Av Mike Flanagan, skaparen av Haunting of Hill House, Haunting of Bly Manor och Doctor Sleep.
Citat:
An isolated island community experiences miraculous events - and frightening omens - after the arrival of a charismatic, mysterious young priest.
En snubbe dyker upp i sin hemby belget p en liten efter att suttit p kken i fyra r.
Samtidigt dyker ocks en prst upp som tillflligt ska ta ver efter den gamle prsten som ligger p sjukhus.
Ngra ansikten knner man igen frn Flanagans andra serier.
Serien knns som ett klassiskt mysterium och jag fick direkt Stephen King vibbar.
Det r ganska mycket filosofiska frgor om religion men inte s det str, och det hjlper till att bygga upp spnningen i vad som hnder och vad som skall komma att hnda.
Sett en del recensioner som tyckte att serien var lngsam och trkig men jag fastnade direkt och byns alla karaktrer gjorde mig intresserad.
Jag tyckte serien var vl vrd min tid, den r inte lika bra eller otck som Hill House men det var ngra hoppa till scener jag inte var beredd p.
Ngot jag tnkte p efter sista avsnittet:
Hur de lyckats blanda vampyrer och nglars mirakel.
Ordet vampyr nmns dock inte en enda gng, utan bara en eventuell blodinfektion
Ngot jag gillade mindre:
Offerkoftan p muslimen i byn och doktorns dementa mamma som man tydligt kunde ana spelades av en ung person och drmed kunde gissa att hon skulle fryngras.
Nu vet jag inte hur man fixar en sn dr spoilergrej som dljer det man skriver fr de som inte vill veta handlingen. S har ni inte sett serien kanske ni ska hoppa ver detta inlgget.
Jag menade det ganska sjlvklara i vad ngeln egentligen var fr ngot. Jag menar dr str den med klor och allt och ingen i frsamlingen hjer rsten och ppekar fr prsten, eller till varandra, orimligheten i att den skulle ha ngot med himlen och gud att gra, svida den nu inte skulle frestlla en fallen ngel. Utan alla bara "ett mirakel". Frutom de f hjltarna, men inte ens dem sger "r ni dumma eller, ser ni inte att det r en vampyr." Midnight mass var helt klart sevrd, men det kndes som att man som tittare frvntades acceptera en hel del dumheter i karaktrernas beteenden. Sen, tolkade jag det helt fel eller nr prsten "dog" dr i prsthuset, var det pga av frgiftning? Hon Bev och hennes rttgift?
Senast redigerad av Mon81 2021-09-27 kl. 15:32.
Bly Manor var sdr. Men det finns vl ingenting som sger att den hr serien skulle vara likadan. Tror helt klart att Midnight Mass r bttre n Bly Manor. Har kolla p tv avsnitt och tycker de har varit riktigt bra.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!