2023-06-08, 16:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottochblandat1
Om jag har bitcoins på tex Bitstamp. Måste jag inte då skicka dem till trocador för att växla? Då har jag ju alltså ändå skickat dem över marknaden. Kan väl likaväl försvinna då? Tacksam för vägledning

Skillnaden är att Trocador är extremt billig att växla med och den är anonym, d.v.s du betalar inte en avgift för att mixa eller växla utan en väldigt liten kommission. Du ser avtalet och tidsfönstret innan du skickar överföringen och om det skulle vara så att betalningen inte kommer fram så finns det en möjlighet att snacka med växelkontoret och reda ut det men den möjligheten finns generellt INTE hos DNMs efter 24 timmar.

Så kostnaden och risken att använda BTC på en DNM är i princip alltid betydligt högre. Jag har svårt att tro att de stora marknaderna som Bohemia och Incognito kommer att fortsätta använda BTC hela året ut. Jag fick nyligen ett väldigt snarkigt meddelande på Incognito ang. att använda BTC som löd i stil med "fuck you skyll dig själv om du förlorar pengarna".
Citera
2023-06-08, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Skillnaden är att Trocador är extremt billig att växla med och den är anonym, d.v.s du betalar inte en avgift för att mixa eller växla utan en väldigt liten kommission. Du ser avtalet och tidsfönstret innan du skickar överföringen och om det skulle vara så att betalningen inte kommer fram så finns det en möjlighet att snacka med växelkontoret och reda ut det men den möjligheten finns generellt INTE hos DNMs efter 24 timmar.

Så kostnaden och risken att använda BTC på en DNM är i princip alltid betydligt högre. Jag har svårt att tro att de stora marknaderna som Bohemia och Incognito kommer att fortsätta använda BTC hela året ut. Jag fick nyligen ett väldigt snarkigt meddelande på Incognito ang. att använda BTC som löd i stil med "fuck you skyll dig själv om du förlorar pengarna".

Ok tack för info. Ska absolut testa men frågan kvarstår. Jag måste ju skicka mina bitcoins till trocador vilket borde innebära samma risk som att skicka till fs? Eller ska jag sälja dem ta ut pengarna och köpa xmr via trocador?
Citera
2023-06-08, 17:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ok tack för info. Ska absolut testa men frågan kvarstår. Jag måste ju skicka mina bitcoins till trocador vilket borde innebära samma risk som att skicka till fs? Eller ska jag sälja dem ta ut pengarna och köpa xmr via trocador?

1. Avgifterna vid utbytet till XMR är generellt LÄGRE än avgifterna att ANVÄNDA BTC på en marknad.
2. Risken att du förlorar BTC vid en DNM p.g.a blockchainproblem är HÖGRE.

Så oavsett om du använder en Bitmixer eller inte så tjänar du automatiskt på att använda XMR. Det finns ingen anledning att göra någonting med BTC om det inte skulle vara så att du HAR BTC, då växlar du den mängd du ska använda till XMR först innan du gör någonting annat.
Citera
2023-06-08, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
1. Avgifterna vid utbytet till XMR är generellt LÄGRE än avgifterna att ANVÄNDA BTC på en marknad.
2. Risken att du förlorar BTC vid en DNM p.g.a blockchainproblem är HÖGRE.

Så oavsett om du använder en Bitmixer eller inte så tjänar du automatiskt på att använda XMR. Det finns ingen anledning att göra någonting med BTC om det inte skulle vara så att du HAR BTC, då växlar du den mängd du ska använda till XMR först innan du gör någonting annat.

Yes, fattar att det är säkrare och billigare med XMR.

Mitt "problem" är dock att jag HAR Bitcoins som jag vill använda. Detta på en platform som inte har XMR. Så därför måste jag antingen skicka mina Bitcoins, vilket uppenbarligen inte är safe. Eller så måste jag sälja och ta ut pengarna, vilket innebär avgifter.

Hur som helst. Kan test XMR. Tack för hjälpen
Citera
2023-06-08, 22:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Yes, fattar att det är säkrare och billigare med XMR.

Mitt "problem" är dock att jag HAR Bitcoins som jag vill använda. Detta på en platform som inte har XMR. Så därför måste jag antingen skicka mina Bitcoins, vilket uppenbarligen inte är safe. Eller så måste jag sälja och ta ut pengarna, vilket innebär avgifter.

