2022-01-24, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja det kommer att bli fler och fler länder dom kommande veckorna som går ut och meddelar att restriktioner och vaccinpassen tas bort.
Många länder vill återigen få igång sin turism.

Det finns ingen som helst anledning att fortsätta med detta covid trams längre.

Håller med dig!

Ändå finns det vissa länder som envist håller fast vid de tidigare planerna om vaccintvång med mera.

Det är nästan så att man blir lite konspiratorisk.
Citera
2022-01-24, 00:03
Medlem
Sesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
-
-
Precis. Det är uppenbart att det handlar om något annat nu. Folk är på bristningsgränsen.
Citera
2022-01-24, 01:16
Medlem
Det kan väl knappast finnas några foliehattar som på allvar förespråkar att vaccinpassen har någon annan effekt än att smutskasta de som valt att inte vaccinera sig.

Nu pekar all fakta på:
1) Omikron smittar vaccinerade som ovaccinerade i samma utsträckning
2) Alla smittar lika mycket oavsett om det är vaccinerade eller ej (med förbehållet att vaccinerade kan smitta under längre tid)
3) Omikron innebär ytterst sällan allvarlig sjukdom
4) Genomgången infektion ger minst lika bra skydd mot allvarlig sjukdom som vaccination
5) Sjukvården är idag inte alls belastad av Covid-patienter utan av restriktioner

Summan av ovanstående är att vaccinationspass inte minskar smittspridningen utan den enda halvvettigt anledningen är att att skydda ovaccinerade från allvarlig sjukdom. Men om det är argumentet så är det inte efterfrågat samt att det då finns andra som är i större behov av skydd (såsom rökare, överviktiga, inaktiva mfl). Dessa är det ingen vettig som vill inför pass för och andra tvingande skydd för.

Det är kanske dags för en offentlig ursäkt till alla som blivit negativt särbehandlade för att de valt att inte vaccinera sig?
Citera
2022-01-24, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Ingen rapportering alls från Bryssel.

Aftonbladet i dag:
"Personer över 60 år i Israel som fått en fjärde dos fick dubbelt så bra skydd mot covidsmitta jämfört med de som fått tre doser."

De är helt världsfrånvända. Kör pandemin rakt in i kaklet.
Oj, ja tre doser ska då vara bra ineffektiva för att det ska vara motiverat med en fjärde, om det relativa skyddet bara fördubblas.

Sen kan man ju ifrågasätta formuleringen, för om den fjärde ger "dubbelt så bra skydd" så skulle det ju kunna tolkas som att tre doser ger mindre än ett 50-procentigt skydd. Vad jag kan minnas så skulle ju två doser räcka för ett så gott som vattentätt skydd, så frågan är vad de baserade det på?
Senast redigerad av RuneStaxx 2022-01-24 kl. 09:26.
Citera
2022-01-24, 11:10
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuneStaxx
Oj, ja tre doser ska då vara bra ineffektiva för att det ska vara motiverat med en fjärde, om det relativa skyddet bara fördubblas.

Sen kan man ju ifrågasätta formuleringen, för om den fjärde ger "dubbelt så bra skydd" så skulle det ju kunna tolkas som att tre doser ger mindre än ett 50-procentigt skydd. Vad jag kan minnas så skulle ju två doser räcka för ett så gott som vattentätt skydd, så frågan är vad de baserade det på?

På tal om effektivitet och allt vad det innebär så är det väl ändå lite ”intressant” hur det hela tiden har tagits små steg tillbaka i hur bra vaccinerna är. Nu kanske jag inte minns allt i rätt ordning men…

- Först var man garanterad ett skydd så bra att man inte ens blir infekterad.

- En dos räcker inte, man måste ta 2 för att vara fullvaccinerad och ha maximalt skydd

- oj, skyddet avtar så vi måste ta 3 doser

- oj, dos 3 är hoppsan inte heller tillräckligt effektivt, dags för spruta nr 4 och i vissa länder tom 5 trots att det i början var sagt 2, sen maximalt 3 skulle räcka.

- nu är det inte längre garanti att man är skyddad efter vaccinering, utan man räknar med att folk har ett ”fullgott” skydd efter dos 3

- oj vaccinerade blir visst infekterade och kan också smitta andra

- Vi kommer besegra pandemin bara vi kommer upp i 60% andel (kanske var sagt mer än 60, men runt där iallafall) vaccinerade invånare

- oj, vi är uppe i högre än 60%, i vissa samhällen tom 80% och uppåt men ändå går det kraftigt utför, vaccinerna är tyvärr inte effektiva mot Omicron-varianten

Finns säkert mer som jag glömt skriva.
Senast redigerad av C0w 2022-01-24 kl. 11:12.
Citera
2022-01-24, 12:08
Medlem
Bios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du måste vara rätt dum i huvudet om du inte klarade av att läsa den lilla textmassan.

2a kapitlet paragraf 2:

Vidare kapitel 3:

Du måste vara rätt jävla dum i huvudet själv som inte klarar av att läsa en enda mening:

…Du kan vistas utomhus så länge du håller avstånd till andra personer…

Tillhör du begåvningsreserven eller.
Citera
2022-01-24, 12:10
Medlem
Bios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Lite tyvärr så är inte lagen baserad på mänskliga rättigheter, även om de som skriver lagen påstår att den är det.

