungern och Japan.

Du blandar ihop Kyle med dom brottsliga AFA och BLM-aktivisterna, och politikerna som tillåter dom härja fritt, 100% av allt ansvar för alla farliga situationer ligger på dessa, inte på välmenande laglydiga medborgare som vill släcka bränder eller skydda fastigheter från brottslingar. Bara riktigt vidriga människor skyller på offren.

Du, jag hade själv varit ute att skydda egendom om jag var där, men hade inte gått runt med riffel, då det eskalerar risken för personfarlig våld. MEN jag tycker att Kyle inte gjort något fel, utifrån situationen. Hur får du det till att jag älskar avskum? Hade själv skjutit OM jag hade vapen OCH var i hans sits. Men hade försökt skydda egendom UTAN att ta steg som ökar risken för att motståndaren blir ett hot mot mit liv, då jag inte anser det för en bagatel att tvingas avväga mitt liv mot en annans. Kanske nuanseringar är lite överkurs för politisk aktiva i våra dagar.
2021-11-13, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Att samtliga som han sköt var i självförsvar.

Absolut. Och som grädde på moset så var en av dessa en äcklig liten pedofil så det ska han fan få en applåd för.

Blir han inte frikänd speciellt efter att åklagaren verkar göra allt jobb åt försvaret så skulle jag bli ruskigt förvånad.

Åklagaren får ytterligare skäll av domaren. Älskar kommentarerna under videon. Haha

https://www.youtube.com/watch?v=b_zwTfTNK2E&ab_channel=Law%26CrimeNetwork
2021-11-13, 15:13
Medlem
svensvenglenns avatar
Är alla inblandade i denna soppan judar eller? dom 3 skjutna?
2021-11-13, 15:15
Medlem
Här är Kyles vittnesmål i sin helhet. (försvaret)

https://www.youtube.com/watch?v=Bvcl0FqI518&ab_channel=NBCChicago

/Åklagaren)
https://www.youtube.com/watch?v=JG8PhtFrO0Y&ab_channel=NBCChicago
Senast redigerad av Knarkblomman 2021-11-13 kl. 15:20.
2021-11-13, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winningfeast
Precis, det finns inte någon som helst rimlighet att det är det som har hänt och utifrån bilderna som åklagaren har visat upp är det omöjligt att ens se vad det föreställer. Att Kyle springer från Rosenbaum (”Retreat”) är en ytterst viktigt del utav försvarets argumentation om att det handlar om självförsvar.

Om det skulle ha varit på det viset som åklagaren påstår, hade väl åklagaren kallat Ziminski som vittne i rättegången, vilket inte har hänt.
Att åklagarsidan inte har kallat mr Zeminski som vittne är helt logiskt ur deras synvinkel.

Hade de gjort det så hade hela deras version av händelseförloppet som leder fram till Rosenbaums död fallit ihop som ett korthus, då Zeminski måste vittna sanningsenligt under ed om vad som hände.

Jag är tom övertygad om att domaren isåfall hade ogiltigförklarat hela rättegången.

Allt kokar ju i grund och botten ner till den första situationen och vad som händer där. Om Zeminski vittnar sanningsenligt då så är åklagarsidan körd.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-11-13 kl. 15:38.
2021-11-13, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Att försvaret inte har kallat mr Zeminski som vittne är helt logiskt ur deras synvinkel.

Hade de gjort det så hade hela deras version av händelseförloppet som leder fram till Rosenbaums död fallit ihop som ett korthus, då Zeminski måste vittna sanningsenligt under ed om vad som hände.

Jag är tom övertygad om att domaren isåfall hade ogiltigförklarat hela rättegången.

Allt kokar ju i grund och botten ner till den första situationen och vad som händer där. Om Zeminski vittnar sanningsenligt då så är åklagarsidan körd.

Tror inte att han är sånt bra vittne då det handlar mycket om känslor och sånt i Usa.

Joshua Ziminski, 35, was charged last week with disorderly conduct-use of a dangerous weapon, a misdemeanor, in the Aug. 25 incident.

https://eu.jsonline.com/story/news/crime/2020/10/15/kenosha-protester-charged-firing-gun-prior-rittenhouse-shots/3667399001/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in