Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-30, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Av det jag fattat hittills om fallet, verkar C mer eller mindre desperat när han tar med sig O till Rättscentrum, där han blir hänvisad (enligt egen utsaga) till att ringa 114 14. Det är ju något av ett panikdrag att tro att man kan få till något genom att ta med sig ett barn (genom at han också bär den 7- årige pojken för att riktigt visa hur sjuk han är?) till polisstationen för att han efter en veckas förkylning får vistas ute.

Att han sedan försöker locka in B i bilen, samtidigt som han upprepar till O att han ska sitta kvar i bilen, är lite av ett utpressningsförsök. Riktigt hemskt för killen att bära med sig detta genom livet. När han blir äldre kan tankar komma upp om att om han bara hade gått ut ur bilen...vilket naturligtvis inte är hans fel på något sätt.

C använder barnet som tillhygge. Han verkar rent av desperat. Vad han har i tankarna där och då, det vet bara han.

Mord i tankarne tror jag att han har haft länge, men nu blir mordet uppkommet ur upprinnelsen av hans upprörda känslor.

När han sedan kommer han tillbaka med O, kommer det hem påsar från Mc Donalds, som han har hanterat. De har inga spår av blod...inte någonstans.

Jag tror (i nuläget, kan absolut ändras när jag läst mer) att det var då C bestämde sig på allvar att avsluta det hela om det nu inte redan hade skett. Nu övergår den tidigare möjligen hastigt planerade kidnappningen som skulle avslutas med död av B om hon inte blidkade sig. Och det gjorde hon inte.

Sårskadan i halsen är något av en gåta för mig ännu.

Kanske B låg medveslös, vad visste C om det? Andades hon trots stypningen? Trodde han att hon var död redan eller visste han att hon levde?

Det är ju nu han lämnar sin egen mobil hemma... Hur mycket batteri hade hans mobil i det läget? Jag tror att han inte ville bli spårad.

Jag tror i nuläget att när han återvände det var då han avslutade hennes liv, alternativt att hon redan var död, men han fick panik över att han tyckte att hon kanske levde. Kanske var det så som någon föreslog (Heretic?), att det gurglade, kom ut luft från lungorna när han flyttade kroppen eller andra kroppsljud.

Så jag tror summa summarum, att C hade planer redan när han lurade in B i bilen, även om planeringen gjordes lite hipp som happ i början, men allteftersom blev det mer srukturerat.

Efterjobbet med spridningen av grejor, är nog troligen som några har föreslagit, försök till att lägga villospår.

Beata har faktiskt svarat på både samtal och sms från Cezary tidigare. Så han har haft möjlighet att prata ut, utan att åka iväg till folktomt ställe. Han kunde dessutom åkt raka vägen till mcdonalds utan att passera en öde skog om han bara ville prata.

Det var Smurfen som la upp teorin om att han skar av halsen på henne efter att ha lossat remmen och hon då gav ifrån sig ljud vilket är fullt möjligt.

Min teori är att han hade mord i tankarna någon vecka innan han mördade henne. Fram tills en vecka innan mordet la han ut kärleksförklaringar på sin facebook utan resultat. Enligt honom hade hon möjlighet att stoppa detta men tog inte chansen. Jag tror inte heller han planera detaljerna. Men denna eftermiddag var han förbannad och möjligheten dök upp.

Jag tror han körde till Oxie men fortsatte köra då det var ljust och kanske andra bilar i närheten. Han körde då till Bökeberg. Dom går ut och han stryper henne. Han lämnar henne i skogen och kör till mcdonalds för att sen släppa av sonen.

Därefter blir det Ystad fsom tar ca 45 min för att dumpa hennes väska för att det ska se ut som hon åkt till Polen. På vägen får lite tid att tänka och får panik över att någon kan hitta henne i skogen och åker tillbaks. Kroppen ligger öppet i skogen och han hittar gropen. När han släpar kroppen till gropen gör den ifrån sig ljud och han skär då halsen av henne. Det anmärkningsvärda är att han skär henne djupt tre gånger i halsen. Antingen så har han panik över att det gurglar och låter eller så känner han avsky.

Därefter åker han tillbaks till Oxie och på vägen kastar han ut id kortet. Framme i Oxie slänger han den blodiga luvan för han behöver en plan b om kroppen hittas. Därefter till grannarna för att tvätta av sig.

Kroppen hittades och han kör nu på plan B. I förhören pratar han mycket om Oxie men inte Bökeberg där jag tror mordet skedde.
Citera
2022-08-30, 21:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Beata har faktiskt svarat på både samtal och sms från Cezary tidigare. Så han har haft möjlighet att prata ut, utan att åka iväg till folktomt ställe. Han kunde dessutom åkt raka vägen till mcdonalds utan att passera en öde skog om han bara ville prata.

