2021-10-06, 08:51
Medlem
zoombos avatar
Ja att det inte blev något SRF varken i fjol eller året innan vet alla och det gäller f ö samtliga festivaler men nu ser det onekligen ut som det blir av 2022.

Har sneglat på andra rockfestivaler som går av stapeln nästa sommar och jag undrar vad SRF gjort för fel när dom har missat att boka någon av de stora grupper som är ute och turnerar i Europa då; Scorpions, Whitesnake, Avantasia, Europe, Iron Maiden, Judas Priest, Metallica, Kiss, Alice Cooper m fl.
Enda riktigt "stora" gruppen man bokat ( i min värld) är GnR men det var ju spikat redan 2020. Sitter det i pengarna/kostnaderna, hann man inte med i huggsexan eller finns det andra skäl?

Visst, alla dessa har spelat på SRF - ofta mer än en gång tidigare - men det behöver inte betyda att dom inte kan uppträda där igen och jag tycker det saknas någon eller några riktiga kioskvältare....

Visserligen är det ett 10-tal grupper som ännu inte är presenterade men jag tycker själv att laguppställningen 2022 är minst sagt svag i jämförelse med andra, liknande festivaler i Europa.
Citera
2021-10-06, 09:05
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Ja att det inte blev något SRF varken i fjol eller året innan vet alla och det gäller f ö samtliga festivaler men nu ser det onekligen ut som det blir av 2022.

Har sneglat på andra rockfestivaler som går av stapeln nästa sommar och jag undrar vad SRF gjort för fel när dom har missat att boka någon av de stora grupper som är ute och turnerar i Europa då; Scorpions, Whitesnake, Avantasia, Europe, Iron Maiden, Judas Priest, Metallica, Kiss, Alice Cooper m fl.
Enda riktigt "stora" gruppen man bokat ( i min värld) är GnR men det var ju spikat redan 2020. Sitter det i pengarna/kostnaderna, hann man inte med i huggsexan eller finns det andra skäl?

Visst, alla dessa har spelat på SRF - ofta mer än en gång tidigare - men det behöver inte betyda att dom inte kan uppträda där igen och jag tycker det saknas någon eller några riktiga kioskvältare....

Visserligen är det ett 10-tal grupper som ännu inte är presenterade men jag tycker själv att laguppställningen 2022 är minst sagt svag i jämförelse med andra, liknande festivaler i Europa.

Det kan pågå förhandlingar med flera av ovan nämnda band.
Det är ju inte "bara att boka" en artist eller grupp.
Logistik, personal m.m. skall ju fungera. Ofta är mycket bokat långt innan, hotell m.m. Att lägga till ett stop på en redan inplanerad turné kan vända upp och ner på hela logistiken. Det är flera hundra människor/personal involverade i ett turnésällskap.
Citera
2021-10-06, 09:21
Medlem
JagMatarHuslimers avatar
Lär bli rätt bra tryck där 2022
Citera
2021-10-06, 15:09
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det kan pågå förhandlingar med flera av ovan nämnda band.
Det är ju inte "bara att boka" en artist eller grupp.
Logistik, personal m.m. skall ju fungera. Ofta är mycket bokat långt innan, hotell m.m. Att lägga till ett stop på en redan inplanerad turné kan vända upp och ner på hela logistiken. Det är flera hundra människor/personal involverade i ett turnésällskap.

Klart jag fattar det men det är ju inga blåbär hos SRF som saknar bokningsvana, dom har ju hållit på med detta i snart 30 år nu så visst vet dom hur det går till och det är ett uppskattat och välarrangerat arrangemang tycker även många artister, det har faktiskt förekommit att stora artister rent av har bett om att få komma dit. Att dom sen blev uppköpta av Live Nation för några år sen torde förbättrat deras logistik ytterligare ett steg då LN per definition har flertalet av artisterna i sitt stall och således bestämmer vart dom ska åka så det måste finnas något annat skäl. Jag tror själv inte att dom har några stora ess kvar att spela ut för då skulle det gjorts redan, liknande festivaler pågår numera överallt i Europa så det gäller att bibehålla sitt rykte och sin publik.

När Iron Maiden var dragplåster för några år sen så släppte dom detta redan dag ett och det fick till följd att biljetterna tog slut på nolltid. Eller tänker dom så här: det spelar ingen roll om vi inte tar dit några av dom stora (och dyra) drakarna, vi säljer ändå slut på biljetter och får då ännu bättre vinst....
Citera
2021-11-01, 11:10
Avslutad
Sweden Rock lanserar egen snaps: ”En ära”
https://www.expressen.se/kvallsposten/sweden-rock-lanserar-egen-snaps-en-ara/

Som ska heta "Sweden Rock Small Batch Akvavit"

Spännande
Citera
2021-11-02, 15:11
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Sweden Rock lanserar egen snaps: ”En ära”
https://www.expressen.se/kvallsposten/sweden-rock-lanserar-egen-snaps-en-ara/
Som ska heta "Sweden Rock Small Batch Akvavit"
Spännande

Det här är kanske lite OT men jag har aldrig fattat grejen med detta. Bara för att en grupp, kändis, organisation eller vem-som-helst sätter sitt namn på en alkoholhaltig dryck: innebär det med automatik att den blir godare, attraktivare och då ska få en självklar plats i barskåpet?
Det är ju bara ett smart sätt för affärsmän att tjäna pengar; teckna avtal med någon kändis om att få smeta dit sitt namn mot en troligen löjlig andel vinst av försäljningen och sen hälla i vilket blask som helst där man lägger mera pengar och energi på flaskan och marknadsföringen än själva innehållet. För ni tror väl inte på allvar att det är kändisarna själva som har initierat detta alternativ? Man behöver sen inte skämmas för att minst tredubbla priset mot det som man häller i och detta upptäckte en viss Gene Simmons tidigt och jag är lite förvånad att inte Bert Karlsson hängt på trenden.

