• 1
  • 2
2021-10-29, 00:47
Medlem
Laxermedels avatar
Hejsan, jag dricker inte alkohol eller dess alkoholfria varianter och har även haft svårt för vin och liknande i mat för att jag inte gillar smaken.

Tänkte vara vuxen och ändå testa några nya recept som kräver vin, några av dem vitt vin; min fråga är då om jag kan använda alkoholfritt mousserande vin istället för vitt vin/alkoholfritt vin, eller om resultatet kommer bli dåligt.

Som ni märker på mitt inlägg kan jag inte mycket om alkoholvärlden men jag har fått för mig att mousserande i grund och botten är jäst/kolsyrat vitt vin, skriv gärna om du har några tankar kring mina idéer, ska jag köra eller skita i det?
Citera
2021-10-29, 01:12
Medlem
4-4-2s avatar
Ja, det kan du. Säljs ju matlagningsvin i varenda matbutik annars.
Citera
2021-10-29, 01:27
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxermedel
Hejsan, jag dricker inte alkohol eller dess alkoholfria varianter och har även haft svårt för vin och liknande i mat för att jag inte gillar smaken.

Tänkte vara vuxen och ändå testa några nya recept som kräver vin, några av dem vitt vin; min fråga är då om jag kan använda alkoholfritt mousserande vin istället för vitt vin/alkoholfritt vin, eller om resultatet kommer bli dåligt.

Som ni märker på mitt inlägg kan jag inte mycket om alkoholvärlden men jag har fått för mig att mousserande i grund och botten är jäst/kolsyrat vitt vin, skriv gärna om du har några tankar kring mina idéer, ska jag köra eller skita i det?

A, Antingen så skiter du i att laga mat som du inte gillar.
B, Eller så lagar du mat med det som receptet kräver.

Det är ju inte så att du blir full av maten om du tillför alkoholhaltigt vin. Kom ihåg att alkohol är en smakbärare och nej, i vissa fall så går det inte att fuska runt alkohol i maten. Beror helt på vad det är för maträtt det handlar om. Vissa kräver syra som kanske kan ersättas med lite citron men vissa maträtter kräver smaken av en specifik dryck som är svår att efterapa på annat sätt.
Citera
2021-10-29, 01:49
Medlem
Riddarhusets avatar
skall vinet kokas i en sås eller fiskgratäng finns ingen alkohol kvar så det går bra med riktigt vin.
Alkoholfritt vitt vin är oftast sött så man får kolla så att det blir rätt. Personalen vet på bolaget.
Annars ät nog matlagningsvin det bästa alternativet.
Klart du skall prova dig fram.
Många såser blir goda med rött eller vitt vin.
Moule fritt t ex med torrt vitt vin eller köttgryta med rödvin, Boeuf Bourguignon på franska.
Citera
2021-10-29, 01:59
Medlem
GormDenGamles avatar
Alkoholen försvinner när du kokar.
Citera
2021-10-29, 02:23
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:

Varför i hela friden mousserande? Vad skulle poängen vara? Det finns ju vitt matlagningsvin utan bubblor på vilken mataffär som helst. Finns ingen anledning att blanda in mousserande om det inte används något liknande i originalreceptet (och det tvivlar jag på).
Senast redigerad av Saltkatt 2021-10-29 kl. 02:26.
Citera
2021-10-29, 02:31
Medlem
Matlagningsvinerma är oftast skit. Köp dig något bättre på systembolaget istället!
Citera
2021-10-29, 06:44
Medlem
ps870s avatar
Matlagningsvin är otroligt dåliga med en smak som inte ens är i närheten av riktigt vin vilket märks i matlagningen.

Alkoholfriaviner är ofta för söta så undvik dessa i matlagning då smakbilden blir fel.

Ska det vara vin i matlagningen ska det vara ett riktigt med alkohol och av bra kvalitet, absolut inte det billigaste på bolaget.

Vill du inte använda alkohol i matlagningen återstår bara att du gör en annan rätt/ sås.
Citera
2021-10-29, 12:01
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:

Min fästman gjorde Risotto på apelsinjuice en gång, DRA ÅT HELVETE så gott.
Brukade bara ha en skvätt rödvin i köttgrytan då jag åt kött förut.

Angående mousserande i mat, så kan jag inte svara på det. Har bara hört om folk som haft vitt eller rött vin i matlagningen

Vad ska du laga för mat? Tänkte vilken utgångspunkt som finns.
Citera
2021-10-29, 12:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Alkoholen försvinner när du kokar.
Nä, det gör den inte, det är i princip omöjligt att koka ur alkoholen.
Vet det är en användare här på FB som har gjort en uträckning på detta, men kommer inte ihåg vem.
Kanske denna kan ge sig till känna om h*n ser denna tråd.
Men ja, väldigt mycket kan man bort, men det sista är svårt.

För TS fråga, så kan du lika gärna använda saft, då det är alkoholen som ger en smak som inte går att uppbringa på annat sätt.
Så jag skulle säga att ditt resultat blir dåligt i en hel del fall av maträtter, men någon av dom komemr säkert funka.
Sen får man balansera upp med syra om det är för sött.

Mitt förslag är att du först testar ett vitt vin för att ha i maten, och sen ser om det är nått du gillar.
Annars skulle jag säga det är bara ge upp.
Även en fråga, hur kan du inte gilla rödvinssås, eller grytor med rödvin, det har ju en helt fantastisk smak, och alkoholen finns bara lite kvar av och inget som man märker av(Alltså alkoholen i sig då.)

Vad är det du tänkt göra för mat?
Musslor eller annat från havet?
Citera
2021-10-29, 12:40
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nä, det gör den inte, det är i princip omöjligt att koka ur alkoholen.
Vet det är en användare här på FB som har gjort en uträckning på detta
, men kommer inte ihåg vem.
Kanske denna kan ge sig till känna om h*n ser denna tråd.
Men ja, väldigt mycket kan man bort, men det sista är svårt.

För TS fråga, så kan du lika gärna använda saft, då det är alkoholen som ger en smak som inte går att uppbringa på annat sätt.
Så jag skulle säga att ditt resultat blir dåligt i en hel del fall av maträtter, men någon av dom komemr säkert funka.
Sen får man balansera upp med syra om det är för sött.

Mitt förslag är att du först testar ett vitt vin för att ha i maten, och sen ser om det är nått du gillar.
Annars skulle jag säga det är bara ge upp.
Även en fråga, hur kan du inte gilla rödvinssås, eller grytor med rödvin, det har ju en helt fantastisk smak, och alkoholen finns bara lite kvar av och inget som man märker av(Alltså alkoholen i sig då.)

Vad är det du tänkt göra för mat?
Musslor eller annat från havet?

Jag vet inte om du är seriös eller om du bara tramsar. Klart som fan att alkoholen försvinner när du kokar vinen!
Men givetvis måste man koka en längre tid för att alkoholen ska försvinna. Räcker inte med ett par minuter.
Senast redigerad av GormDenGamle 2021-10-29 kl. 12:43.
Citera
2021-10-29, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag vet inte om du är seriös eller om du bara tramsar. Klart som fan att alkoholen försvinner när du kokar vinen!
Men givetvis måste man koka en längre tid för att alkoholen ska försvinna. Räcker inte med ett par minuter.

Fel.
Det spelar ingen roll hur länge du kokar såsen, all alkohol kommer ändå inte koka bort.

Men varför jiddrar du om det här när det är så enkelt för dig att googla saken?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in