Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-23, 09:03
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenusKhan
Jo jag håller med om att det var skandalöst dåligt fysiskt skydd för våra äldsta och svagaste på äldreboenden där det var svängdörrar på personalen som heller inte verkade veta vad fullgott smittskydd innebär, främst orsakat av privata vårdbolags girighet och kommunal spariver iofs och lite signifikant för tillståndet inom vården i stort i detta land.

)

Skyll inte personalen.

Knappast heller vårdbolagens, regionernas eller kommunernas fel. Jag skulle påstå att det var statens fel. Att se till att det finns beredskapslager för allvarliga pandemier eller krig är en typisk statlig uppgift. Fram tills 2000-talet så hade Sverige enorma lager av sjukvårdsutrustning på lager ifall det blev krig eller pandemi. Tyvärr så har staten avvecklat dessa.
Citera
2023-04-23, 09:10
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Inte det minsta, vi hade alldeles för mesiga restriktioner ! Vi hade kunnat göra detta mycket mycket
bättre. Alldeles för många dog i onödan eller för tidigt.

Det där är en ren spekulation. Österrike som införde extremt kraftfulla restriktioner har fler dödsfall per capita än Sverige.

Dessutom högst tveksamt att påtvinga folk ett vaccin som tagit ett halvår att utveckla, mot det normala som är 15 år för vacciner.

Hade Covid-19 haft samma dödlighet som smittkoppor, eller spanska sjukan, ja då hade det varit motiverat med kraftfulla restriktioner, men jag anser att Covid-19 inte har varit av den digniteten. Medelåldern för avlidna är 83 år, och så också med en eller flera allvarliga sjukdomar dessutom.

Är det värt att spruta in ett vaccin hos unga människor som vi inte vet vad följderna blir för att rädda 80 + med hjärt-kärlsjukdomar eller cancer?
Citera
2023-04-25, 10:13
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Skyll inte personalen.

Knappast heller vårdbolagens, regionernas eller kommunernas fel. Jag skulle påstå att det var statens fel. Att se till att det finns beredskapslager för allvarliga pandemier eller krig är en typisk statlig uppgift. Fram tills 2000-talet så hade Sverige enorma lager av sjukvårdsutrustning på lager ifall det blev krig eller pandemi. Tyvärr så har staten avvecklat dessa.

Nej jag lägger inte skulden på personalen, de gjorde väl så gott de kunde med de bristande resurser de hade att arbeta med och självklart så är det ju ytterst statens ansvar ja då det är som du säger. Att avveckla våra beredskapslager/rutiner är ett stort förräderi mot folket från ansvariga politikers sida.

Att privata vårdbolag har profiten främst kommer väl heller inte som någon överraskning och om det är positivt med utförsäljning av samhällsviktiga funktioner är jag högst tveksam till, men om man kan gå med vinst och samtidigt bedriva bättre vård än en ineffektiv offentlig sektor så visst.
Citera
2023-04-26, 12:31
Medlem
Love.Thy.Neighbor.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulMardek
Delar din åsikt till 100%. Hade Sveriges haft en ordentlig nerstängning med stenhårda krav på vaccinpass, som i t ex Australien, så hade vi klarat oss bättre. Nu har riksdagen dock skrivit om lagen så nästa gång kommer man att agera betydligt mer resolut, förhoppningsvis med globala fångläger a la El Salvador.

Klarat oss bättre? Jämför man dödstalen mellan åren 2010 och 2020 så sticker inte 2020 ut nämnvärt, dödstalen för åren 2010, 2011 samt 2012 är högre och 2013 ligger rätt så nära 2020:

Citat:
SCB Dödstal, per 1000 av medelfolkmängden efter ålder, kön och år, samtliga åldrar, män och kvinnor:

2010 9,65
2011 9,52
2012 9,66

2013 9,42
2014 9,18
2015 9,28
2016 9,17
2017 9,14
2018 9,06
2019 8,64
2020 9,48

http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101I/Dodstal/

Titta gärna också på denna utmärkta video:

Jag ringer SCB gällande överdödlighet

Influensan farligare än covid för yngre?

Fler yngre dog av influensa än av covid-19
Citera
2023-04-26, 12:36
Medlem
Love.Thy.Neighbor.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Facit 2023

Full spridning av Covid varianten Kraken och noll intagna på intensiven i mitt län, samt noll intagna på landets övriga intensivmotagningar.

