Tre personer, varav två poliser och en skyddsperson, har omkommit i en trafikolycka på E4 utanför Markaryd, uppger polisen. Den omkomna skyddspersonen är konstnären Lars Vilks, bekräftar hans sambo till DN.
Sveriges kanske genom tiderna kändaste konstnär är nu död.
Åsikter?
Kommer ni sakna honom?
Vad kommer ni minnas från honom?
Kommer Lars Vilks få kultstatus nu? (många konstnärer blir ju kändare efter de dör)
Kommer Vilks tavlor öka i pris?
Diskutera!
(Obs tråden handlar främst om Lars Vilks död eftersom det även finns en annan tråd om konstnären Lars Vilks)Hoppas det blev rätt nu. Tack.
Senast redigerad av layvare 2021-10-04 kl. 00:42.
Tre personer, varav två poliser och en skyddsperson, har omkommit i en trafikolycka på E4 utanför Markaryd, uppger polisen. Den omkomna skyddspersonen är konstnären Lars Vilks, bekräftar hans sambo till DN.
Åsikter?
Kommer ni sakna honom?
Kommer Lars Vilks få kultstatus nu? (många konstnärer blir ju kändare efter de dör)
Diskutera!
(Obs tråden handlar främst om Lars Vilks död eftersom det även finns en annan tråd om konstnären Lars Vilks)Hoppas det blev rätt nu. Tack.
Han vågade stå för yttrandefriheten och göra satir av islam vilket är viktigt. Inget och ingen ska stå över humor eller kritik.
Rondellhundarna är det man kommer att minnas och Muhammedteckningar
Man kan ju hoppas att han kommer hyllas på något sätt. Kanske en gnista i debatten emot islamering och våga kritisera islam
Vila i frid Lars.
Jag kan tänka mig att folk kanske får en mer förlåtande inställning till hans kontroverser. Det har varit så mycket tjafs om politik i fan decennier nu. Tror att folk kommer minnas honom för hans konstgärningar i stort och inte bara rondellhundarna och allt det där. Tänkte senast idag på nimis. Äe, jag blir fan lite ledsen nu. Brukar inte bry mig när kändisar dör annars.
Om det visar sig att så var fallet så kommer det verkligen bli liv i luckan i media
både i svensk media och internationell media. Det skulle till och med kunna bli starten på ett krig/inbördeskrig.
Åsikter?
Kommer ni sakna honom?
Diskutera!
Vad jag har förstått så var Lars Vilks en begåvad man som värnade om yttrandefrihet, och nu död.
R.I.P
Jag kommer inte känna nån större saknad av honom, eftersom jag inte hade någon direkt relation till honom.
Jag kommer nog minnas honom från hans mest omtalad konstverk "rondellhunden".
Kultstatus? Nja, men ihågkommen ett bra tag framöver.
Hans tavlor lär inte öka i värde, tyvärr. Eftersom konst handlar bl.a om provokation, och Vilks var en bra provokatör.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!