Om jag försöker ha ett öppet sinne runt möjligheten att någon annan än C tagit B av daga... Om vi förutsätter att den initiala uppgiften stämmer, sonen såg båda föräldrarna lämna bilen vid golfbanan men bara C kom tillbaka och sa att B träffat en vän som hon följt med.
För mig känns det otroligt osannolikt att vännen ska ha dödat B. Vad skulle en vän eller ens älskare ha för motiv att döda henne? Att hon skulle ha sådan otur och perfekt timing att älskaren är en psykopat som ledsnar på henne så fort han har henne, som någon här framfört, köper jag inte. Den som har tydligt motiv är däremot maken som är på väg att förlora både fru och barn.
Kvar finns alternativet att vännen inte var hennes vän utan Cs vän. Om C lett polisen till kroppen så har han och vännen i så fall noga planerat förloppet. För anstiftan till mord kan utdömas lika hårt straff som om man själv utfört gärningen:
https://www.aklagare.se/ordlista/a/anstiftan/
Polisens tankar om en medhjälpare tycks utgå ifrån hur väskan hamnade i Ystad, men om B dog vid 18-19-tiden ger det C gott om tid innan han grips efter midnatt. Om han inte har alibi.
Kan polisen uttrycka sig som att man söker/inte utesluter en medhjälpare om denne enbart gjort sig av med väskan? Den eventuella individen skulle självklart sitta på intressant information, även om den inte var direkt delaktig i dödsfallet.
Tilläggas bör att det här inte är det scenario jag tror på, utan det enklare, att det svartnar för maken.