Folk som är vaccinerade idag blir knappt sjuka, hade det två gånger 2022, först i januari sedan i september med lång varig hosta, denna vinter och vår har jag inte blivit smittad, två vaccindoser samt naturlig smitta har stärkt mitt imunförsvar kraftigt, folk sitter och hostar som fan på bussar och affärer men jag berörs icke.

Så till er vaccinskeptiker, det har i sommar gått två år sedan mina två sprutor och jag är frisk som en nötkärna och ingen har dött av vaccinerna i någon stor bemärkelse och folk är inte sjukare än normalt, allt är numera precis som immunologer berättade på SVT hur det ska vara nu, allt dessa experter sagt har stämt, de som nu blir smittade är de ovaccinerade och eftersom varianten är mild blir de inte hårt drabbade, ingen är inlagd på sjukhus, men hade de fått första varianten hade de blivit mycket hårt drabbade många av dem, det lönar sig att vaccinera sig.

Jag är en så kallad antivaxxer som inte låtit mig injiceras med mRNA-sprutan och jag märkte inte ens av covid (hade det vintersäsongen 2021), inga symtom hade jag och blev troligen smittad av en anhörig som snart är pensionär som inte heller tog någon injektion, sjukdomen för denne yttrade sig som lätt feber, ca 38,5 i ett och ett halvt dygn, lite ont i kroppen och trötthet, mer än så var det inte. Personen i fråga hade inget som helst behov av att söka vård. Troligtvis var det "delta" vi hade eftersom den varianten var mest aktuell då men säker kan man ju inte vara, kanske det inte ens var covid då testerna är opålitliga och missvisande men antikroppar mot covid har vi i alla fall båda, påvisade via blodprov lämnat på ett laboratorium (landstingets).

Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Ni kan tacka mig för att ni slipper svenska vaccinrestriktioner förövrigt.

1. Säg tack Rayban!

2. Bye-bye

Tack, tack.
Senast redigerad av Love.Thy.Neighbor. 2023-04-26 kl. 12:39.
Citera
2023-07-31, 14:16
Medlem
Är du bekväm med att WHO infört ett globalt nätverk för hälsocertifiering?
https://www.who.int/news/item/05-06-2023-the-european-commission-and-who-launch-landmark-digital-health-initiative-to-strengthen-g lobal-health-security

https://www.varldenidag.se/nyheter/who-lanserade-globalt-natverk-for-vaccinpass/repwfi!BFaHzEOty9AEkWL0mCnd6Q/

WHO har inte mycket med hälsa att göra utan är globalisternas verktyg för att kontrollera och tjäna pengar på medborgarna. Tex om de vill tvinga på oss en ny medicin. Men det är förmodligen inte det enda en sådan central styrning kan användas till. Endast fantasin sätter gränser.
Citera
2023-09-30, 13:18
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det där är en ren spekulation. Österrike som införde extremt kraftfulla restriktioner har fler dödsfall per capita än Sverige.

Dessutom högst tveksamt att påtvinga folk ett vaccin som tagit ett halvår att utveckla, mot det normala som är 15 år för vacciner.

Hade Covid-19 haft samma dödlighet som smittkoppor, eller spanska sjukan, ja då hade det varit motiverat med kraftfulla restriktioner, men jag anser att Covid-19 inte har varit av den digniteten. Medelåldern för avlidna är 83 år, och så också med en eller flera allvarliga sjukdomar dessutom.

Är det värt att spruta in ett vaccin hos unga människor som vi inte vet vad följderna blir för att rädda 80 + med hjärt-kärlsjukdomar eller cancer?

Scrollade förbi och läste och var tvungen att kolla ifall jag hade skrivit det själv, så instämmer helt.

Såg ett påstått nytt klipp där Obama och Fauci propagerar för att det är säkert att vaccinera barn.
Citera
2023-10-18, 06:22
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor.
Klarat oss bättre? Jämför man dödstalen mellan åren 2010 och 2020 så sticker inte 2020 ut nämnvärt, dödstalen för åren 2010, 2011 samt 2012 är högre och 2013 ligger rätt så nära 2020:

http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101I/Dodstal/

Titta gärna också på denna utmärkta video:

Jag ringer SCB gällande överdödlighet

Influensan farligare än covid för yngre?

Fler yngre dog av influensa än av covid-19

Utmärkt information. Det är även intressant att konstatera att inget land i världen kan visa upp en överdödlighet som är större än naturlig variation. Inte Italien, inte UK.

Vad avser Sverige titta då även på året 2002, där vi har en riktig topp under 2000-talet.

