Bruce Hoxton:
Citat:
1. Du är 14-15 år gammal. Under hela ditt liv så har din far utnyttjat dig sexuellt, på helgerna dricker samme fader sig redlöst berusad och slår din mor. Detta har lett till att du blivit något av en enstöring vilket i sin tur har lett till att du blivit mobbad i skolan. Ett helvete med andra ord. Men, en dag blir du erbjuden ett preparat som hjälper dig att fly undan tristessen under några timmar. Det finns ingen människa som sitter och ett sådant liv som skulle tacka nej till ett sådant erbjudande, tro mig!
Sådana exempel finns, det vet jag men de är knappast i majoritet bland knarkarna (och fyllona med för den delen). Flera av mina gamla vänner som började knarka gjorde det för att de tyckte att det var kul, de flesta av dem, med undantag för två, hade en bra uppväxt. Idag är de helt kockobello i skallen. Är medelålders men har stannat mentalt i växten, lever på soc eller en liten pension och lallar på som artonåringar.
Ingenting egentligen. Jag blev beskylld för att vara en liten överklasspojk från Lindesberg (Uddevallas svar på Örgryte och Långedrag) och då var jag ju tvungen att försvara mig, eller hur?
Citat:
2. Din fru och dina barn omkommer i någon form av olycka. Genom att dricka någon flaska vodka så kan du komma undan sorgen under några timmar. Ingen människa håller sig borta från alkoholen eller någon annan drog efter en sådan hemsk incident.
Nej, det är nog rätt så vanligt men det handlar om att inte skylla ifrån sig, att ta sitt ansvar över sina egna tillkortakommanden osv.
Jag söp och bar mig åt som en idiot i över tio år av div anledningar, jag var oerhört blyg, stammade, var ful, skämdes över att vi var fattiga osv. När jag söp så blev jag den personen som jag ville vara, jag blev tuff, pratsam, slutade stamma och träffade flickor.
Men det var
mitt eget beslut, det var ingen som tvingade mig och jag har aldrig försvarat mitt f.d. missbruk med näbbar och klor. När jag söp som värst så förtjänade jag absolut ingen som helst respekt från någon och allra minst från samhället.
Vad det handlar om innerst inne i de flesta fall är brist på moral och karaktär och jag var banne mig inget undantag. Jag skäms idag och det
ska jag göra!
Nu tycker jag förresten att denna tråd håller på att försvinna från huvudämnet, det var ju menat att det skulle vara en rolig tråd!