2021-11-17, 22:05
Medlem
På min arbetsplats vistas mer än 100 personer, jag behöver inte gå och jobba mer, hurra!
Citera
2021-11-17, 22:06
Medlem
Sqeptisks avatar
Så sverige har alltså gått "full nazi" nu. Å det på grund av tre uppenbart hysteriska kärringar som helt klart inte fattar hur man läser statistik

Den där nya göken på folkhälsomyndigheten hann knappt värma upp kontorsstolen innan hon går ut med ett sannolikt totalt onödigt dekret om medicinsk apartheid. Kanske något för en grävande journalist (en riktig sådan alltså) att kolla upp den verkliga orsaken till att hon fick jobbet. Finns säkert en hel hundgård begraven där

"Vägen till helvetet är kantad av goda avsikter" som någon uttryckte det.
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Du tycks ej förstå vad indirekt diskriminering betyder. Googla det.

En person som inte kunnat ta vaccin av medicinska skäl har alldeles solklart blivit utsatt för indirekt diskriminering om han blir portad från en fotbollsmatch. Och det är olagligt enligt diskrimineringslagen.

Du har nog "navigerat rätt mycket fel i din tankegång"..
(Minst sagt).

Myndigheternas åtgärder är redan anpassade så att ingen ska kunna hävda som du säger "indirekt diskriminering".

De som (enligt läkare) inte kan bli vaccinerade,
får markering så dessa "slipper". Finns ett fåtal personer som är hyperallergiska mot "allt". Kolla gärna avsnittet "Bubbleboy" som Seinfeld gjorde på skoj för en massa år sedan. Typ så. (1900-talet). Handlade om en "överkänslig pojke". Avsnittet är sevärt!
Citera
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown
Du känner till konceptet vaccin? Och hur himla många år det använts, och hur många sjukdomar som vaccin helt eller delvis utrotat genom åren? Iallafall kraftigt begränsat utbredningen av.
Annars är det nog du som ska läsa på om vaccin!

Detta är inte ett vaccin som andra och inte en vaccinerbar sjukdom som de du tänker på... Vi har blivit förkylda av coronavirus i hundratals år, hade det varit så lätt som det framställs att skapa ett vaccin mot förkylning hade man gjort det för länge sedan.

- Det är inte så att folk inte ha försökt...

Det ligger i virusets natur att inte låta sig kuvas av ett "vaccin". mRNA-preparaten verkade fungera på kort sikt, men det är väl tydligt för de flesta att det inte är en långsiktig lösning.

Väldigt få vet vad de får för långtidseffekter och att då injicera det flera gånger där folk bevisligen blir allt sämre för varje spruta känns inte så intelligent.
Citera
2021-11-17, 22:07
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Det har säkert tagits upp men vad menas med "Tillställningar inomhus"?

Är det bio, nattklubbar, fester som räknas?
Eller konserter, idrottsevenemang?

Eftersom en fotbollsmatch inte spelas inomhus räknas det som en tillställning med krav på pass. Hockey är ju inomhus i vissa fall är det passkrav där?

Edit: detta kommer ju även innebära att personer som jobbar i drabbade branscher måste vaccineras för att kunna jobba. Är det avsked som gäller annars?
Senast redigerad av falsk_mekaniker 2021-11-17 kl. 22:10.
Citera
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Du känner till konceptet vaccin? Och hur himla många år det använts, och hur många sjukdomar som vaccin helt eller delvis utrotat genom åren? Iallafall kraftigt begränsat utbredningen av.
Tänkte läsa på lite om vad vaccin är på Merriam-Webster, men är lite osäker på vilken definition som gäller - den som skrevs i samband med att COVID19-vaccinen rullade ut, eller den gamla definitionen som gällde så himla många år tidigare?
Senast redigerad av UngCyniker 2021-11-17 kl. 22:12.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
EXAKT. Att man har antikroppar skiter dem blanka fan i. Man ska märkas med en spruta i armen likt boskap för att man inte ska bli 2a klassens medborgare.

Nästa steg är väl att fösa in oss i någon form av ghetto och sen blir det snabbtåg till ungnarna.

Jag har haft skiten och har således antikroppar. Vad är problemet?

En kåkstad för ovaccinerade är inte helt omöjligt. Däremot tror jag det blir för uppenbart om de kör oss med tåg till ugnar. Då tror jag till och med de mest inbitna vaccinhetsarna börjar skruva lite på sig. Kanske.
Citera
2021-11-17, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
"......avsevärt........

Eftersom det dräller in rapporter om skenande smittspridningssiffror från länder med hög sprutgrad, vill jag nog att du dels preciserar "avsevärt" i t.ex. %, och dels anger källor.

