2021-11-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown
En kompis var nyligen i Tjeckien på arbetsrelaterade ärenden. Där behövde han visa upp Covidpass på alla restauranger. Funkade jättesmidigt, bara en sån där kod eller tag eller vad det heter i mobilen att visa upp.
Måste känts bra för både kunder och personal att veta att alla som vistas i lokalen är vaccinerade, och därmed minskat risken för smittspridning i lokalen avsevärt.

Hoppas det blir nåt liknande här hemma i Sverige! Tror till exempel att antalet besökare på t.ex hockeymatcher och andra evenemang kommer öka om alla måste vara vaccinerade. Folk kommer känna sig mer bekväma att vistas bland folk då.
Och den absoluta majoriteten av befolkningen är ju faktiskt vaccinerad! Vi får inte glömma det.
Finns ingen studie som visar sammanhang med smittspridning och vaccinationsgrad.
Finns otaliga länder med 90-100%(Gibraltar) vaccinationsgrad där smittspridningen är högre nu än i fjol med 0% vaccinerade.

Varför köper folk propagandan, vad är det kritiska tänkandet?
Citera
2021-11-17, 21:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Om jag kör med blankslitna sommardäck gör inte dina Nokian med dubb sämre.

Jo, du "polerar upp isen så den blir halare". (Så har det varit sedan folk började köra "dubbfritt"!)
Men jag tror trots ditt skojiga svar som jag faktiskt uppskattar, att du inser vad jag menar.

Samma grej alltså med vaccin. I "dagsläget" tror jag det rör sig som så att myndigheterna ska "tvinga de slarviga människorna" att vaccinera sig. Typ sådana som lackar ut på fotbollsmatch, går på evenemang etc. SÄPO (som jag) har nog om de gjort sitt jobb rätt, att det är där vaccintvånget ska "sättas in".

Jämför med småbarn: "Du får inget lördagsgodis eller veckopeng om du inte städar ditt rum!". Ungefär så är det väl kanske med "vaccinpass". Enbart de slarvigaste medborgarna/de största smittspridarna återstår att ta i tu med.. (?) Kan kanske funka faktiskt, då de som vill gå på match/på konsert oftast har en 8-10 årings intelligensnivå. Så kan funka!
Citera
2021-11-17, 21:56
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Htes
Fortfarande ovaccinerad. Hinner jag få vaccinpass före den 7 januari 2022 om jag ringer och bokar vaccintid i morgon?

Nej.

Edit: Eller jo! Om du tar senast fredag nästa vecka.
Senast redigerad av vemsfel 2021-11-17 kl. 21:59.
Citera
2021-11-17, 21:56
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Med döma av katten du har som avatar borde du kanske prova med en rabiesspruta

Förresten, du skulle tjäna på att inte vara så hatisk mot andra människor. Om planen som Klaus Schwab och hans globalistkompisar går i lås sitter vi alla riktigt illa till, vaccinerade som ovaccinerade.
Jag är inte hatisk, men älskar att röra upp känslor och trigga folk. Tyvärr inte alla som sväljer trollandet.

Skiter fullständigt i både vaccinpass och antivaxare. Världen är redan djupt i klorna på personerna du nämner (bl.a). Men jag struntar i det också, vi är ändå redan körda.
Citera
2021-11-17, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Vaddå stanna hemma lol. Jag skiter väl i dessa sammankomster. De stora förlorarna är de företagare som lever på evenemang osv. Jag klarar mig fint. Det är knappast så att jag kommer och springa och vaccinera mig bara för att gå på bio eller på en jävla hockeymatch.

Och aldrig i livet att jag sjunker så lågt som du att jag frivilligt låter dessa mörka totalitära krafter få all denna makt i vårt samhälle. Det Sverige du kände förr finns inte längre. Det kommer inte stanna här. Tror du på riktigt att regimer är beredda att frivilligt ge ifrån sig denna makt de fått. Aldrig. Nästa gång är det någon annan anledning att strypa åt människors friheter lite till, och lite till, och lite till. Sen slutar det som i Kina. Du sitter där som en jävla nolla och undrar vad som händer.

Det här är en slippery slope som är extremt farlig och människor är så jävla efterblivna att de inte kan lära sig av historien. Hoppas du får vad du förtjänar. Jag har pengar, ekonomisk frihet och är inte beroende av någon. Jag kommer klara mig förhållandevis bra. Det är de svaga stackarna, de vanliga människorna som kommer bli rövknullade. Men, men. Om det är detta de vill ha, varsågoda...