Man kan alltså vistas utomhus med ett positivt testresultat för SARS-CoV-2.
Citera
2022-01-24, 12:47
Medlem
Bios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Lite tyvärr så är inte lagen baserad på mänskliga rättigheter, även om de som skriver lagen påstår att den är det.

Det var inte FNs mänskliga rättigheter jag pratade om. Jag pratar om de rättigheter varje människa har från födseln. Som ingen kung, drottning, president, premiärminister, regering, riksdag [som ger regeringen befogenheter utöver det vanliga genom en ”pandemilag”] kan lagstifta bort, eller på något annat vis än genom uttryckligt och frivilligt samtycke/medgivande/tillåtelse ger bort sin/sina medfödda oinskränkbara rättigheter.

Det är ju minst sagt extremt tragiskt och sorgligt att så många tycks tro att Sveriges regering/riksdag fungerar som nån slags enväldig kung/drottning, som bara kan knäppa med fingrarna, så är varenda människa skyldig att dansa, steppa, bära munskydd, visa vaxxpass och/eller vaxxa sig.

Regering, riksdag och dess myndigheter är underställda oss människor, folket. De ska tjäna och serva oss, samt skydda vår egendom. Allt annat är deras egna påhitt och försök till maktfullkomlighet, det är dags för folket att sätta ner foten NU.

Det är trist att så många har en föreställning om att regeringen kan tvinga ett helt land direkt/indirekt, till vaxxning, bära munskydd, visa vaxxpass, för ”folkets bästa” för ”vår säkerhet” för ”vår hälsa”. Visst, det kan dom ju, om man frivilligt och uttryckligen ger sitt samtycke/medgivande/tillåtelse. Och på så vis underställer sig regeringen, riksdagen, någon myndighet, representant för ovan nämnda, någon annan person, man eller kvinna, och går med på att följa de lagar, policies, rekommendationer, regler, mandat, överenskommelser, förordning, författning, råd, föreskrift, anvisning etc osv mm, om munskydd, vaxxpass och vaccinering, som någon av ovan nämnda instiftar, bestämmer, tja eller vad man nu vill kalla det.

Dom kan bara få befogenhet, auktoritet, makt över människor genom frivilligt samtycke/medgivande/tillåtelse. I alla andra fall avgör varje människa själv, tar ansvar för sin egna hälsa, sin kropp och sitt liv.

För fråga människor som levde i gamla DDR eller i något annat land bakom Järnridån om det var enkelt att diskutera med en k-pist. När regimen väl blivit totalitär finns kanske en utväg kvar, fly. Det är inte så att en totalitär regim bryr sig om vilka medfödda oinskränkbara rättigheter någon har.
Citera
2022-01-24, 13:42
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bio

Man kan alltså vistas utomhus med ett positivt testresultat för SARS-CoV-2.

Läste du inte resten av texten?
Citera
2022-01-24, 14:26
Medlem
Avskaffa vaccinpass nu!!! Är du rädd för att dö. Gå då inte ut. Lås in dig inomhus! Då vi inte riktigt vet om vaccinerade smittar mindre eller mer. Men det hela verkar luta åt att vaccinerade även dom smittar. Vad är då vitsen med vaccinpass?
Jag har ett bra immunförsvar så jag behöver inte utsätta mig för något nytt vaccin som inte genomgått prover. Låt mig gå på bio iaf
Senast redigerad av Babyspenat 2022-01-24 kl. 14:28.
Citera
2022-01-30, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture
Hur är vaccinpass en konspirationsteori? Det är fascism och folket är emot det, är du för det?
Vad menar du med vaccinpass exakt? Vi har vad jag vet inget vaccinpass i Sverige. Däremot har vi vaccinbevis som vi har kunnat använda för att komma in på t.ex. sportevenemang. Eftersom FHM m.fl inte rekommenderar sk superspridar-events (men det rekommenderar du?)

Det tycker jag har varit en ganska bra idé. Som läget är JUST NU med en mildare Omikron finns det så klart anledning att omvärdera den här strategin. Och det tror jag också kommer att ske här i Sverige inom en vecka eller två. Jag håller tummarna för att vi kan släppa på restriktionerna snart.
Citera
2022-01-30, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vad menar du med vaccinpass exakt? Vi har vad jag vet inget vaccinpass i Sverige. Däremot har vi vaccinbevis som vi har kunnat använda för att komma in på t.ex. sportevenemang. Eftersom FHM m.fl inte rekommenderar sk superspridar-events (men det rekommenderar du?)

Det tycker jag har varit en ganska bra idé. Som läget är JUST NU med en mildare Omikron finns det så klart anledning att omvärdera den här strategin. Och det tror jag också kommer att ske här i Sverige inom en vecka eller två. Jag håller tummarna för att vi kan släppa på restriktionerna snart.
Du kan sluta hålla tummarna då det aldrig kommer hända, använd dom till nåt annat

Naivt värre.

När har makthavare någonsin släppt makt o befogenheter de fått?
Svar aldrig

Se Patriot act, et al.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in