Citat:
Just det sista du skrev, att han bittert ångrar att han berättade var hon låg, överskuggar säkerligen allt annat för honom. Han gör ett tappert försök att "rätta till det" med att påstå att han blev tvingad att gräva ner henne och försöker dra uppmärksamheten från sig själv.
Jag fattar fortfarande inte vad det var som gjorde att han till slut berättade. Några samvetsbetänkligheter lyser inte igenom någonstans och jag har svårt att se vad han ev. trodde sig vinna på det. Möjligtvis skulle det kunna vara att öka sin trovärdighet "Se, jag talar sanning. B är exakt där jag sa." Att det sedan skulle borga för att resten av hans utsagor skulle vara sanna.
Jag fattar fortfarande inte vad det var som gjorde att han till slut berättade. Några samvetsbetänkligheter lyser inte igenom någonstans och jag har svårt att se vad han ev. trodde sig vinna på det. Möjligtvis skulle det kunna vara att öka sin trovärdighet "Se, jag talar sanning. B är exakt där jag sa." Att det sedan skulle borga för att resten av hans utsagor skulle vara sanna.
Ja den är klurig. Hittar ingen tydlig anledning till varför han berättar. Men brytpunkten sker nån gång under förhören den 17 nov. På morgonen har dom förhör med honom där dom sätter press, och presenterar tekniska bevis. T.ex varför han lämnar sin telefon i den vita bilen i ett sådant kritiskt läge. Varför det finns blod i vattenlåset hos grannen där han tvättade händerna. Detta kan han inte slingra sig ur ifrån och tar till minnesluckor.
(Förhör morgonen den 17 nov)
FL: Men det är så att vi presenterat en rad bevis för dig, och det pekar ju åt att du har varit
närvarande när någonting har hänt Beata. Och det tyder ju på att Beata har råkat illa ut med
tanke på att du har hennes DNA blod på dig, både på kläder och på händer.
C: Vilka kläder syftar du på? Vad jag vet så är det bara byxorna och skorna.
FL: Och jackan, och händerna och i bilen.
C: Var någonstans i bilen fanns blodet?
FL: Teknikerna håller fortfarande på med det, men man har hittat blod i bilen. Vad tänker du
kring allt det?
C: (suckar) om nu någonting har inträffat så har det framkallat ett tillstånd hos mig som gör
att jag kan inte minnas det.
FL: Men vad är det som händer på den platsen där vi har hittat blodiga kläder med samma
DNA som Beata?
C: Jag vet inte. Alltså förutom det att vi grälade där så hände ingenting där.
FL: Du säger att du kan få minnesluckor när du blir stressad eller du blir rädd?
C: Ja.
M: Ok (ohörbart) vid det här tillfället så jag vill veta allt som du kan tänkas minnas om den
bilen.
C: Vad gäller det så minns jag inte så mycket eftersom som jag sa så var det mörkt, dem kom
ju efter oss och sen körde den förbi.
M: Ok. För du har återkommit till den här bilen vid ett flertal tillfällen, så det blir ganska
viktigt för oss att kunna utreda vad detta handlar om. Du har sagt ”det var dem i bilen” eller
något liknande sa du nyss.
C: (tystnad 13 sekunder) jag vet inte vem det var (gråter)
T: Och sen sa klienten någonting som tolken inte uppfattat.
M: Ok, nej för du verkar ha tankar om den bilen att dem skulle ha, att det skulle ha hänt, att
det har något samband med Beata att dem skulle ha gjort någonting då med Beata? Du får
gärna utveckla det.
C: Jag kan inte minnas det här, om nu någonting har inträffat (gråter)
FL: Någonting har inträffat Cezary. Annars hade där inte funnits blodiga klädesplagg som
hade legat på platsen. Det talar emot att hon skulle hålla sig borta frivilligt.
Resten av förhöret går knackigt, han gråter och det blir långa uppehåll mellan frågor och svar. Han snöar in på den där andra bilen och han själv blir rädd och åker hem med sonen, men minns knappt nånting.
FL: Men om Beata står utanför bilen för att prata med någon annan, och du blir rädd och du
kör därifrån med Oskar. Hur kan du då ha Beatas blod på dig, på dina kläder?
C: Jag vet inte.
FL: Någonting måste ju ha hänt när du har varit där, annars hade ju inte du haft dem spåren på
dig?
C: Om någonting har inträffat så kan jag inte minnas det (tystnad 22 sekunder)
FL: För din egen skull är det viktigt att du börjar minnas. Om det är så som du säger att du har
blivit rädd och åkt därifrån, så är det viktigt att du berättar för oss vad det är som har hänt.
C: (tystnad 30 sekunder) jag förmår inte och minnas.
FL: Vad kan anledningen till det vara, att du inte förmår att minnas?
T: Tolken har inte uppfattat vad klienten sa, jag får inte något svar av klienten.
C: Det är möjligt att det jag såg försatte mig i chock, kanske för att jag var rädd jag vet inte
(gråter)
Nästa förhör skulle hållas ett par dagar senare. Men Cezary vill ha nytt förhör samma dag för han vill berätta något.
Nu har han haft ett par timmar på sig och ger en förklaring till varför det fanns blod i bilen och varför han var i Ystad och lämnade väskan. Blodet kom från luvan som han plockade upp. Han var i Ystad för att leta efter Beata och lämnade väskan för han blev rädd. Han spinner vidare på hur andra har misshandlat henne och från hans tidigare historia där hon bara blödde näsblod har nu utvecklats till flera slag och blod i hela ansiktet och halsen.
C: Nej. Jag vet att min fru inte lever, men jag vet inte vart dem tog henne. Hade jag vetat det
så hade jag berättat det. Mitt enda fel är att jag inte tryckte på henne eller utövade
påtryckningar mot henne för att hon skulle berätta. Felet ligger i det här hemlighetsmakeriet
att hon inte ville berätta. Och den stora hemligheten det är ju det här problemet, och sen så
fick vi ju det här händelseförloppet.
Precis när förhöret ska avslutat ber han att få prata med åklagaren och offerkoftan åker på. Han gråter och vill ha tillstånd att säga adjö till sin son. Han säger att det är han som kommer behöva sitta av straffet. Han säger " Men med tanke på det som har hänt på parkeringsplatsen så kommer
hon inte tillbaka. Jag vet inte vem dem var, men allting kommer falla på mig (gråter) så allt
det här min fru har anklagat för det finns inga bevis där heller. Hon visste ju att hon hade behandlat mig illa i och med att hon anklaga mig för detta. Hon
visste ju att jag var mycket angelägen om barnet. Men jag har hela tiden varit nyfiken, varför
hade hon handlat på det sättet? Och under fredagen så fick jag svaret."
Svaret fick han på fredagen hon försvann och det var att hon var skyldig folk pengar. Hon kanske sålde knark. Hennes blåmärken kan ha kommit därifrån.
2 Dagar senare hölls nästa förhör och det är då han berättar att han grävt ner henne.
Anledningen till att han berättar tror jag är en kombination av två saker. Han inser efter 2 månader att hans taktik inte fungerar på förhörsledaren. Han kommer helt enkelt inte loss. Sen tror jag att han är trött och utmattad av att sitta isolerad i häktet.