2021-10-05, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
(FB) Realistiska matlagningtips för ungkarlar & studenter

Prima, checkar den här på jobbet under rasten sen!
Citera
2021-10-05, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Väldigt uttjatad fråga och löjlig tråd. Dvs rätter med få varor och som går fort att tillaga? Har du provat googla nån gång. Du får det att låta som att matlådor är en annan form av rätter och mat än mat på en tallrik, jösses. Skriv mat som tar max 20 min att tillreda och sen tillaga eller skriv mat som har max 10 varor eller 5 .. sök! Och för enkelhetens skull kan du ju tom skriva å engelska så får du mer uppslag därtill, sen översätter du till svenska.. fan vissa är ju född i farstun ang svensk husmanskost eller bara enkel mat, skamligt

Vet mycket väl att det går o googla, meen känns liksom bättre att kolla med folk här! O matlåda mat kan va en annan sorts rätt då hag tänker att jag vill laga för flera dgar, inte bara en middag
Citera
2021-10-05, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigPimpin756
en tips är pannkakor, inte som flera ggr i veckan men ibland de kan pigga upp, snabb o laga snabb o äta gott oxå

annars du kan laga pommes/nuggets de går fort

gör extra av vad du brukar laga o gör låda av de

sallad är nice på jobbet, de piggar upp,

pitabröd, kycklingkebab o tzatziki är enkelt o snabbt o mättande

pasta pesto är fett billigt och snabbt och gott

Många som föreslår sallad, tänkte först strunta i det men att det piggar upp på jobbet kan va fördelaktigt så värt o testa! Pannkakor kommer med på listan, svingott ju
Citera
2021-10-05, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Det borde vara belagt med 3-5 års fängelse att micra torsk i matrummets gemensamma micro.
Det va jag med om på mitt gamla jobb, en av cheferna fick det lukta fisk resten av dagen i matrummet
Citera
2021-10-05, 12:43
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RatMath
Aldrig hört tomatsoppa med pasta kallas för det, är det nåt särskilt i?

Man kan ha i de grönsaker man själv vill

Super gott
Citera
2021-10-05, 12:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Nu fattar jag inte? Jag jobbar ju kväll så min lunch är min kvällsmat och det är ju den jag vill planera liksom? Eller va menar du? Har ingen som lagar mat åt mig om det är det du tror

Ok, äter du bara lagad mat en gång om dagen?
Det "vanliga" är väl att man äter två mål lagad mat om dagen?

Du spar helt enkelt det som blir över när du lagar mat som du äter hemma och lägger i en matlåda och äter den på jobbet någon eller några dagar senare.

Lagar annars större mängder mat och frys in i portionsförpackningar och tag med till jobbet tex lasagne.
Citera
2021-10-05, 13:12
Medlem
Ät ett stort mål om dagen bara. Gör detta när du är hemma, så slipper du släpa runt på matlådor och slafsa i dig en massa skit på jobbet. Dessutom hälsosammare, fasta är bra för kroppen.

Räcker väl med en frukt eller macka om det verkligen skulle krisa? Tycker lunch är jävligt överskattat, man blir bara ännu tröttare efter en tung måltid på jobbet.
Senast redigerad av hewrgubbe 2021-10-05 kl. 13:14.
Citera
2021-10-05, 17:16
Medlem
Citat:
Vad är ciabatta?
Det är bröd och brukar finns på hyllan där de säljer bake off eller egenbakat butiksbröd.

https://upload.wikimedia.org/wikiped...e/Ciabatta.jpg
Citera
2021-10-05, 17:28
Medlem
Scalpings avatar
Allt som du äter hemma kan du ha i matlåda, men micrad kokt potatis är inget vidare, lax blir lätt överkokt och smörgåstårta ska aldrig in i micron :-D
Citera
2021-10-05, 17:52
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Vet mycket väl att det går o googla, meen känns liksom bättre att kolla med folk här! O matlåda mat kan va en annan sorts rätt då hag tänker att jag vill laga för flera dgar, inte bara en middag

Gör en jättesats:

Okej, blanda 50/50 cremefraishe (smaksatt) med gräddfil, mängd osäker men krämigt.
Koka antingen makaroner eller ris aldente
knäck i så många ägg du vill ev 2 ägg till 1 kg
Tillsätt diverse hackat kött du har
Lägg i diverse grönsaker i fryspåse
Krydda

Rör om allt i en stor bunke

Häll hälften av satsen i formen av makaroner eller ris i en den största gratängformen du kan hitta och lägg på ett rivet lager ost, häll på resten och lägg på ett rivet lager ost. In i ugnen på på 200 grader i ca 40 minuter

Eller... pasta sallad tex..
PASTA SALAD 3 WAYS (Literally The Best Pasta Salads I've Ever Had)
https://www.youtube.com/watch?v=0lQD-SnN57Y&t=7s
eller en variant av bologna..
https://www.youtube.com/watch?v=d8Gq5SyZI34
Citera
2021-10-05, 21:52
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Aldrig tänkt på att ha grädde i pytten, ska testa!

Citat:
Vågar aldrig testa grönsaker frysta från butik

Jag har märkt att många har fördomar om frysta grönsaker. Jag fattar verkligen inte varför! Det är ju jättebra kvalitet på de frysta grönsakerna i påsar i frysdiskarna. Broccoli, blomkål och olika mixar "wokgrönsaker" och vad de heter. De är verkligen fantastiska att ha till grytor och ihopgegg av olika slag.

(Fryst broccoli, blomkål och en del annat är förvällda innan de frystes och går därför snabbare att tillaga än de färska. Kan det vara därifrån fördomarna kommer - att man ser det som fusk och halvfabrikat?)
Citera
2021-10-05, 21:58
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Vad är ciabatta?

Ett bröd som många tror är urgammalt genuint italienskt som bönder där bakat sedan urminnes tider.

I själva verket uppfanns det 1982 av ett bageri (visserligen i Italien) som respons på att franska baguetter blivit så populära. Man försökte göra en baguett och den blev lite misslyckad men ändå populär!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in