2022-01-05, 17:58
Medlem
Allt kommer snart upp i ljuset vilken bluff det här är och har varit sen dag 1, jag tror inte så mycket vaccinpass kommer att hinna införas om jag skulle gissa tiden tills hela världen fattar att dom blivit pissade på...
Citera
2022-01-05, 17:59
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Så är det ju.
Och du måste väl vänta minst 3 månader på att få två doser?
Sen var det ju uppe i diskussion om det skulle gälla först efter 3 doser sa dom på pressträffen, vilket då innebär att en ovaccinerad måste vänta 6 månader.

Vaccinpassen känns ju enbart som en utpressning att folk ska ta vaccinet, men hur motiverar man en helt ovaxxad person att ta det?
Ska bli intressant att höra under temaveckan v 11.

Ok trodde det var 1 månad mellan doser. Håller helt med dig. Med dessa regler hur exakt är det motiverande för en totalt ovaccinerad att vaccinera sig?

Spelar ingen roll öfr mig personligen dock. Har bestämt mig för att fortsätta vara ovaccinerad.
Citera
2022-01-05, 18:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vad är din poäng? Den här uppgiften är i samma härad som uppgifter från andra länder under pandemin.

https://www.webmd.com/vaccines/covid-19-vaccine/news/20211124/unvaccinated-14-times-more-likely-to-die-from-covid

https://www.rivm.nl/en/news/unvaccinated-covid-19-patients-in-hospital-nearly-20-years-younger-than-vaccinated-patients

Min poäng är att man måste ta hänsyn till den absoluta riskreduceringen. Exempel:

Den relativa riskreduceringen om man sänker risken för en åkomma från 2/100000 till 1/100000 så får man en reducering med 100%, vilket låter jättemycket, men är i absoluta termer väldigt lite.

Samma sak händer här. Och du är nog smart nog att förstå detta. Citera mig inte igen föränn det klickar för dig.
Citera
2022-01-05, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Ok trodde det var 1 månad mellan doser. Håller helt med dig. Med dessa regler hur exakt är det motiverande för en totalt ovaccinerad att vaccinera sig?

Spelar ingen roll öfr mig personligen dock. Har bestämt mig för att fortsätta vara ovaccinerad.

Nej precis. Och ju längre tiden går desto svårare att motivera folk.
Snart blir det att vänta ett år, först efter fjärde dosen får du ett pass😆

Samma här, kommer heller inte ta det.
Citera
2022-01-05, 18:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Så är det ju.
Och du måste väl vänta minst 3 månader på att få två doser?
Sen var det ju uppe i diskussion om det skulle gälla först efter 3 doser sa dom på pressträffen, vilket då innebär att en ovaccinerad måste vänta 6 månader.

hur motiverar man en helt ovaxxad person under 70 år att ta det? Det är liten risk att bli svårt sjuk och dö, du smittar, och vaccinet skyddar dig inte från att bli sjuk.

Ska bli intressant att höra under temaveckan v 11.

Tema-vecka. Låter som någon dagis-aktivitet. Det är det också iochförsig.
Citera
2022-01-05, 18:08
Medlem
bralesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summerbursten
Men är det verkligen så att gym innefattas?
Inom vilken kategori ingår de då?

"Enligt Aftonbladets uppgifter ska Folkhälsomyndigheten få ta beslut om användande av vaccinationsbevis på följande platser:

Serveringsställen
Platser för fritids- och kulturverksamhet
Handelsplatser
Platser för privata sammankomster
Viss långväga kollektivtrafik

Enligt förslaget är det upp till den som bedriver verksamheten i fråga som själv ska få välja om vaccinationsbevis ska få användas."

Går de under kategorin fritidsverksamhet?

Verksamhetsägaren får själv välja? Ja men det låter iaf lite positivt. Det enda jag personligen bryr mig om att göra är att dricka öl ute på lokal och känns som det i storstäderna alltid kommer finnas någon krog som ej vill ansluta sig till detta trams.
Citera
2022-01-05, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salladsmix
Tänk om varenda kotte i detta land skulla fixa vaccinpass innan sportlovet, dvs. 100% vaccinerade, då höjer regeringen säkert ribban till 9.90 och alla måste klara att hoppa över, skulle vara rätt komisk att se vad som kommer hända då, regeringen fick väl panik då /
Alla vaccinerade kommer ha status ovaccinerad om ett halvår.
Citera
2022-01-05, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Haha lugn bara. De kommer slåss för sina liv för att komma åt den åttonde och från gud sända boosterdosen.
Citera
2022-01-05, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vad är din poäng? Den här uppgiften är i samma härad som uppgifter från andra länder under pandemin.

https://www.webmd.com/vaccines/covid-19-vaccine/news/20211124/unvaccinated-14-times-more-likely-to-die-from-covid

https://www.rivm.nl/en/news/unvaccinated-covid-19-patients-in-hospital-nearly-20-years-younger-than-vaccinated-patients
Nyare data visar verkligen annat i UK:

Antal infekterade per 100 000
Vaccinerade (ovaccinerade)
18-29 år: 2,809 (1,603)
30-39 år: 2,985 (1,510)
40-49 år: 3,049 (1,320)
50-59 år: 1,768 (983)
60-69 år: 863 (688)
Citera
2022-01-05, 18:15
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braless
Verksamhetsägaren får själv välja? Ja men det låter iaf lite positivt. Det enda jag personligen bryr mig om att göra är att dricka öl ute på lokal och känns som det i storstäderna alltid kommer finnas någon krog som ej vill ansluta sig till detta trams.

Det var ju en positiv nyhet om det stämmer. Låt oss hoppas på det.
Citera
2022-01-05, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Sluta hitta på en massa vännen. Detta du säger är rena spekulationer/önsketänkande från din sida.

Acceptera det: fullvaccinerade smittas i MINST lika stor utsträckning som ovaccinerade av omikron. DVS de sprider smittan minst lika mycket.
Var har du fått detta ifrån?
Citera
2022-01-05, 18:17
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100

Ja, när dom som är fullvaxxade och får sina vaxxpass nu måste om 6 månader kanske ta 2 sprutor till för att komma ifatt och räknas som fullvaxxade igen och därmed få vänta ett halvår innan dom kan få ut ett nytt... vilket skämt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in