Citat:
Ursprungligen postat av
flowerpower900
Nån med erfarenhet av leverans till spårbart ombud? Får man ett brev när man kan hämta det eller notis via mobilen? Är det mindre safe än till brevlådan?
Det beror helt och hållet på säljaren.
I majoritet av fall jag köpt av (notera: jag har inte handlat från en DNM sen i julas/nyår) så får man antingen:
1)
Notis i Postnord-appen att en leverans är på väg (om det är postnord man väljer som fraktbolag).
Sedan via PM så får man ett fraktnummer.
2)
Man får via någon metod, oftast via PM, ett fraktnummer/trackingnummer (exempelvis via read2burn.com) man kan lägga till i sin leverantörs app (postnord, DHL, UPS, instabox, etc) att följa.
3) Ett trackingummer via PM (oftast i krypterat meddelande via ens egna PGP).
Sidnotering:
Allt detta gäller Archetyp i mina fall.
Jag använder exklusivt Archetyp.
EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av
flowerpower900
Är det mindre safe än till brevlådan?
JA!!! Men det beror på...
Om du beställer via vanligt brev (ej spårbart/frimärke-brev som hamnar i brevlådan) så har du så-kallad "plausible deniability".
Exempel:
Du bor i hus och har en brevlåda flera meter från ditt hus.
Mahmoud/lokala ligisten beställer knark till sig själv i ditt namn och håller sedan koll på din låda <--- detta är något du kan använda som ursäkt när polisen ringer eller knackar på.
Detta fungerar även om du bor i lägenhet och din brevlåda befinner sig på bottenplan.
Men om du beställer via SPÅRBART och säljarens "packare" blir haffade så kan deras ID-kort OCH bankkort/Kreditkort användas för att spåra ALLA försändelser som gjorts med tidigare benämnd identitetsangivare (ID-kort/bankkort/kreditkort).
Det är stor sannolikhet i DAGSLÄGET att du får en så-kallad "husrannsakan" om du beställt från en säljare som "åkt dit" (alltså, den som skickat försändelsen - aka "packare"*) om din adress förekommer i försändarens mottagare.
*En "packare" är en del av "säljaren".
Som namnet antyder så är "packaren" personen som "paketerar" och skickar ditt beställda knark.
Den vakuum-förpackar ordern och sedan lägger din order i antingen:
A) En brevlåda (om du beställer via vanligt "brev")
B) Via postnord/DHL/UPS/Instabox etc med "tracking"
En "Säljare" på darknet kan antingen vara:
1) En enskild individ
2) Ett "Gäng" som består av flera delar (en packare, en person som hanterar forumet/ordrar, en som hanterar inköp, en som hanterar "hits" (mord) och så vidare)
Summa summarum (kortfattat):
Om packaren för en säljare åker fast så vill du ha STÄDAT hemma om du beställt via "spårbart" då du kan, för det mesta, förvänta dig en husrannsakan i närtid.