Vore jag yngre och hade liknande kontakter skulle jag göra samma sak för musikälskare i allmänhet och hårdrockare i synnerhet köper dessa produkter utan att blinka, oavsett pris. Visst, jag motsäger inte att vissa av de alster som säljs inte direkt är av undermålig kvalitet men att t ex betala 24,- för en 33:a IM Trooper har jag ingen lust till då en betydligt godare tjeckisk motsvarighet kostar ca hälften.
Eller vad är det jag har missat?
Senast redigerad av zoombo 2021-11-02 kl. 15:13.
Citera
2021-11-02, 15:42
Medlem
Citat:
Det här är kanske lite OT men jag har aldrig fattat grejen med detta. Bara för att en grupp, kändis, organisation eller vem-som-helst sätter sitt namn på en alkoholhaltig dryck: innebär det med automatik att den blir godare, attraktivare och då ska få en självklar plats i barskåpet?
Det är ju bara ett smart sätt för affärsmän att tjäna pengar; teckna avtal med någon kändis om att få smeta dit sitt namn mot en troligen löjlig andel vinst av försäljningen och sen hälla i vilket blask som helst där man lägger mera pengar och energi på flaskan och marknadsföringen än själva innehållet. För ni tror väl inte på allvar att det är kändisarna själva som har initierat detta alternativ? Man behöver sen inte skämmas för att minst tredubbla priset mot det som man häller i och detta upptäckte en viss Gene Simmons tidigt och jag är lite förvånad att inte Bert Karlsson hängt på trenden.

Vore jag yngre och hade liknande kontakter skulle jag göra samma sak för musikälskare i allmänhet och hårdrockare i synnerhet köper dessa produkter utan att blinka, oavsett pris. Visst, jag motsäger inte att vissa av de alster som säljs inte direkt är av undermålig kvalitet men att t ex betala 24,- för en 33:a IM Trooper har jag ingen lust till då en betydligt godare tjeckisk motsvarighet kostar ca hälften.
Eller vad är det jag har missat?

Du har rätt. Den typen av produkter är till för lättlurade människor med dåligt ekonomi- och ölsinne som vill ha något häftigt att visa upp för polarna. Att innehållet kvalitetsmässigt ofta motsvarar det sämsta i sin kategori är inget som berör dessa, då det ändå bara är image som räknas.

Med det sagt finns det förstås enstaka undantag. Iron Maiden's Trooper är inte dålig, men till följd av varumärket alldeles för dyr.
Citera
2021-11-03, 03:17
Avslutad
Skulle skämmas i hjäl av att ha nån typ av "kändis"alkohol i barskåpet. Motörhead eller GW Persson spelar ingen roll.
Citera
2021-11-08, 16:53
Medlem
VinterPingvins avatar
Citat:
Visst, alla dessa har spelat på SRF - ofta mer än en gång tidigare

Metallica har tyvärr aldrig spelat på SRF.
Citera
2021-11-08, 17:02
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinterPingvin
Metallica har tyvärr aldrig spelat på SRF.

Nej, tamejfan har du inte rätt i det. Det trodde jag nog då det är ett väldigt turnerande band men det har väl helt enkelt inte passat in i deras scheman.
Annars har det hänt att SRF har tagit dit långväga band för exklusiva spelningar och en av dessa var Triumph 2012. F ö en av de bästa spelningar jag sett på SRF öht.
Citera
2021-11-08, 17:07
Medlem
VinterPingvins avatar
Citat:
Nej, tamejfan har du inte rätt i det. Det trodde jag nog då det är ett väldigt turnerande band men det har väl helt enkelt inte passat in i deras scheman.
Annars har det hänt att SRF har tagit dit långväga band för exklusiva spelningar och en av dessa var Triumph 2012. F ö en av de bästa spelningar jag sett på SRF öht.

Vad jag har hört (bara genom snack) så är det för att de är för dyra att boka. Fast nu med live nation bakom sig och med tanke på att de fick dit iron maiden så får man verkligen hoppas att det är nästa stora band de får dit.
Citera
2021-11-08, 17:26
Medlem
Forever Winters avatar
De flesta band som nämns har ju redan spelat på SRF. Somliga ett flertal gånger. Undantaget Metallica som kanske är för stora/dyra.
Kiss, Maiden, Judas spelade nyligen och Avantasia och Alice är knappast headlinematerial och vem vill ha tillbaka Kiss efter senaste debaclet?
GnR får väl ändå ses som en ovanligt stor bokning för att vara SRF.

Citat:

Skämtar du? Kan vara ett av de uslaste framträdanden jag skådat på SRF, och då var jag på plats när King Kobra spelade. Det var uppenbart att bandet inte repat ihop sig inför turnén. Det lät för jävligt! Jag har sett lokala tonårsband som presterar bättre. Arrogant är ordet.
Synd med deras låtskatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in