Du har väl hört talas om den fasansfulla Pandemin 2002 ?
Senast redigerad av Nixter 2023-10-18 kl. 06:25.
Citera
2024-03-03, 19:12
Medlem
InteRoligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engalunda
Japp, dom som vägrar vaccinera sig kan gott stanna hemma och tänka över sitt beslut. Det är ingen rättighet att vistas ut bland oss ansvarstagande människor, de är ett privilegium.
Och ge mig inte att de är orättvist, gå o ta den lille sprutan bara så kan du leva som oss andra du me.

Så jävla lurad, varenda jävel som käftade emot mig under Covid hysterin blev med tiden bevisad fel om allt dom sa och "trodde".

Så indoktrinerade så det var löjligt och är löjligt än idag när CDC nu säger att man ska behandla den som en influensa vilket jag och många andra sa tydligt till er.
Citera
2024-03-04, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engalunda
Japp, dom som vägrar vaccinera sig kan gott stanna hemma och tänka över sitt beslut. Det är ingen rättighet att vistas ut bland oss ansvarstagande människor, de är ett privilegium.
Och ge mig inte att de är orättvist, gå o ta den lille sprutan bara så kan du leva som oss andra du me.
Tycker du inte att det är suspekt dock? varför ska du som vaccinerad ens vara orolig för någon som inte tagit sprutan? du har ju skydd mot covid nu när du tagit sprutan? det brister i logiken här.

Jag har inte tagit sprutan för jag bryr mig inte, har haft covid 2 gånger möjligtvis 3 och inget har ändrats hälsovis, det kändes som en vanlig influensa som kommer varje år.

Men nu när det har gått ett tag, så har det kommit fram att unga friska personer har fått hälso problem eventuallt några har dött efter att ha tagit sprutan.

Så med dessa 2 faktum ser det ut som något lurigt har föregått, sedan så litar jag inte på regeringen eftersom dem ljuger om stora och även små saker, varför skulle dem inte ljuga om motiven om covid vaccin sprutan?
Citera
2024-03-04, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Facit 2023

Full spridning av Covid varianten Kraken och noll intagna på intensiven i mitt län, samt noll intagna på landets övriga intensivmotagningar.

Folk som är vaccinerade idag blir knappt sjuka, hade det två gånger 2022, först i januari sedan i september med lång varig hosta, denna vinter och vår har jag inte blivit smittad, två vaccindoser samt naturlig smitta har stärkt mitt imunförsvar kraftigt, folk sitter och hostar som fan på bussar och affärer men jag berörs icke.

Så till er vaccinskeptiker, det har i sommar gått två år sedan mina två sprutor och jag är frisk som en nötkärna och ingen har dött av vaccinerna i någon stor bemärkelse och folk är inte sjukare än normalt, allt är numera precis som immunologer berättade på SVT hur det ska vara nu, allt dessa experter sagt har stämt, de som nu blir smittade är de ovaccinerade och eftersom varianten är mild blir de inte hårt drabbade, ingen är inlagd på sjukhus, men hade de fått första varianten hade de blivit mycket hårt drabbade många av dem, det lönar sig att vaccinera sig.
Intressant att du säger att du har fått ett enormt starkt immunförsvar genom att tagit vaccinet, låter ochså logiskt att det ska vara så.

När du använder ordet "vaccinskeptiker" låter det som att du är en perfekt person att fråga, varför är det ett problem att folk inte tagit sprutan när du själv beskriver att du nästan är immun nu.

För det är inte logiskt att man tagit en spruta som ska göra att ens immunförsvar blir så starkt att man nästan blir immun, några problem här.

1. Varför ta en spruta om det inte funkar mot den specifika sjukdomen?
2. Varför är det ett problem att folk inte tar sprutan om sprutan funkar?
3. Varför är det ologiska jämförelser som sker, såg en person i tråden som jämförde med bilbälte, vad i helvete? bilbälte är inte samma sak, klart man ska ha bälte på sig i bilen.

4. Säger du att personer som säger att dem fått hälso problem och folk som har närstående som dött efter att ha tagit spruta, ljuger dem enligt dig? och folk som hävdar, forskare och icke-forskare att covid vaccin sprutan kan ha farliga hälso följder?

Andra får gärna ochså svara.
Citera
2025-07-03, 13:01
Medlem
Socialdemokraterna föreslår nu ett digitalt vaccinationskort. Med tanke på partiets nazistiska historiska är det inte konstigt om många reagerar starkt.

https://frihetsnytt.se/s-vill-utoka-vaccinprogrammet-och-infora-vaccinpass/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in