Det var Smurfen som la upp teorin om att han skar av halsen på henne efter att ha lossat remmen och hon då gav ifrån sig ljud vilket är fullt möjligt.

Min teori är att han hade mord i tankarna någon vecka innan han mördade henne. Fram tills en vecka innan mordet la han ut kärleksförklaringar på sin facebook utan resultat. Enligt honom hade hon möjlighet att stoppa detta men tog inte chansen. Jag tror inte heller han planera detaljerna. Men denna eftermiddag var han förbannad och möjligheten dök upp.

Jag tror han körde till Oxie men fortsatte köra då det var ljust och kanske andra bilar i närheten. Han körde då till Bökeberg. Dom går ut och han stryper henne. Han lämnar henne i skogen och kör till mcdonalds för att sen släppa av sonen.

Därefter blir det Ystad fsom tar ca 45 min för att dumpa hennes väska för att det ska se ut som hon åkt till Polen. På vägen får lite tid att tänka och får panik över att någon kan hitta henne i skogen och åker tillbaks. Kroppen ligger öppet i skogen och han hittar gropen. När han släpar kroppen till gropen gör den ifrån sig ljud och han skär då halsen av henne. Det anmärkningsvärda är att han skär henne djupt tre gånger i halsen. Antingen så har han panik över att det gurglar och låter eller så känner han avsky.

Därefter åker han tillbaks till Oxie och på vägen kastar han ut id kortet. Framme i Oxie slänger han den blodiga luvan för han behöver en plan b om kroppen hittas. Därefter till grannarna för att tvätta av sig.

Kroppen hittades och han kör nu på plan B. I förhören pratar han mycket om Oxie men inte Bökeberg där jag tror mordet skedde.

Jag är inne på samma tankar som du vad det gäller händelseförloppet. Dock med reservationen i mitt förra inlägg ang. planering.
(Körkortet dumpades strax utanför för Ystad)
Citera
2022-08-30, 21:02
Medlem
Citat:
Ni har väl redan gått igenom allt jag tar upp, men jag tar upp det igen:

Brodern till B, L*ucasz.
Här kanske man kan skymta hans kontrollbehov?:

A 110/1155:

Sedan var det där lika märkliga bråket på chefens grillfest.

Nej då tråden har inte tagit upp så mycket från FUP
du och några till gör en stor insatts som letar och lägger upp.

Det va för mig nytt om brodern, han tycks ha varit våldsam lite överallt i olika miljöer.
Citera
2022-08-30, 21:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Nej då tråden har inte tagit upp så mycket från FUP
du och några till gör en stor insatts som letar och lägger upp.

Det va för mig nytt om brodern, han tycks ha varit våldsam lite överallt i olika miljöer.

Ja, TACK för det, @notknapparen m fl.!
Jag har läst hela fup, men minns inte ens hälften och jag är urdålig på att hitta tillbaka till rätt dokument för att kunna läsa om.
Citera
2022-08-30, 23:55
Medlem
SmurfStorms avatar
Nu har jag knåpat ihop en tidslinje utifrån de hårda fakta som finns i FUP i form av övervakningskameror, mobiltömningar och masttömningar.

Jag delar upp det i tre delar; innan färden där B försvinner, under och efter.

Mellan 12.07 och 16.58 ringer C 3 samtal till B och skickar 69 sms till henne där majoriteten handlar om att försöka övertala henne att ha sex med honom mot att få pengar för deras gemensamma parkeringsavgifter.

C försöker under dagen komma i kontakt med J3rzy (JL, hjälpsamme grannen) och Iwon@. JL svarar vid 14-tiden och Iwon@s man P@vel avvisar Cs prat om att åka till polisen vid 18-tiden med att han är upptagen.

12.07 O ringer C och frågar när dom kan gå på bio. C ringer upp B och skäller på henne att hon fått O att be om bio. Redan här börjar tjat om sex mot pengar.

14.12 C ringer JL och beklagar sig över arbete och B. JL anser att B borde ställa upp på sex, det är hennes plikt som fru oavsett hur förhållandet är.

