• 5
  • 6
2021-10-05, 23:07
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RatMath
Har gjort kokt potatis för matlåda förr, va inget problem faktiskt. Tänker du på att det tar längre tid o värma kanske?

Kokt potatis blir inte kul i mikro. Har med vattenhalten att göra. Samma sak med zucchini eller blomkål.
Citera
2021-10-05, 23:12
Medlem
KingHisss avatar
Gryträtter med ris, potatis och baljväxter.
Pastarätter är bra, men mer gratänger typ lasagne,
Gratänger generellt

Sen funkar ju annat med som variation
Brukar köra låda mån-tors o ute fredagar, ngt onyttigt
Citera
2021-10-06, 15:08
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Kokt potatis blir inte kul i mikro. Har med vattenhalten att göra. Samma sak med zucchini eller blomkål.

Nog funkar det med blomkål i mikron alltid!
Citera
2021-10-06, 17:01
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nog funkar det med blomkål i mikron alltid!

Om man gillar mosig mat, visst. Jag har dock tänderna i behåll så jag vill ha lite mer tuggmotstånd.
Citera
2021-10-06, 18:47
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Om man gillar mosig mat, visst. Jag har dock tänderna i behåll så jag vill ha lite mer tuggmotstånd.

Det är ju att den vätskar sig, dvs vattnet separerar, som är problemet. Inte att den är mosig. Det finns mycket god mat som är mosig och saknar tuggmotstånd. Så det här har inget med dina tänder att göra.
Citera
2021-10-07, 12:09
Medlem
TingsrydPilsner2.8s avatar
Citat:
Gör sjömansbiff. Måste vara en av de bättre matlåderätterna. Perfekt för mikron.
Citera
2021-10-07, 21:20
Medlem
maskoffs avatar
Citat:
Ooh linsgryta är ju en bra idé! Kan tönka mig att det håller längre också så kan bli maten för slutet av veckan! Tar med det på listan

Ja det är super! Går fint att frysa in, och väldigt billig mat dessutom. Är du ovan med linser så borde du nog antingen blötlägga dom ett tag innan, eller se till att koka grytan länge, 30-40min.
Citera
2021-10-09, 01:22
Medlem
BigPimpin756s avatar
Citat:
Många som föreslår sallad, tänkte först strunta i det men att det piggar upp på jobbet kan va fördelaktigt så värt o testa! Pannkakor kommer med på listan, svingott ju

Viktiga är göra en sallad som är god! Släng i kyckling o din favoritdressing o sånt; ba de du tycker e gott ingen tråkig skitsallad
Citera
2021-10-09, 23:56
Medlem
HighwayDelights avatar
Pastarätter.
Linsgryta.
Köttbullar o mos.
Citera
2021-10-12, 14:37
Medlem
hemlighemligssons avatar
Citat:
Nu det senaste har jag börjat jobba på frabrik, kväll. Eftersom det är lång pendel till och från jobbet så har dagarna hemma blivit kortare. Det är dock jävligt bra betalt så tänker fortsätta knega på fabriken något år och behöver därför ändra min livsstil. Ska försöka gå från att spendera flera timmar vid datorn, sova länge, äta färdig mat till att vakna tidigare(jobbar kväll trotsallt så blir inte kl 6 direkt) träna, äta bra, läsa mer och ha dagarna mer struktuerade. Därför tänkte jag börja med matlådor. Planen är alltså att förbereda maten på söndagar, 1-3 rätter då variation inte är så viktigt.

Till min frågeställning: vad för mat kan ni rekommendera till matlådor? Det kan vara lite allt möjligt, gärna bra med grönsaker men måste inte vara supernyttigt. Gött om det går att göra relativt fort också men inte ett krav.

Chili con carne!!
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in