Vilka hemska scenarion du målar upp! Chilla lite tack!
Vaccinet och Covidpass är tillför att minska smittspridningen av ett potentiellt farligt virus som kan orsaka en extremt allvarligt sjukdom. Att inte vidta åtgärder vore tjänstefel av myndigheterna!
Eftersom folk (dock en liten majoritet, men ändå!) uppenbarligen inte kan tänka själva, utan går på lokal och evenemang osv helt ovaccinerade, så måste myndigheterna kliva in och styra upp situationen.
Citera
2021-11-17, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Visst i första hand, men vad gör de om folk inte lyder? Kanske vissa har vakter, men de kan bara göra så mycket om flertalet skiter i uppmaningarna. Till slut tillkallas ju polis. Svenskar är i regel "skötsamma" och underkastar sig det mesta staten säger till dem, men detta gäller ju knappast för invandrare, och därmed blir detta något som främst kommer drabba svenskar.

Så länge det bara gäller evenemang så är nog enklaste lösningen bara att bojkotta skiten. Problem kommer man dock att få då vissa grupperingar som är starkt överrepresenterade bland ovaccinerade individer knappast kommer godta att inte bli insläppta.

Med andra ord, kaoz väntar. Nu lär det ju inte dröja alltför länge innan man kommer med nya restriktioner och krav på covidbevis. Man slätar ju alla över en kam vilket bara är rent skitsnack, "buhu ovaccinerade har fått rekommendationer men de sköter sig inte". Ursäkta? Känner flera ovaccinerade som håller sig mest för sig själva och går då fan inte på några evenemang eller liknande.De har drabbats av COVID mer än 1 gång och har ett starkt grundskydd mot viruset. Det är rent skitsnack för att ha en ursäkt för att man måste springa globalisternas ärenden.
Citera
2021-11-17, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown
En kompis var nyligen i Tjeckien på arbetsrelaterade ärenden. Där behövde han visa upp Covidpass på alla restauranger. Funkade jättesmidigt, bara en sån där kod eller tag eller vad det heter i mobilen att visa upp.
Måste känts bra för både kunder och personal att veta att alla som vistas i lokalen är vaccinerade, och därmed minskat risken för smittspridning i lokalen avsevärt.

Hoppas det blir nåt liknande här hemma i Sverige! Tror till exempel att antalet besökare på t.ex hockeymatcher och andra evenemang kommer öka om alla måste vara vaccinerade. Folk kommer känna sig mer bekväma att vistas bland folk då.
Och den absoluta majoriteten av befolkningen är ju faktiskt vaccinerad! Vi får inte glömma det.

"......avsevärt........

Eftersom det dräller in rapporter om skenande smittspridningssiffror från länder med hög sprutgrad, vill jag nog att du dels preciserar "avsevärt" i t.ex. %, och dels anger källor.

Jag vet att du inte kommer att kunna det, för det finns inga sådana, men, överraska mig och andra.....

Ett motlägg är att det, baserat på höstens rapporter om smittspridning, är minskning i liten grad eller t.o.m. knappt alls ( och, nej, jag har inga siffror eller lällor på det heller, så då är vi lika i det).

Däremot, går det att föra ett resonemang om att sprutade mycket väl kan driva smittan snabbare, eftersom de, i de flesta fall tror, att de är skyddade från smitta, vilket myndigheter pumpat i dem ända sedan injektionerna kom.......
Senast redigerad av Whyback 2021-11-17 kl. 22:07.
Citera
2021-11-17, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Skulle vara intressant att se i domstol. Men jag har jävligt svårt att se att den portade i detta fall skulle få rätt.

Jag med. Men det skulle ge framtida regeringar ett intressant (och obehagligt) prejudikat - fritt fram att diskriminera grupper man ogillar bara man kan anföra skäl som "folkhälsa" eller "trygghet".
Citera
2021-11-17, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Finns ingen studie som visar sammanhang med smittspridning och vaccinationsgrad.
Finns otaliga länder med 90-100%(Gibraltar) vaccinationsgrad där smittspridningen är högre nu än i fjol med 0% vaccinerade.

Varför köper folk propagandan, vad är det kritiska tänkandet?
Du känner till konceptet vaccin? Och hur himla många år det använts, och hur många sjukdomar som vaccin helt eller delvis utrotat genom åren? Iallafall kraftigt begränsat utbredningen av.
Annars är det nog du som ska läsa på om vaccin!
Citera
2021-11-17, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jo, du "polerar upp isen så den blir halare". (Så har det varit sedan folk började köra "dubbfritt"!)
Men jag tror trots ditt skojiga svar som jag faktiskt uppskattar, att du inser vad jag menar.