Hur som helst. Kan test XMR. Tack för hjälpen

Men lär dig hur Atomic Swap fungerar, det är inga stora avgifter att swappa BTC mot XMR, den stora utgiften är att betala transferkostnaden men den åker du ju på när du ska föra över BTC till marknaden ändå.
Citera
2023-06-09, 04:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jockibol
Ber dig att aldrig spara länkar och återanvända dem. Det är sjukt många som efter ett tag blir phishing-länkar. Det är därför archetyp.cc uppdaterar med länkar så ofta.
Gå alltid in på archetyp.cc och ta länken därifrån. VARJE GÅNG.
Har själv förlorat en jävla massa pengar till phishing…

Okej! Ser phishing-sidorna identiska ut hela vägen fram till order som ordinarie arche-sidan? Men om man tar länken från .cc så är man förmodligen inte inne på någon phishing?

Tråkigt att höra att du har förlorat på cash på det...
Citera
2023-06-09, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdman123
Okej! Ser phishing-sidorna identiska ut hela vägen fram till order som ordinarie arche-sidan? Men om man tar länken från .cc så är man förmodligen inte inne på någon phishing?

Tråkigt att höra att du har förlorat på cash på det...

Nej phising och .cc länkarna e olika, men gamla .cc länkar som du eventuellt sparar kan bli phising länkar framöver. Det är därför .cc uppdaterar till nya länkar efter ett tag.
Bara du gör de 3 "kollerna" på .onion noggrant varje gång så kommer det gå bra.
Citera
2023-06-09, 13:58
Medlem
The.Swedes avatar
Ber om ursäkt i förväg, jag vet (men läs i tråden bara!) jag har inte handlat på AT sen localbitcoins, och växla och skicka till AT. Vad är det bästa tillvägagångsättet nuförtiden att få in cash på AT. (sätt å köpa och plånbok) Fridens!
Citera
2023-06-09, 15:08
Medlem
Folketstempels avatar
Sa*e**o är fruktansvärt dyrt att köpa BC på då de tar svinigt betalt för att skicka coins från dem vidare till sin egen plånbok. Men om man köper billigt knark så är det kanske ändå värt det då det är det smidigaste innan man sätter in summan på tex Cakewallet för att växla till Monero om man vill ha det.

Där är ett annat problem med att välja rätt växlingsagent då jag märkt att det kostar olika, senast bara 15:- och tog ett par minuter, har kostat mycket mer tidigare gånger minns jag och ibland upp till ett dygn innan det blev klart.

Vilka växlar ni med på Cakewallet?
Spelar tid och veckodag en roll vid växlingen där eller. Berätta vad ni vet då man kan gråta mindre för en större utgift i kedjan om en annan blir mindre tänkte jag.

Inbillar mig att det går snabbare om man Låter telefonens skärm vara tänd hela tiden så att P2P-nätverket hela tiden är i synk, då den dör när man loggas ut ut Cakewallet hela tiden och tar längre att arbeta. Eller är det bara jag som anser detta och är ren slump och fantasier?
Citera
2023-06-09, 15:36
Medlem
La min första beställning någonsin förra veckan tisdag kväll. Postades onsdag, har inte dykt upp ännu. Vad är oddsen av att det fortfarande dyker upp? Bor nordligt upp i landet, dessutom har det varit röda dagar. Borde jag öppna en dispyt med vendorn?
Citera
2023-06-09, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jockibol
Nej phising och .cc länkarna e olika, men gamla .cc länkar som du eventuellt sparar kan bli phising länkar framöver. Det är därför .cc uppdaterar till nya länkar efter ett tag.
Bara du gör de 3 "kollerna" på .onion noggrant varje gång så kommer det gå bra.

Alright. Tack så mycket för info och hjälp! Tacksam!
Citera
2023-06-09, 16:29
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Swede
Ber om ursäkt i förväg, jag vet (men läs i tråden bara!) jag har inte handlat på AT sen localbitcoins, och växla och skicka till AT. Vad är det bästa tillvägagångsättet nuförtiden att få in cash på AT. (sätt å köpa och plånbok) Fridens!
Kör på localcoinswap enkelt och med swish sedan skickar du vidare till flugsvamp eller Archer. Riktigt lätt ha det gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in