15.06 C missar ett samtal från sonen P.

16.41 C anländer till Hermodsdal
16.59 O svarar när C ringer för andra gången
17.13 C kör in på Professorsgatan (PG)
17.16 C smsar grannen (JL) att han tänker ta O till polisen, B går tillbaka till lägenheten.
17.23 B ringer O för att höra var dom är. C ringer P men får inget svar.
17.28 C åker med O till polisen. B försöker i 18 min att få kontakt med O, försöker sedan få tag på K(uba).
17.48 C är med O hos polisen i 3 minuter. B får kontakt med O. B ringer A.
17.53 B har bytt om, går ut, får kontakt med K på mobilen.
18.05 C spelas in där han undrar varför O inte vill prata med honom och säger att han inte kan vara hos pappa om han är sjuk. B meddelar A att C nu tänker åka med O till soc enligt O.
18.10 C ringer B och kräver att hon ska möta honom vid lägenheten.
18.11 B meddelar A att hon gått och satt sig i sin bil, att C och O är påväg tillbaka och att hon bara ser O på kartan i telefonen, inte C. Avsiktligt stängt spårningen? Han har precis ringt henne så det är inte slut batteri.
18.12 C för en monolog med O om hur B uppför sig. Säger åt honom att stanna i bilen (vita) när dom kommer fram.
18.14 C vägrar lämna O till B. Kräver att B går och sätter sig i den andra bilen (grå) för att prata men B säger att då kommer han bara köra iväg (med henne eller O?). C säger att han tänker ta med sig O för att sova.
18.17 A skickar till B att F har nyckeln (till lägenheten).
18.19 B försöker ringa K. K försöker ringa tillbaka men det avvisas.
18.23 Suzukin (gråa) med C, B och O lämnar PG.
Citera
2022-08-31, 00:02
Medlem
SmurfStorms avatar

För att försöka få något förståeligt ur masttömningarna har jag klumpat ihop masterna till fem områden och tiderna i 10-minuters intervall. Kom ihåg att mastdata inte är exakt på vare sig position eller tid, signaler kunde t.ex. dröja kvar på en tidigare basstation.

PG = Professorsgatan
Lock = Lockarp
V.Ing = Västra Ingelstad
Bökeb = Bökeberg

Uppkopplingar under bilfärden:
..................PG...Lock...Oxie....V.Ing...Böke b
18.20-30...C......O
18.30-40............BC......BC.................C
18.40-50............CO............................O
18.50-00.............................................OC
19.00-10.......................B....................C
19.10-20..................................B.........B
19.20-30..................................BC.......C
19.30-40...........C.....................B
19.40-50...........B.........B..........B
19.50-00......................BC
20.00-10...B......BC
20.10-20...BC

Under färden ovan har vi även följande:

18.30 A skickar meddelanden till B
18.40 C försöker ringa JL. JL ringer upp C utan resultat.
18.45 Pudel kontaktar B på Snapchat
18.55 A skickar till B att han inte vill vara andrahandsval.
19.38 försöker Bs mamma få tag på henne och undrar hur mycket pengar hon behöver, appropå en tidigare fråga från B.
19.56 - 20.03 McD Lockarp
20.05 tankar Lockarp
20.11 C lämnar O på PG. Bs telefon är där.
Senast redigerad av SmurfStorm 2022-08-31 kl. 00:07.
Citera
2022-08-31, 00:03
Medlem
SmurfStorms avatar
20.05 tankar Lockarp
20.16 C kör ifrån PG. Bs telefon följer med. C lämnar sin telefon i den andra bilen.
20.32-20.53 rör sig Bs telefon från Malmö till Ystad. Under större delen av den här tiden rejectas samtalen på Bs mobil istället för att bara missas.
21.04-16 bilen syns på Södra Dragong Ystad där väskan hittades. Tidsåtgång att köra Malmö/Ystad överenskommer (48 minuter).
21.21 kopplar Bs telefon upp nära där hennes körkort hittades.
21.49- Bs telefon kopplar upp nära där hennes väska hittades. Väskan och telefonen hittas med ca 2 km mellanrum.
22.45 bilen återvänder till PG, 1.5 timme efter att ha setts på Sa Dragon
22.47 C ringer grannen JL som undrar "vad hände?" och C går dit.
23.18 C skickar gonattmeddelande till O.

Cs mobil beslagstas ur den andra (vita) bilen.
Citera
2022-08-31, 00:05
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm

För att försöka få något förståeligt ur masttömningarna har jag klumpat ihop masterna till fem områden och tiderna i 10-minuters intervall. Kom ihåg att mastdata inte är exakt på vare sig position eller tid, signaler kunde t.ex. dröja kvar på en tidigare basstation.

PG = Professorsgatan
Lock = Lockarp
V.Ing = Västra Ingelstad
Bökeb = Bökeberg

Uppkopplingar under bilfärden:
..................PG...Lock...Oxie....V.Ing...Böke b
18.20-30...C......O
18.30-40............BC......BC.................C
18.40-50............CO............................O
18.50-00.............................................OC
19.00-10.......................B....................C
19.10-20..................................B.........B
19.20-30..................................BC.......C
19.30-40...........C.....................B
19.40-50...........B.........B..........B
19.50-00......................BC
20.00-10...B......BC
20.10-20...BC

Under färden ovan har vi även följande:

18.30 A skickar meddelanden till B
18.40 C försöker ringa JL. JL ringer upp C utan resultat.
18.45 Pudel kontaktar B på Snapchat
18.55 A skickar till B att han inte vill vara andrahandsval.
19.38 försöker Bs mamma få tag på henne och undrar hur mycket pengar hon behöver, appropå en tidigare fråga från B.