Samma grej alltså med vaccin. I "dagsläget" tror jag det rör sig som så att myndigheterna ska "tvinga de slarviga människorna" att vaccinera sig. Typ sådana som lackar ut på fotbollsmatch, går på evenemang etc. SÄPO (som jag) har nog om de gjort sitt jobb rätt, att det är där vaccintvånget ska "sättas in".

Jämför med småbarn: "Du får inget lördagsgodis eller veckopeng om du inte städar ditt rum!". Ungefär så är det väl kanske med "vaccinpass". Enbart de slarvigaste medborgarna/de största smittspridarna återstår att ta i tu med.. (?) Kan kanske funka faktiskt, då de som vill gå på match/på konsert oftast har en 8-10 årings intelligensnivå. Så kan funka!

Mycket bra svar. Precis handlar det om att få den sista mest lågbegåvande kvartilen att vaccinera sig.
Vill du gå på fotbollsmatchen och skrika? Vaccin
Vill du gå på fredagsbönen i mosken? Vaccin

Vill du gå ut på någon nattklubb för att knulla? Vaccin

De ovaccinerade har redan tagit upp alldeles för mycket vårdresurser så det är dags att sätta ner foten och få de att lyda. Dessa människor är lätt påverkade genom grupptryck och när de inte längre får gå på matchen eller fredagsbönen så kommer de vaccinera sig.

Myndigheterna kommer förmodligen sätta upp vaccinations dropins på platser där de lågbegåvande befinner sig.
Citera
2021-11-17, 22:03
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Jag såg nyss på SVT Aktuellt och det som frustrerar mig mest är att politiker, myndigheter och journalister konsekvent vägrar att ens ta upp naturlig immunitet. Enligt deras narrativ finns det bara två alternativ: antingen är man vaccinerad och då är man säker, eller så är man ovaccinerad och då är man ett hot. De flesta av oss som följt utvecklingen vet att det är betydligt mer komplicerat än så.

Lena Hallengren svarade på en direkt fråga att negativt testresultat inte kommer att accepteras, utan att det är enbart vaccinbevis som gäller. Och därmed bekräftar hon att åtgärderna inte har med smittskydd att göra, utan enbart handlar om att sätta press på alla människor att "ta vaccinet".

Oavsett om man är för eller emot vaccin så är mitt intryck att man inom vetenskapen idag är ganska överens om att naturlig immunitet efter infektion ger ett skydd som är minst lika bra som vaccinering (vilket inte är konstigt eftersom det i båda fallen är kroppens eget immunförsvar som skapar skyddet) men man vet ännu inte hur långsiktigt hållbart det är. Min uppfattning är att naturlig immunitet ger ett överlägset mycket bredare skydd eftersom kroppen har utsatts för hela viruset, men hur länge det varar är fortfarande oklart.

Att undvika allmänna sammankomster med fler än 100 pers är nog inget problem för den som är motiverad att inte ta vaccinet. Jag tycker det skall bli intressant att följa utvecklingen nu, eftersom jag är ganska säker på att andelen vaccinerade på sjukhus stadigt kommer att öka. Det kommer att bli alltmer tydligt att de vaccinerade inte går säkra, trots att de tror att vaccinpasset skyddar dom. Det skall bli intressant att se hur myndigheterna agerar då. Hur länge kan de skylla allt på de ovaccinerade?

EXAKT. Att man har antikroppar skiter dem blanka fan i. Man ska märkas med en spruta i armen likt boskap för att man inte ska bli 2a klassens medborgare.

Nästa steg är väl att fösa in oss i någon form av ghetto och sen blir det snabbtåg till ungnarna.

Jag har haft skiten och har således antikroppar. Vad är problemet?
Citera
2021-11-17, 22:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Tro du det, lockdown hur länge? De flesta verkar inte förstå, att en konstant utsatthet för olika bakterier och virus ger stärkta immunförsvar. Men de svaga och sjuka då? Ja, de kan gå in i lockdown och injektioner, och kanske köra sig lite mer tid, men inte mer bara för att alla friska går i ide och kommer ut och drar på sig en massa skit och sprider vidare.

När ska massan förstå, att det inte går att skydda allt och alla i galopperande befolkningsökning?

Norge med hård lockdown och låg spridningsgrad, får "betala" nu, alla ska ha smittan, förr eller senare, hade det funnits vaccin motsvarande de för mässlingen, hade det varit över nu, men detta är en s.k. förkylningsinfluensa, snabbmuterande och alla får en släng förr eller senare.....

Jag kanske uttryckte mig dåligt, men jag menade alltså att man borde stänga ner FHM och regeringen. De är farliga för landet och ett gäng psykopater som inskränker vår frihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in