2021-09-29, 14:49
Medlem
Borde 1 person få leva som en gud i sitt korta liv medans miljontals människor svälter? Eller tycker ni att han inte borde få äga så mycket pengar?

Personligen bryr jag mig inte så mycket om svältande människor, men från ett större perspektiv kan jag se varför det är väldigt omoraliskt att leva efter egot "men han tjänade ju pengarna"
Citera
2021-09-29, 14:55
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Borde 1 person få leva som en gud i sitt korta liv medans miljontals människor svälter? Eller tycker ni att han inte borde få äga så mycket pengar?

Personligen bryr jag mig inte så mycket om svältande människor, men från ett större perspektiv kan jag se varför det är väldigt omoraliskt att leva efter egot "men han tjänade ju pengarna"

Det är betydligt mer omoraliskt att staten ska råna en person på de pengar han tjänat ihop, än att personen inte delar med sig till de som svälter. Självklart har personen rätt att äga så mycket han önskar och kan.

Det finns rika i ex USA och svältande i ex Burundi. Vad förespråkar du, någon slags världskommunism?
Citera
2021-09-29, 14:58
Medlem
Antivalents avatar
En person är inte rik för att hen har stulit pengar, utan via arbete. Folk är inte fattiga för att andra är rika.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är betydligt mer omoraliskt att staten ska råna en person på de pengar han tjänat ihop, än att personen inte delar med sig till de som svälter. Självklart har personen rätt att äga så mycket han önskar och kan.

Det finns rika i ex USA och svältande i ex Burundi. Vad förespråkar du, någon slags världskommunism?
Ja absolut. Det är sjukt att en handfull personer kan äga lika mycket som den fattigaste hälften av jorden befolkning. Det är absolut rätt att ta deras pengar. Att tycka annat tyder på sjukt sinne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5

Ska man få sätta tio ungar till världen om man inte kan ställa mat på bordet tills ens dom två första?
Eller borde man inför någon form av begränsning?

Der finns många fel med att en del människor har helt enorma rikedomar.
Men att staten ska gå in och tvångsförvalta dom är inte lösningen.
Samt att även om staten gjorde på det sättet så skulle det inte komma någon svältande till gangs oavsett.
Citera
2021-09-29, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tommyguns
Ja absolut. Det är sjukt att en handfull personer kan äga lika mycket som den fattigaste hälften av jorden befolkning. Det är absolut rätt att ta deras pengar. Att tycka annat tyder på sjukt sinne.

Vart drar vi gränsen?

Du har säkerligen ofantligt mycket mer pengar än en svältande afrikan.
Ska vi då omfördela dina pengar med?

Eller är det bara ok när det inte drabbar dig?
Citera
2021-09-29, 15:20
Medlem
Citat:

Det är inte ett dugg omoraliskt av staten. Tvärtom, staten har en moralisk skyldighet att omfördela invånarnas inkomster så att alla får en dräglig tillvaro. Moraliska handlingar innebär att man minimerar folks lidande. En sådan omfördelning är även nödvändig om samhället ska fungera i längden.
Citera
2021-09-29, 15:22
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Det är inte ett dugg omoraliskt av staten. Tvärtom, staten har en moralisk skyldighet att omfördela invånarnas inkomster så att alla får en dräglig tillvaro. Moraliska handlingar innebär att man minimerar folks lidande. En sådan omfördelning är även nödvändig om samhället ska fungera i längden.

Som jag förstår TS menar han att det finns rika människor i exempelvis Sverige, medan "miljontals människor svälter" i världen. Ditt resonemang är då inte giltigt, eftersom de fattiga då inte är invånare i staten Sverige.
Citera
2021-09-29, 15:26
Medlem
Världen är orättvis...så är det bara.. men som en kompis sa, bättre några få har det bra än att alla har det skitdåligt.
Citera
2021-09-29, 15:27
Medlem
Citat:
Som jag förstår TS menar han att det finns rika människor i exempelvis Sverige, medan "miljontals människor svälter" i världen. Ditt resonemang är då inte giltigt, eftersom de fattiga då inte är invånare i staten Sverige.
Mitt resonemang gäller även på global skala. Att dela med sig till fattiga i andra länder är det enda moraliskt rätta. Det är även något vi tjänar på i längden då dessa länder blir stabilare och därmed mindre benägna att t.ex. starta krig eller förstöra miljön.
Citera
2021-09-29, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Vart drar vi gränsen?

Du har säkerligen ofantligt mycket mer pengar än en svältande afrikan.
Ska vi då omfördela dina pengar med?

Eller är det bara ok när det inte drabbar dig?
Det gör vi redan via bistånd. Alla som betalar skatt i Sverige delar med sig till afrikanerna.
Citera
2021-09-29, 15:29
Medlem
Oldberrys avatar
Den här videon förklarar på ett enkelt och pedagogiskt sätt varför de som arbetar hårt för något ska få behålla sina surt förvärvade pengar.

”Den lilla röda hönan ”
https://youtu.be/hkJv2wop3yU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in