Något jag reagerar på är att redan inom 17 minuter från att dom lämnar PG börjar telefoner koppla upp i närheten av Bökeberg (fyndplatsen). Dom som satsat på att mordet sker i Bökeberg har nog rätt. Signalerna ligger kvar däromkring i närmare en timme innan dom färdas hemåt via Västra Ingelstad.
Citera
2022-08-31, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
I vilken Fakt artikel fanns information att Beata tömde Cs konto på pengar? Länk tack. Sprid inte falsk information.
Det finns massviss med skvaller på nätet men tycker du att de är mer trovärdiga än det som polisen och revisor kom fram till? Läste du FUP?
Kanske din svenska räcker inte till?

Min svenska räcker till mer än väl. Har bott i Sverige i 62 år. Och är född i Sverige av helsvenska föräldrar.

Mycket och åter mycket fruktansvärt.

22 oktober 2021, 07:30

Chockerande uppgifter om en polsk kvinna försvunnen i Sverige. Faktumet nådde BRs första make.

https://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/trojmiasto/gdzie-jest-beata-ratzman-fakt-dotarl-do-pierwszego-meza-zaginionej-w-szwecji-polki/1ybjqh5
Senast redigerad av Braskamin58 2022-08-31 kl. 05:09.
Citera
2022-08-31, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
20.05 tankar Lockarp
20.16 C kör ifrån PG. Bs telefon följer med. C lämnar sin telefon i den andra bilen.
20.32-20.53 rör sig Bs telefon från Malmö till Ystad. Under större delen av den här tiden rejectas samtalen på Bs mobil istället för att bara missas.
21.04-16 bilen syns på Södra Dragong Ystad där väskan hittades. Tidsåtgång att köra Malmö/Ystad överenskommer (48 minuter).
21.21 kopplar Bs telefon upp nära där hennes körkort hittades.
21.49- Bs telefon kopplar upp nära där hennes väska hittades. Väskan och telefonen hittas med ca 2 km mellanrum.
22.45 bilen återvänder till PG, 1.5 timme efter att ha setts på Sa Dragon
22.47 C ringer grannen JL som undrar "vad hände?" och C går dit.
23.18 C skickar gonattmeddelande till O.

Cs mobil beslagstas ur den andra (vita) bilen.

Grymt bra jobb med tidslinjen!

Har C gått tillbaks till den vita bilen och hämtat sin telefon 22:45 för att sen lägga tillbaks den efter besöket hos grannarna?
Citera
2022-08-31, 07:34
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Grymt bra jobb med tidslinjen!

Har C gått tillbaks till den vita bilen och hämtat sin telefon 22:45 för att sen lägga tillbaks den efter besöket hos grannarna?

Du nu blir jag osäker. Ur vita bilen, under bilbarnstolen i passagerarsätet fram, beslagtas en Samsung som får beslagsnummer 2021-5000-
BG116053-1. Det numret matchar inte dom tre i tidslinjen ovan. Där har Cs telefon beslagsnummer 2021-5000-BG120622-1. Kan man ha bytt beslagsnummer eller är det en fjärde telefon?
Citera
2022-08-31, 07:59
Medlem
Citat:
Ja, hans förklarngar har väl bvarit många (ej läst alla förhören ännu), men enligt Sybel ska det senaste vara att han förnekar att han puttade ner henne i gropen. Han har väl aldrig erkänt stickskadorna, men vid något tillfälle sgt att han blev tvingad att gräva ner henne?

Som sagt, har inte koll på allt i FUP, men om han nu förnekar även att han grävt ner henne, blir det svårt att få ihop det med färskt blod på skorna.

Jag tror ju att det blir som vid rättegången i Stefan Davidssons fall, så kommer indiciekedjan stärkas upp utifrån de nya uppgifterna som C kommit med i TR och hans ändrade versioner som inte verkar ha någon trovärdighet kommer man inte fästa tilltro till.

Nu spekulerar jag lite för mycket med tanke på hur lite jag läst i FUP, så därför slängde jag ut frågan här.

Äh... jag misstolkade hela inlägget fel, tänkte att inget blod (torkat eller ej) funnits på skorna.
Nu vet jag bättre iom vad som senare framkommit i tråden... att blod hittats på hans skor.

Kan bara skylla på stopp i "huvet"....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in