2021-09-29, 15:30
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Mitt resonemang gäller även på global skala. Att dela med sig till fattiga i andra länder är det enda moraliskt rätta. Det är även något vi tjänar på i längden då dessa länder blir stabilare och därmed mindre benägna att t.ex. starta krig eller förstöra miljön.

Alla stater och alla länder är alltså totalt totalt omoraliska, enbart på den grunden att de har förmögna invånare, enligt dig?

Att "dela med sig", som ex Sverige kan sägas göra via biståndet, är något helt annat än det TS pratar om.
Citera
2021-09-29, 15:31
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Borde 1 person få leva som en gud i sitt korta liv medans miljontals människor svälter? Eller tycker ni att han inte borde få äga så mycket pengar?

Personligen bryr jag mig inte så mycket om svältande människor, men från ett större perspektiv kan jag se varför det är väldigt omoraliskt att leva efter egot "men han tjänade ju pengarna"

Svältande människor förökar sig väldigt bra. En framgångssaga för generna alltså.
Äckligt rika utgör däremot en väldigt liten del av jordens befolkning. Ingen genetisk framgång där.
Jag vet inte vad vi ska dra för slutsatser av det, men ville bara lyfta detta för att jag tror att det har en viss betydelse.
Citera
2021-09-29, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Alla stater och alla länder är alltså totalt totalt omoraliska, enbart på den grunden att de har förmögna invånare, enligt dig?

Att "dela med sig", som ex Sverige kan sägas göra via biståndet, är något helt annat än det TS pratar om.
Totalt och totalt, det skulle vara moraliskt rätt att göra omfördelningen betydligt större än vad den är idag. Jag säger inte att alla ska ha exakt lika mycket. Men att några ska ha så ofantligt mycket mer än andra är inte försvarbart.
Citera
2021-09-29, 15:42
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Den här videon förklarar på ett enkelt och pedagogiskt sätt varför de som arbetar hårt för något ska få behålla sina surt förvärvade pengar.

”Den lilla röda hönan ”
https://youtu.be/hkJv2wop3yU
Tittar på den just nu :-) mycket rolig, även om den innehåller pekpinnar.
Citera
2021-09-29, 15:55
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Den här videon förklarar på ett enkelt och pedagogiskt sätt varför de som arbetar hårt för något ska få behålla sina surt förvärvade pengar.

”Den lilla röda hönan ”
https://youtu.be/hkJv2wop3yU

"…sedan levde djuren lyckliga i alla sina dagar."
Det där sista förstår jag inte. Vem bakade? Inte hönan. Så alla var nöjda med att minst en bakade och minst en levde på bidrag?
Citera
2021-09-29, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Vart drar vi gränsen?

Du har säkerligen ofantligt mycket mer pengar än en svältande afrikan.
Ska vi då omfördela dina pengar med?

Eller är det bara ok när det inte drabbar dig?
Efter vi omfördelat alla som är rikare så kan vi absolut göra det.

Ser dock inget problem att någon har kanske 100 miljoner svenska. Mer än så är galet
Citera
2021-09-29, 17:04
Medlem
Beror på hur den rike blivit rik.
Citera
2021-09-29, 17:10
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
"…sedan levde djuren lyckliga i alla sina dagar."
Det där sista förstår jag inte. Vem bakade? Inte hönan. Så alla var nöjda med att minst en bakade och minst en levde på bidrag?

Nej, det är kanske lite konsigt. Jag antar att de fortsatte att leva utan bröd… lagom lyckliga utan att förstå vad de gått miste om?
Citera
2021-09-29, 17:20
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Nej, det är kanske lite konsigt. Jag antar att de fortsatte att leva utan bröd… lagom lyckliga utan att förstå vad de gått miste om?

Nä det håller inte. Har de väl smakat brödet så finns ingen återvändo. De vill ha mer bröd.
Citera
2021-09-29, 17:25
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Borde 1 person få leva som en gud i sitt korta liv medans miljontals människor svälter? Eller tycker ni att han inte borde få äga så mycket pengar?

Personligen bryr jag mig inte så mycket om svältande människor, men från ett större perspektiv kan jag se varför det är väldigt omoraliskt att leva efter egot "men han tjänade ju pengarna"

Nä inte Amazons Jeff Bensos eller vad han heter, har svårt för honom. Gärna lite extra skatt på dessa 1% som kan gå t ex till uteliggarna i LAs Skid Row. Stor del av 1%-förmögenheter är ju pga finanspolitiska stimuleringar som pumpar upp dessa personers aktierikedomar.
Citera
2021-09-29, 19:29
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Nä inte Amazons Jeff Bensos eller vad han heter, har svårt för honom. Gärna lite extra skatt på dessa 1% som kan gå t ex till uteliggarna i LAs Skid Row. Stor del av 1%-förmögenheter är ju pga finanspolitiska stimuleringar som pumpar upp dessa personers aktierikedomar.

Läste att Jeff Bezos kan ge ut 1 miljon dollar till varje människa på planeten och ända ha 200 miljoner dollar kvar till sig själv.

Det är sinnes om något. Om man ville rädda världens hunger så kan man, saken är den att man vill inte. Så enkelt är det.

Hittar jag källan så lägger jag in det
Citera
2021-09-29, 20:54
Medlem
Idumeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Läste att Jeff Bezos kan ge ut 1 miljon dollar till varje människa på planeten och ända ha 200 miljoner dollar kvar till sig själv.

Det är sinnes om något. Om man ville rädda världens hunger så kan man, saken är den att man vill inte. Så enkelt är det.

Hittar jag källan så lägger jag in det

Har inte källa på just det där, men har källa på att hans exfru har skänkt bort totalt 8,5 miljarder dollar till välgörenhet det senaste året. Hur mycket har hon förlorat på det? Ingenting. Hennes förmögenhet har nästan dubblerats under samma tidsperiod, från 36 miljarder till 62 miljarder. Vid en viss nivå av förmögenhet är det är näst intill omöjligt att förlora pengar. Tror det är svårt för folk att förstå exakt hur sinnessjukt rika enprocentarna egentligen är.

https://observer.com/2021/06/jeff-be...on-since-2020/
https://www.forbes.com/sites/forbes-...h=4e1eb7695ece
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in