• 1
  • 2
2021-10-04, 18:15
Medlem
Nu det senaste har jag börjat jobba på frabrik, kväll. Eftersom det är lång pendel till och från jobbet så har dagarna hemma blivit kortare. Det är dock jävligt bra betalt så tänker fortsätta knega på fabriken något år och behöver därför ändra min livsstil. Ska försöka gå från att spendera flera timmar vid datorn, sova länge, äta färdig mat till att vakna tidigare(jobbar kväll trotsallt så blir inte kl 6 direkt) träna, äta bra, läsa mer och ha dagarna mer struktuerade. Därför tänkte jag börja med matlådor. Planen är alltså att förbereda maten på söndagar, 1-3 rätter då variation inte är så viktigt.

Till min frågeställning: vad för mat kan ni rekommendera till matlådor? Det kan vara lite allt möjligt, gärna bra med grönsaker men måste inte vara supernyttigt. Gött om det går att göra relativt fort också men inte ett krav.
Citera
2021-10-04, 18:17
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RatMath
Nu det senaste har jag börjat jobba på frabrik, kväll. Eftersom det är lång pendel till och från jobbet så har dagarna hemma blivit kortare. Det är dock jävligt bra betalt så tänker fortsätta knega på fabriken något år och behöver därför ändra min livsstil. Ska försöka gå från att spendera flera timmar vid datorn, sova länge, äta färdig mat till att vakna tidigare(jobbar kväll trotsallt så blir inte kl 6 direkt) träna, äta bra, läsa mer och ha dagarna mer struktuerade. Därför tänkte jag börja med matlådor. Planen är alltså att förbereda maten på söndagar, 1-3 rätter då variation inte är så viktigt.

Till min frågeställning: vad för mat kan ni rekommendera till matlådor? Det kan vara lite allt möjligt, gärna bra med grönsaker men måste inte vara supernyttigt. Gött om det går att göra relativt fort också men inte ett krav.
Fläsk med löksås och potatis funkar alltid!
Citera
2021-10-04, 18:28
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Kålsoppa.
Kalops och andra grytor.
Chili con carne (både skolmatsvarianten och högrev)

Soppor och grytor är generellt ok att micra. Om du ska ha några kolhydrater till typ potatis eller pasta är det värt att ha de fuktade av grytan vid microvärmning.
Lätt att göra storkok på. Tuta och kör!
Citera
2021-10-04, 18:30
Medlem
Couplets avatar
Jag tycker att lasagne är bra matlådemat. Använd färska plattor så går det fort i ugnen. Lasagne blir inte trist av att värmas upp heller.

Annat som funkar bra i matlåda är grytor av olika slag. Dock bör man inte spara ris i kylskåp pga matförgiftningsrisk har jag hört (kanske är fel?), så kanske välja nåt annat tillbehör.

Falukorv i ugn med mos funkar också bra och är lätt. Soppor är också smidigt, men kanske inte så mättande. Komplettera med surdegsbröd och ugnspannkaka, kanske?

Gör en veckosallad som håller sig en vecka i kylskåp. Bara att sleva upp en portion och ta med varje dag. Jag har provat en från Zeinas kitchen som jag tycker blev mycket bra.
Citera
2021-10-04, 18:32
Medlem
Pasta med köttsås
Lasagne
Köttbullar i tomatsås med pasta
Chilligryta med ris
Matiga baguetter (kycklingröra tex).

Jag tycker den mesta mat som är lite blöt går bra i lådor. Potatis med kött exempelvis gillar jag inte alls.
Citera
2021-10-04, 18:32
Medlem
astmaanfalls avatar
Omelett
Korvstroganoff
Pytt i panna
Stuvade makaroner och korv
Bacon och ägg
Köttbullar, potatismos
Kyckling och ris
Citera
2021-10-04, 19:08
Medlem
vadsadusadus avatar
Senaste grejen jag fått för mig är en färs på quorn med quinoa till. Låter så jävla pretto men är både snabbt, enkel och gott. Kan ätas både kall och varm vilket är rätt smidigt när man delar micro med 15 andra. Steker upp lite lök, svamp, riven morot, lite krossade tomater, valfri kryddning och en paket quornfärs. Fräser på till det goat ihop sig.
Citera
2021-10-04, 19:11
Medlem
styckets avatar
DU kan väl i princip göra matlåda på det mesta.

Bara välja valfritt recept på nätet.

EN rätt jag kan rekommendera är minestrone, som är en tomatsoppa med pasta i =)
Citera
2021-10-04, 19:14
Medlem
Fettsugnings avatar
Korv stroganoff med ris
Pasta carbonara
Fräs gul lök och köttfärs och ät med pasta
Omelett av olika slag
Sallad av olika slag
Citera
2021-10-04, 19:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RatMath

Det som blev över av kvällsmaten dagen innan är väl standard bland knegare på fabrik.
Citera
2021-10-04, 19:43
Medlem
Lasagnette familjepaket, enkelt att tillaga.
Ersätt mjölken med vispgrädde sen 2 köttbuljongtärningar. Salta och peppra. Rejält med ost ska också dit, gärna när lasagnetten fått vara i ugnen en stund.

Köttfärsås tillagad med tacokryddor är också smaskens. Jag tillsätter alltid vispgrädde, köttbuljongtärningar o crème fraiche i mina köttfärsåslådor. Smaka av med ketchup, tomatpuré och salt.
Citera
2021-10-04, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Senaste grejen jag fått för mig är en färs på quorn med quinoa till. Låter så jävla pretto men är både snabbt, enkel och gott. Kan ätas både kall och varm vilket är rätt smidigt när man delar micro med 15 andra. Steker upp lite lök, svamp, riven morot, lite krossade tomater, valfri kryddning och en paket quornfärs. Fräser på till det goat ihop sig.

Lite OT men. Jag reagerar fan på hur illa folk äter. Vi lever rätt många år, hur kan man sitta och sleva i sig sånt skräp..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in