2021-10-05, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det som blev över av kvällsmaten dagen innan är väl standard bland knegare på fabrik.

Nu fattar jag inte? Jag jobbar ju kväll så min lunch är min kvällsmat och det är ju den jag vill planera liksom? Eller va menar du? Har ingen som lagar mat åt mig om det är det du tror
Citera
2021-10-05, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadolf
Lite OT men. Jag reagerar fan på hur illa folk äter. Vi lever rätt många år, hur kan man sitta och sleva i sig sånt skräp..

Vadp quorn är väl inget fel på?
Citera
2021-10-05, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajjamenassovafan
I stort sett allt man gör hemma funkar såklart, men jag tycker mig ha funnit att korv stroganoff och ris är nära nog den optimala låd-maten. Lätt att göra ett gäng lådor på en gång (dessa kan förvaras i frysen). Dessutom nästan helst ”receptfritt” - släng i vad du har hemma, typ.
Många som rekommenderar Korvstroganoff. Faktiskt inte lagat der sen grundskolan, kanske dags o göra snart
Citera
2021-10-05, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ungefär allt med ris och pasta funkar bra. Även sallader och mackor.

Potatismos och kokt potatis är inte roligt som matlåda.

Grytor och såser som inte stinker för mycket.

Har gjort kokt potatis för matlåda förr, va inget problem faktiskt. Tänker du på att det tar längre tid o värma kanske?
Citera
2021-10-05, 10:09
Medlem
astmaanfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RatMath
Funkar det med endast omeletten eller borde man ha nåt till?

Vill jag äta proteinrikt och stå mig länge så brukar jag lägga keso på sidan av, eller så gör jag en omelett av 4 ägg och bacon. Håller blodsockret på en bra nivå under många timmar.
Citera
2021-10-05, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maskoff
Bästa att göra storkok på är väl typ linsgryta, chili con carne och köttfärssås och spagetti

Ooh linsgryta är ju en bra idé! Kan tönka mig att det håller längre också så kan bli maten för slutet av veckan! Tar med det på listan
Citera
2021-10-05, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Tänk på att köpa små extralådor till sallad, sås etc.

Plus om du har kyl/frys på jobbet till smör, bröd etc.
Små lådor har jag! Att stå o bre mackor på jobbet är tyvärr inte helt smidigt för mig pga flera anledningar
Citera
2021-10-05, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Ciabatta med makrill i tomatsås brukar jag ha ibland. Monterar den på jobbet.
Vad är ciabatta?
Citera
2021-10-05, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
Laxgratäng med spenat(googla mos och laxen lägga på spenatbädden)

Korv stroganoff. Krydda till det med typ kabanoss.

Lasagne kör vegetarisk spenatlasagne om du vill. Blir riktigt bra.

Googla fram någon fläskfilegryta. Vill du göra grytan nyttigare så byt fläskfilén mot kyckling.

Torsk med äggsås funkar bra som låda. Alla grytor. Fisksoppa funkar fint det med.

Pytti panna med grädde så att det blir som en gryta. Krydda på med extra chili så blir det najs. Hacka upp alla ingredienser själv så vet su hur nyttig den blir.

Broccoli eller haricoverts till blir kanon. Stekt kyckling och currysås är en väldigt enkel matlåda. Gör din egen currysås. Väldigt enkel.

Byt ut riset mot havreris så blir det nyttigare och närproducerat. Äter själv aldrig vanligt ris hemma längre.

Lycka till!

Aldrig tänkt på att ha grädde i pytten, ska testa!
Citera
2021-10-05, 12:06
Medlem
Kycklingsallad
Tonfisksallad
Laxsallad

Köttbit och sallad

Om du vill få i dig protein och vara nyttig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Ha alltid frysta grönsaker i frysen
Alltså frysta redan i butik
bellegt och bra

Vågar aldrig testa grönsaker frysta från butik, kanske gör nån dag. Men i nulägget så skördar morsan två växthus där hemma, så vore en förolämpning att handla grönsaker
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RatMath
Vad är ciabatta?
Ciabatta är bröd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto