2021-10-27, 13:47
Medlem
RandyWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IknowwhatIknow
Jag har spelat padel några gånger.
Skitkul! Skulle gärna göra det oftare.
Men!
Det är inte mig tråden handlar om...

Tråden handlar om ärketypen på en padel-bana.
Skulle säga att det är exakt samma typ av människa oavsett om det är en tjej eller kille som spelar.
Den typiske spelaren:
...är runt 40 år gammal.
...tillhör medelklassen.
...är vit.
...tar sig själv på alldeles för stort allvar.
...tror att denne är unik som faktisk spelar padel.
...tror att denne är unik som kan skrapa ihop tre kompisar till en match. Sen att dessa kanske bara råkar vara arbetskamrater är en annan sak.
...tror att den är sådär lite skön om han/hon slår racket i glaset av (spelad?) ilska, fast alla tycker att vederbörande är patetisk.
...tror att ett padel-racket i handen, gör personen snyggare. Det gör det verkligen inte. Tvärt om.
...har problem i förhållandet. Använder därför padel-banan för att spana/ragga, alternativt använda sporten som raggningsfras. "Såg dig på padelbanan. Har du spelat länge? Vi borde styra upp en match någon gång."
...lever i ett kärlekslöst förhållande och behöver få komma bort från hemmet en stund då och då.
...identifierar sig som just padel-spelare, oavsett frekvens på antalet spelade pass/månad senare året.
...tar sig själva på ALLDELES för stort allvar (ja, en upprepning var befogad)
...tror att dom är något.

Till dessa personer vill jag bara säga:
Slappna av för fan! Det är bara en lek!!

Pure magic
Citera
2021-10-27, 13:51
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vilken sport kostar det? Ishockey och golf möjligtvis. 12000 kr/år, det blir många joggingskor det.
Tennis, jakt, hästsporter, motorsporter, längdskidor, alpint etc är väl inga billiga sporter? Vad kostar förresten ett gymkort per månad?
Citera
2021-10-27, 14:02
Medlem
Cameltotems avatar
Padel har peakat. Alla de jävla idioter som byggt massiva padelhallar runt om i småorter kommer ligga risigt till om ett par år när padel till stor del har dött.

De har varit trendigt som faaaan de senaste 2 åren men nu har alla testat det och det är på väg att dö ut.

Padel är väldigt populärt först och främst för barrier to entry är låg, bara ett par dojor och ett racket och även du kan låstas vara bra. En fet mellanchef kan utan problem slå iväg bollarna. Sen att vara duktig på det är givetvis svårt.
Citera
2021-10-27, 14:06
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Padelfantast här! Skrattar lite åt den avundsjuka som råder i denna tråd, mestadels feta tangentbordskrigare märker jag. Ut och gå vetja, om ni nu inte har råd att spela padel.

Ska man generalisera padelmotionären så är det väl en medelålders man med plånbok nog att lägga 1000 spänn i månaden på padel (alternativt ett jobb med generöst friskvårdsbidrag). Med det sagt så är det dock väldigt väl fördelat mellan könen på de anläggningar där jag spelar. Det verkar dock som att det är fler yngre (20-30 år) kvinnor som spelar än män i den åldern.

Att padel blivit så populärt beror enligt mig på två saker.

1. Corona-boom. När samhället stängde igen förra vintern var det i princip bara padelhallarna som fortsatte ha öppet, eftersom dessa är privatägda. Det var så jag kom in i det. Sporten jag höll igång med som motionär tvingades till en ofrivillig paus och jag ville/behövde hitta en träningsform.

2. Lätt att lära sig. Du lär dig regler på 2 minuter och har du sedan 3 jämbördiga medspelare så blir det kul oavsett om man är nybörjare eller mer avancerad (medel+ är väl alla?).

En stor nackdel är att det är orimligt dyrt för tillfället och jag väntar på att överetableringen ska bli ett faktum så att priserna humaniseras lite.

Angående att det stavas padel men uttalas paddel är ju bara för att vi i Sverige inte kan spanska. Det korrekta uttalet vore egentligen pa-dell, men det är för sent att göra nåt åt
.

Nä men så klart det ska vara pa-dell! Låt mig gissa, du tar varje chans du får att rätta folk när de säger padel fel? Du är precis vad tråden handlar om. En människa vars liv är så ointressant att padel är de enda personlighet man har kvar.

Njut Mr. Pa-dell så länge hypen varar.
Citera
2021-10-27, 14:08
Medlem
Ja min erfarenhet här i Karlstad är att det är medelklass/övre medelklass som håller på med det. Själv brukar jag lira tennis med farsan ett par gånger per år.
Citera
2021-10-27, 15:33
Medlem
Jäklar vad arga alla är här inne. Tycker padel är ett kul tidsfördriv/motion nån gång i månaden samtidigt som man träffar lite folk. Förstår inte varför folk stör sig på fruktansvärt mycket på allt nu för tiden.
Citera
2021-10-27, 16:08
Medlem
Rockmans avatar
Padel epidemin verkar slå brett mot befolkningen.
Men Mena folk verkar vara förskonade.
Citera
2021-10-27, 16:28
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankotanko
Jäklar vad arga alla är här inne. Tycker padel är ett kul tidsfördriv/motion nån gång i månaden samtidigt som man träffar lite folk. Förstår inte varför folk stör sig på fruktansvärt mycket på allt nu för tiden.
Det är inte Padel i sig som folk stör sig på, utan folket som spelar det och att det byggs padelcenter överallt i landet.
Citera
2021-10-27, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Det är inte Padel i sig som folk stör sig på, utan folket som spelar det och att det byggs padelcenter överallt i landet.

Har fortfarande svårt att se varför folk bryr sig så mycket om andra hela tiden
Citera
2021-10-27, 16:44
Medlem
dengamleDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Typisk syssla för hjärndöda säljare med en IQ under 100, garanterat vaccinerade, har tidigare följt med dom andra i fårskocken och spelat innebandy och golf men nu är det minsann padel som gäller.
MITT I PRICK
Citera
2021-10-27, 16:47
Avslutad
Spelar ibland. 50/50 duktiga idrottstyper-soffliggare som vill röra på sig. En väldig spännvid även i märkeskläder-billiga trikåer.
Citera
2021-10-27, 16:49
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankotanko
Har fortfarande svårt att se varför folk bryr sig så mycket om andra hela tiden
Försök sätta dig själv i deras situation. Säg att du bor i en villa i ett lugnt område utan grannar på landet, sen från ingenstans bestämmer sig ägaren av marken jämte din villa att smälla upp ett stort padelcenter där bilar åker fram och tillbaka till och som låter 24/7 och som skuggar och skymmer. Om du inte sysslade med padel då men det kunde varit någon annan verksamhet som väsnades...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in