Citat:
Ursprungligen postat av
P71
Jag såg nyss på SVT Aktuellt och det som frustrerar mig mest är att politiker, myndigheter och journalister konsekvent vägrar att ens ta upp naturlig immunitet. Enligt deras narrativ finns det bara två alternativ: antingen är man vaccinerad och då är man säker, eller så är man ovaccinerad och då är man ett hot. De flesta av oss som följt utvecklingen vet att det är betydligt mer komplicerat än så.
Lena Hallengren svarade på en direkt fråga att negativt testresultat inte kommer att accepteras, utan att det är enbart vaccinbevis som gäller. Och därmed bekräftar hon att åtgärderna inte har med smittskydd att göra, utan enbart handlar om att sätta press på alla människor att "ta vaccinet".
Oavsett om man är för eller emot vaccin så är mitt intryck att man inom vetenskapen idag är ganska överens om att naturlig immunitet efter infektion ger ett skydd som är minst lika bra som vaccinering (vilket inte är konstigt eftersom det i båda fallen är kroppens eget immunförsvar som skapar skyddet) men man vet ännu inte hur långsiktigt hållbart det är. Min uppfattning är att naturlig immunitet ger ett överlägset mycket bredare skydd eftersom kroppen har utsatts för hela viruset, men hur länge det varar är fortfarande oklart.
Att undvika allmänna sammankomster med fler än 100 pers är nog inget problem för den som är motiverad att inte ta vaccinet. Jag tycker det skall bli intressant att följa utvecklingen nu, eftersom jag är ganska säker på att andelen vaccinerade på sjukhus stadigt kommer att öka. Det kommer att bli alltmer tydligt att de vaccinerade inte går säkra, trots att de tror att vaccinpasset skyddar dom. Det skall bli intressant att se hur myndigheterna agerar då. Hur länge kan de skylla allt på de ovaccinerade?
En inte alltför orimlig prognos är att de, om andelen vaccinerade på sjukhus och bland döda ökar, kommer vända det till att vaccinbevisen behövs ÄNNU mer - och införa det mer omfattande. Små steg varje gång, ungefär som att koka en groda.
Först restauranger och köpcenter, gym. Sedan kanske butiker i allmänhet och kollektivtrafik.
Jag hoppas att allvarligt sjuka och döda inte ökar, eftersom det skulle visa att vi inte behöver den här typen av åtgärden. Men risken finns väl att det blir en liten ökning om nu vaccineffekten börjar avta, samt att vinter är en naturlig säsong för influensor. Men vi får se. Jag är långt ifrån övertygad att vi kommer få se någon ny våg i Sverige i närtid, än så länge finns inga tecken på det, trots ett helt öppnat samhälle.