Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Ja men läs vad jag har skrivit: det är kanske inte SRF som sätter priserna på camping, parkering, bärs etc utan deras s k samarbetspartners som tar i så att dom spyr bara för att dom kan. Dom kanske har fria händer och då blir det så. Alternativet är att SRF bestämmer prisnivån för dessa nasare och sen får man anpassa sig till det - eller inte komma alls.
Men jag tror inte SRF direkt sätter detta som högprioriterat - om inte dom fattar att detta faktiskt gör att många festivalbesökare inte vill komma dit.
Sen skriver jag under på att det är välskött, allt från tömning av bajamajor till vattenförsörjning, trevliga vakter i insläppet som genomsöker ALLA och ändå är trevliga, moderata och effektiva köer för att få sitt armband osv.
De senaste åren jag var där tyckte jag att matpriserna överlag skenade iväg något väldigt. SRF har inget med mat- och dryckpriserna att göra men de styr över placeringen av serveringar och försäljare. Det var väldigt mycket VIP-mat och rent av kälkborgerligt på de exponerade ställena. De mindre matnasarna (som kostade några tior mindre) var förpassade till utkanten. Jag pratade med en försäljare om hur det gick och han var riktigt trött på hur platser tilldelades. Han gick bara plus/minus noll på att vara där. Lite liknande åsikter hörde jag från de som sålde wokmaten.
Det är kanske jag som var omogen men jag levde gott på vegetarisk wok, lite kebab och falafel för småsummor när jag började gå på festivaler och jag gör det gärna än idag. Det funkar bra. Det är väl trevligt att de som vill kan få högrevsburgare med hempicklad lök eller HBTQI-certifierad vegansk fitta eller vad de nu vill unna sig att smaska på men man undrar varför de är där. När hela det ekonomiska fokuset ligger på tanter och farbröder som egentligen skulle nöja sig med KISS på Ullevi och egentligen betalar pengar för att slippa allt som har med festivaler att göra så blir jag fundersam.
Jag är tacksam över toaletter med vatten, fina sjukvårdsstationer som kan plåstra om en, välorganiserade insläpp, duktiga städpatruller och att de som vill kan dricka bärs på hela området. Jag är inte elitist som tycker att alla ska sova på ett fält och bli väckta av att Bajsmannen kläcker en brun guppy i deras chipspåsar. Men dessa är rätt grundläggande grejer.
Jag vet inte hur mycket inflytande Live Nation har utöver valet av akter men jag är skeptisk till deras attityd och kompetens. Inflytandet är nog större än man tror. SRF är enligt mig på väg åt samma håll som P&L, som under Live Nations ledning, jäste över med sina VIP-paket, uppgraderingar och särskilda lyxtjänster för de som egentligen bara vill lajva festival. Hur många av besökarna är egentligen intresserade av SRF som underhållningskoncept? För många verkar mest intresserade av att visa var de är på sociala medier när de dricker sin på tok för dyra sprit med SRF-loggan på och att tycka det är roligt att lägga ut 15000 spänn på en ledig vecka för att få skratta åt Axl Rose.