• 1
  • 2
2021-10-29, 00:47
Medlem
Laxermedels avatar
Hejsan, jag dricker inte alkohol eller dess alkoholfria varianter och har ven haft svrt fr vin och liknande i mat fr att jag inte gillar smaken.

Tnkte vara vuxen och nd testa ngra nya recept som krver vin, ngra av dem vitt vin; min frga r d om jag kan anvnda alkoholfritt mousserande vin istllet fr vitt vin/alkoholfritt vin, eller om resultatet kommer bli dligt.

Som ni mrker p mitt inlgg kan jag inte mycket om alkoholvrlden men jag har ftt fr mig att mousserande i grund och botten r jst/kolsyrat vitt vin, skriv grna om du har ngra tankar kring mina ider, ska jag kra eller skita i det?
Citera
2021-10-29, 01:12
Medlem
4-4-2s avatar
Ja, det kan du. Sljs ju matlagningsvin i varenda matbutik annars.
Citera
2021-10-29, 01:27
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxermedel
Hejsan, jag dricker inte alkohol eller dess alkoholfria varianter och har ven haft svrt fr vin och liknande i mat fr att jag inte gillar smaken.

Tnkte vara vuxen och nd testa ngra nya recept som krver vin, ngra av dem vitt vin; min frga r d om jag kan anvnda alkoholfritt mousserande vin istllet fr vitt vin/alkoholfritt vin, eller om resultatet kommer bli dligt.

Som ni mrker p mitt inlgg kan jag inte mycket om alkoholvrlden men jag har ftt fr mig att mousserande i grund och botten r jst/kolsyrat vitt vin, skriv grna om du har ngra tankar kring mina ider, ska jag kra eller skita i det?

A, Antingen s skiter du i att laga mat som du inte gillar.
B, Eller s lagar du mat med det som receptet krver.

Det r ju inte s att du blir full av maten om du tillfr alkoholhaltigt vin. Kom ihg att alkohol r en smakbrare och nej, i vissa fall s gr det inte att fuska runt alkohol i maten. Beror helt p vad det r fr matrtt det handlar om. Vissa krver syra som kanske kan ersttas med lite citron men vissa matrtter krver smaken av en specifik dryck som r svr att efterapa p annat stt.
Citera
2021-10-29, 01:49
Medlem
Riddarhusets avatar
skall vinet kokas i en ss eller fiskgratng finns ingen alkohol kvar s det gr bra med riktigt vin.
Alkoholfritt vitt vin r oftast stt s man fr kolla s att det blir rtt. Personalen vet p bolaget.
Annars t nog matlagningsvin det bsta alternativet.
Klart du skall prova dig fram.
Mnga sser blir goda med rtt eller vitt vin.
Moule fritt t ex med torrt vitt vin eller kttgryta med rdvin, Boeuf Bourguignon p franska.
Citera
2021-10-29, 01:59
Medlem
GormDenGamles avatar
Alkoholen frsvinner nr du kokar.
Citera
2021-10-29, 02:23
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:

Varfr i hela friden mousserande? Vad skulle pongen vara? Det finns ju vitt matlagningsvin utan bubblor p vilken mataffr som helst. Finns ingen anledning att blanda in mousserande om det inte anvnds ngot liknande i originalreceptet (och det tvivlar jag p).
Senast redigerad av Saltkatt 2021-10-29 kl. 02:26.
Citera
2021-10-29, 02:31
Medlem
Matlagningsvinerma r oftast skit. Kp dig ngot bttre p systembolaget istllet!
Citera
2021-10-29, 06:44
Medlem
ps870s avatar
Matlagningsvin r otroligt dliga med en smak som inte ens r i nrheten av riktigt vin vilket mrks i matlagningen.

Alkoholfriaviner r ofta fr sta s undvik dessa i matlagning d smakbilden blir fel.

Ska det vara vin i matlagningen ska det vara ett riktigt med alkohol och av bra kvalitet, absolut inte det billigaste p bolaget.

Vill du inte anvnda alkohol i matlagningen terstr bara att du gr en annan rtt/ ss.
Citera
2021-10-29, 12:01
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:

Min fstman gjorde Risotto p apelsinjuice en gng, DRA T HELVETE s gott.
Brukade bara ha en skvtt rdvin i kttgrytan d jag t ktt frut.

Angende mousserande i mat, s kan jag inte svara p det. Har bara hrt om folk som haft vitt eller rtt vin i matlagningen

Vad ska du laga fr mat? Tnkte vilken utgngspunkt som finns.
Citera
2021-10-29, 12:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Alkoholen frsvinner nr du kokar.
N, det gr den inte, det r i princip omjligt att koka ur alkoholen.
Vet det r en anvndare hr p FB som har gjort en utrckning p detta, men kommer inte ihg vem.
Kanske denna kan ge sig till knna om h*n ser denna trd.
Men ja, vldigt mycket kan man bort, men det sista r svrt.

Fr TS frga, s kan du lika grna anvnda saft, d det r alkoholen som ger en smak som inte gr att uppbringa p annat stt.
S jag skulle sga att ditt resultat blir dligt i en hel del fall av matrtter, men ngon av dom komemr skert funka.
Sen fr man balansera upp med syra om det r fr stt.

Mitt frslag r att du frst testar ett vitt vin fr att ha i maten, och sen ser om det r ntt du gillar.
Annars skulle jag sga det r bara ge upp.
ven en frga, hur kan du inte gilla rdvinsss, eller grytor med rdvin, det har ju en helt fantastisk smak, och alkoholen finns bara lite kvar av och inget som man mrker av(Allts alkoholen i sig d.)

Vad r det du tnkt gra fr mat?
Musslor eller annat frn havet?
Citera
2021-10-29, 12:40
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
N, det gr den inte, det r i princip omjligt att koka ur alkoholen.
Vet det r en anvndare hr p FB som har gjort en utrckning p detta
, men kommer inte ihg vem.
Kanske denna kan ge sig till knna om h*n ser denna trd.
Men ja, vldigt mycket kan man bort, men det sista r svrt.

Fr TS frga, s kan du lika grna anvnda saft, d det r alkoholen som ger en smak som inte gr att uppbringa p annat stt.
S jag skulle sga att ditt resultat blir dligt i en hel del fall av matrtter, men ngon av dom komemr skert funka.
Sen fr man balansera upp med syra om det r fr stt.

Mitt frslag r att du frst testar ett vitt vin fr att ha i maten, och sen ser om det r ntt du gillar.
Annars skulle jag sga det r bara ge upp.
ven en frga, hur kan du inte gilla rdvinsss, eller grytor med rdvin, det har ju en helt fantastisk smak, och alkoholen finns bara lite kvar av och inget som man mrker av(Allts alkoholen i sig d.)

Vad r det du tnkt gra fr mat?
Musslor eller annat frn havet?

Jag vet inte om du r seris eller om du bara tramsar. Klart som fan att alkoholen frsvinner nr du kokar vinen!
Men givetvis mste man koka en lngre tid fr att alkoholen ska frsvinna. Rcker inte med ett par minuter.
Senast redigerad av GormDenGamle 2021-10-29 kl. 12:43.
Citera
2021-10-29, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag vet inte om du r seris eller om du bara tramsar. Klart som fan att alkoholen frsvinner nr du kokar vinen!
Men givetvis mste man koka en lngre tid fr att alkoholen ska frsvinna. Rcker inte med ett par minuter.

Fel.
Det spelar ingen roll hur lnge du kokar ssen, all alkohol kommer nd inte koka bort.

Men varfr jiddrar du om det hr nr det r s enkelt fr dig att googla saken?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in