Jag vet att du inte kommer att kunna det, för det finns inga sådana, men, överraska mig och andra.....
Ja du kan ju gå in här och kolla på lokal nivå i Östergötland till exempel: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiNmNjOTE1MmMtNDhlOS00MzJhLTllYzItZDQ 1NWFmZjQxZmRiIiwidCI6ImYwODczMzkzLWMzNGMtNGFlYy1iM WM1LTM4MjEyOTgyYTViOSIsImMiOjl9
Se till att expandera veckorna så de täcker in från våren 2020. Så kan du själv jämföra antalet smittade, sjukhusinlagda och se hur de avtar med ökad vaccinering.

Annars kan du gå in här: https://coronavirus.jhu.edu/map.html om du vill jämföra på global nivå.
Citera
Medlem
xx77dds avatar
varför skall vi tvingas till vaccinering??

Vacciner hindrar inte covid. (lindrar eventuellt bara svår sjukdom)
Vacciner hindrar inte smittspridning.
Dessa saker är redan faktabelagda.

Se gärna denna video på youtube, där det beskrivs hur sjukhusen i USA blir överbelagda av vaccinerade människor... Unga människor med svåra sjukdomar...
https://www.youtube.com/watch?v=PX7PYiLRHaM
Citera
Medlem
Så jag kan gå på event med vaccinpass och smitta mina härliga vaccinerade vänner.
När smittan ökar i samhället så skyller vi på de ovaccinerade :-)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Jag såg nyss på SVT Aktuellt och det som frustrerar mig mest är att politiker, myndigheter och journalister konsekvent vägrar att ens ta upp naturlig immunitet. Enligt deras narrativ finns det bara två alternativ: antingen är man vaccinerad och då är man säker, eller så är man ovaccinerad och då är man ett hot. De flesta av oss som följt utvecklingen vet att det är betydligt mer komplicerat än så.

Lena Hallengren svarade på en direkt fråga att negativt testresultat inte kommer att accepteras, utan att det är enbart vaccinbevis som gäller. Och därmed bekräftar hon att åtgärderna inte har med smittskydd att göra, utan enbart handlar om att sätta press på alla människor att "ta vaccinet".

Oavsett om man är för eller emot vaccin så är mitt intryck att man inom vetenskapen idag är ganska överens om att naturlig immunitet efter infektion ger ett skydd som är minst lika bra som vaccinering (vilket inte är konstigt eftersom det i båda fallen är kroppens eget immunförsvar som skapar skyddet) men man vet ännu inte hur långsiktigt hållbart det är. Min uppfattning är att naturlig immunitet ger ett överlägset mycket bredare skydd eftersom kroppen har utsatts för hela viruset, men hur länge det varar är fortfarande oklart.

Att undvika allmänna sammankomster med fler än 100 pers är nog inget problem för den som är motiverad att inte ta vaccinet. Jag tycker det skall bli intressant att följa utvecklingen nu, eftersom jag är ganska säker på att andelen vaccinerade på sjukhus stadigt kommer att öka. Det kommer att bli alltmer tydligt att de vaccinerade inte går säkra, trots att de tror att vaccinpasset skyddar dom. Det skall bli intressant att se hur myndigheterna agerar då. Hur länge kan de skylla allt på de ovaccinerade?

En inte alltför orimlig prognos är att de, om andelen vaccinerade på sjukhus och bland döda ökar, kommer vända det till att vaccinbevisen behövs ÄNNU mer - och införa det mer omfattande. Små steg varje gång, ungefär som att koka en groda.

Först restauranger och köpcenter, gym. Sedan kanske butiker i allmänhet och kollektivtrafik.

Jag hoppas att allvarligt sjuka och döda inte ökar, eftersom det skulle visa att vi inte behöver den här typen av åtgärden. Men risken finns väl att det blir en liten ökning om nu vaccineffekten börjar avta, samt att vinter är en naturlig säsong för influensor. Men vi får se. Jag är långt ifrån övertygad att vi kommer få se någon ny våg i Sverige i närtid, än så länge finns inga tecken på det, trots ett helt öppnat samhälle.
Citera
Medlem
Citat:

Får väl gissa att han pratar om mRNA-vaccinen...

Det är ny teknik som inte kan jämföras med mer traditionella vaccin som vi tagit genom åren som ger immunitet.

mRNA-vaccinen ger dig ett skydd mot sjukdom.

https://www.cdc.gov/vaccines/vac-gen/imz-basics.htm
Vaccination: The act of introducing a vaccine into the body to produce protection from a specific disease.

Detta är en omformulering där man tidigare sade att att vaccin ger immunitet. Nu heter det "vaccin ger dig ett skydd mot sjukdom".

Immunitet uppnås genom att du genomgår infektion. Vaccinets syfte är att förhindra allvarlig sjukdom.

Som ovaccinerad men genomgått infektion är det i princip samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in