2021-09-29, 22:38
Medlem
Bulkninjas avatar
Gör jämförelsen med idrott.
Ska En fotbollsspelare verkligen få göra så många mål. Tänk på alla som aldrig gjort mål eller som inte ens spelar fotboll.

Ska en person få göra alla mål samtidigt som så många går mållösa.
Vore det inte bättre om man bänkade de duktiga spelarna så de andra i laget får göra målen istället
Citera
2021-09-29, 23:19
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Borde 1 person få leva som en gud i sitt korta liv medans miljontals människor svälter? Eller tycker ni att han inte borde få äga så mycket pengar?

Personligen bryr jag mig inte så mycket om svältande människor, men från ett större perspektiv kan jag se varför det är väldigt omoraliskt att leva efter egot "men han tjänade ju pengarna"
Det är oftast de fattiga som inte gör något åt sin sits, utan ska bara klaga på att det är alla andras fel att dom är fattiga. Så nej, enligt mig så ska rika få fortsätta vara rika, och ingen omfördelning av människors rikedom ska behöva ske.
Citera
2021-09-29, 23:22
Medlem
particulum1s avatar
Borde och borde, det är alltid en problematik att rättfärdiga sina värderingar och sina åsikter kring hur saker och ting borde vara men inte är, speciellt om hur det borde vara och hur det är skiljer sig mellan varandra.

Jag har gjort det lätt för mig och placerat mig i en uppfattning att hur saker och ting är, är också så som de borde vara, och det gäller givetvis även om en person inte lever i lyx och inte miljoner svälter.
Senast redigerad av particulum1 2021-09-29 kl. 23:27.
Citera
2021-09-29, 23:57
Medlem
Kort svar: Jepp.

Längre svar fås om någon frågar efter det.
Citera
2021-09-30, 03:32
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
En person är inte rik för att hen har stulit pengar, utan via arbete. Folk är inte fattiga för att andra är rika.
Haha,,okej. Så Italiens och Rysslands maffiamän har arbetat ihop sina miljoner. GOTCHA !!
Citera
2021-09-30, 03:40
Medlem
Viss omfördelning måste ske. Kommunism funkar inte. Bara i ideologin.
Citera
2021-09-30, 06:41
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinskSvartskalle
Haha,,okej. Så Italiens och Rysslands maffiamän har arbetat ihop sina miljoner. GOTCHA !!

Största inkomstkällan är drogförsäljning, så ja.
Citera
2021-09-30, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är betydligt mer omoraliskt att staten ska råna en person på de pengar han tjänat ihop, än att personen inte delar med sig till de som svälter. Självklart har personen rätt att äga så mycket han önskar och kan.
Ingen tjänar hop så mycket pengar helt på eget arbete. Ser du på Bezos, Musk, Soros etc är det massor av folk som gör större delen av arbetet. Frågan blir snarare hur man skall fördela vinsten som t ex en producerad bil ger mellan arbetarna på fabriksgolvet, olika nivåer av chefer och ägarna. Än värre blir det i finanssektorn där folk kan bli enormt rika utan att vara med att producera någonting alls. Tvärtom kan man bli rik på att köpa ett fungerande företag och plundra det på alla tillgångar. Helst säljer man det sedan vidare innan det går konkurs.

Idag håller systemet på att kantra så att de i toppen får allt större del av kakan.

Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
”Den lilla röda hönan ”
https://youtu.be/hkJv2wop3yU
Visst att Musk kavlat upp ärmarna och sagt "Då gör jag det väl själv då".
Citera
2021-09-30, 07:38
Medlem
Som samhället är uppbyggt idag så behöver vi de rika för att ha något spännande att följa i sociala media och drömma om ett bättre liv.

Så några få miljoner lever lyxlivet alla drömmer om medan resten av de 7 miljarder människorna lever normala tråkiga liv där man får tänka på vad man använder pengarna till.

Tråkiga liv att leva, men men..
Citera
2021-09-30, 07:45
Medlem
Nej. Absolut inte.

Bara sadistiska psykopater tycker så. Må de själva svälta en vacker dag. Amen.
Citera
2021-09-30, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Som samhället är uppbyggt idag så behöver vi de rika för att ha något spännande att följa i sociala media och drömma om ett bättre liv.

Så några få miljoner lever lyxlivet alla drömmer om medan resten av de 7 miljarder människorna lever normala tråkiga liv där man får tänka på vad man använder pengarna till.

Tråkiga liv att leva, men men..
Alla som är fattiga och svälter till döds då? Frågan berör inte rika och de som lever "normala tråkiga liv". Den berör rika och de som är så fattiga att de svälter.
Citera
2021-09-30, 07:51
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Har inte källa på just det där, men har källa på att hans exfru har skänkt bort totalt 8,5 miljarder dollar till välgörenhet det senaste året. Hur mycket har hon förlorat på det? Ingenting. Hennes förmögenhet har nästan dubblerats under samma tidsperiod, från 36 miljarder till 62 miljarder. Vid en viss nivå av förmögenhet är det är näst intill omöjligt att förlora pengar. Tror det är svårt för folk att förstå exakt hur sinnessjukt rika enprocentarna egentligen är.

https://observer.com/2021/06/jeff-be...on-since-2020/
https://www.forbes.com/sites/forbes-...h=4e1eb7695ece
Hon skänkte stora belopp till kulturmarxistiska ändamål som BLM, hbtq och abortrörelsen. Ytterligare en anledning till varför privatpersoner inte bör få bli hur rika som helst. De köper nämligen inte bara glass för pengarna, de använder pengarna för att påverka våra samhällen utifrån sina egna degenererade värderingar. Det är djupt problematiskt ur ett demokratiskt perspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in