Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-09-23, 17:39
  #1
Medlem
Jofs avatar
Kriminologin i Sverige har politiserats så att vetenskapligheten blivit låg.
Det konstateras med upprördhet här på Flashback. Här är ett försök att råda bot på den bristen.

Varför begår andra generationens invandrare så mycket brott?.

Jag tar upp några aspekter och ger sen min värdering av den.

Ekonomi.
Man har dåligt med pengar och vill ha mer. En populär hypotes bland vänstermänniskor. Finns inte så mycket som stöder denna. Men man kan inte helt sorteras den.

Etnicitet.
Invandraretnicitet. Man känner sig utanför och vill hävda sig av den anledningen.
Ursprunglig etnicitet.
Folkgruppen har i lång tid haft brottslighet som ett naturligt sätt att ”tjäna” pengar.
En gammal hypotes i Europa, ex v om zigenare och ”annat löst folk”. Tveksamt värde.

Invandrartrauma.
Man bär på trauma från att ha tvingats lämna sitt hemland och komma till ett land där man inte känner sig välkommen. Ett trauma som överförs till barnen. Traumat innehåller besvikelse och hat.
Första generationen kan bearbeta det, medan andra generationen kan inte det, utan agerar ut det i brottslighet.
Den hypotesen tror jag en del på.

Sociologi.
Man tar med sig den kultur man kommer från. Många invandrare kommer från länder där klaner och familjer var basen för tillhörighet och lojalitet. Väl i Sverige finns inte den bas. Man kommer till ett land där tillhörighetsbasen är staten. Invandrarna hamnar i ett moraliskt socialt vakuum i den situationen.
Den hypotesen tror jag på.

Invandrare från länder med liknande sociologisk struktur, som Sverige. Anpassar sig på annat sätt. Andra generationen av dessa blir inte brottslingar. Ex v finnar och norrmän, som är en stor del av invandrare i Sverige. Låg brottslighet.
Stöd till hypotesen.

Psykologi.
Intelligenskvot. Begåvning.
De som tagit sig hit är dumma. Många här, förfäktar den hypotesen. Knyter den gärna till etnicitet. Typ Somalier är dummare än andra folk. Och hamnar därför i brottslighet.
Svag hypotes. Saknar stark bindning mellan orsak och verkan. Men inte otänkbart, att man tar till brottslighet om man är dum. Men, som sagt, inte alls givet.

Vissa folkgrupper är i sig omoraliska och brottsliga.
Populär hypotes här. Gör aldrig affär med en arab, är en given kommentar här.
Tveksamt värde. I sitt hemland lurar araben antagligen inte en annan arab. Medan vita och turister är lovligt byte. En sociologisk förklaringshypotes ter sig därför troligare.
Men faktum kvarstår. Varför är araber i Sverige ofta opålitliga i affärer. Troligen ett annat sätt att göra affärer på. Gissningsvis.

Underlägsenhetskänslor och kompensation.
Eg. basis i den sociala situationen. Ett quiz fix för att kompensera för den.
Komma in i en grupp, få kompisar och tjäna pengar, utan att behöva utbilda sig.
En populär hypotes, som har ett givet värde.

Bristande familjestruktur.
Ofta ensamstående mammor som varken vill eller orkar uppfostra tonårssöner. Det var inte deras jobb i hemlandet. Männen och det manliga nätverket tog hand om det där.
Alltså en social konsekvens av invandringen.
En hypotes jag tror på.
__________________
Senast redigerad av Jof 2021-09-23 kl. 17:53.
Citera
2021-09-23, 17:46
  #2
Medlem
Lata omotiverad föräldrar ? och " the culture of entitlement" ?
Citera
2021-09-23, 18:11
  #3
Medlem
ayymirants avatar
Generationer av inavel har gjort rasen impulsiv och våldsam, gör det väldigt svårt att passa in i ett civiliserat samhälle. Så brott ligger nära till hands om man har våldskapital och inte kan skaffa jobb.
Citera
2021-09-23, 18:21
  #4
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayymirant
Generationer av inavel har gjort rasen impulsiv och våldsam, gör det väldigt svårt att passa in i ett civiliserat samhälle. Så brott ligger nära till hands om man har våldskapital och inte kan skaffa jobb.

Genetik. På grund av inavel. Sk inavelsdegeneration.
Vilken ras? Tveksamt.
I Nordingrå lär alla vara släkt med varandra, men rätt låg brottslighet.
Citera
2021-09-23, 18:31
  #5
Medlem
Det största skälet är säkert taskig barndom.
Krig och flykt är traumatiskt, för såväl barn som vuxna.
Folk får inte hjälp med sina trauman. Det leder till diverse problem.
Det finns även kulturella aspekter. Det är nog inte vanligt att syrier, somalier eller irakier går i terapi i sina hemländer. Varken hushållsekonomin eller traditionerna påbjuder sådant.
Citera
2021-09-23, 18:32
  #6
Medlem
ayymirants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Genetik. På grund av inavel. Sk inavelsdegeneration.
Vilken ras? Tveksamt.
I Nordingrå lär alla vara släkt med varandra, men rätt låg brottslighet.

Om du inte ser skillnad på byar där alla känner alla och raser som genomgått tusen år av inavel så vet jag inte vad jag ska säga. Folk ifrån arabvärlden pratar jag om (muslimer).
Citera
2021-09-23, 18:34
  #7
Medlem
franges avatar
Direkt rasism.
Man gör det för att man är rasist - och ser ner på infidel-svensken, och för att själv känna sig mäktig. Och för att man kommer undan med det -inte minst jämfört med mot hemlandet där en gevärspipa eller en avhuggen hand hade blivit resultatet. Som straff för att ha straffat infidel-svensken får man på sin höjd 840.000 kronor i skadestånd utav Svenska staten. Infidel-svensken betalar alltså aktivt för att bli våldtagen.
Infidel-svensken är ju dessutom just otrogen - och i den heliga Koranen (som absolut inte får ifrågasättas) uppmanas det aktivt till att ta otrogna som slavar, mörda, skända och våldta dessa.
Citera
2021-09-23, 18:50
  #8
Medlem
goofers avatar
Gängtrycket! Behovet av att bli accepterad.
Bland "blattar" gäller det att hävda sig och vara tuff.
Veka stöts ut och mobbas.

Byggs det lego bland blattar? Modeller? Modelltåg? Eller andra saker vi svenskar förknippar med barndomen?.

Nej, för blattar handlar allt om att vara tuff och låta mest. "skojbråken" börjar redan i förskolan och eskalerar sedan mer och mer.

Felet är för många blattar i grupp.
En lyckad integration hade varit om en skolklass bestod av max 3 utlänningar.
Inte som nu där hela klasser är invandrare på något sätt.

Deras bekräftelsebehov och låga självkänsla är den stora roten till deras förkärlek till våld och kriminalitet.
Citera
2021-09-23, 18:57
  #9
Medlem
KnullaFlashbackMors avatar
För man inte är rotad i något. Jag känner i alla fall inte som att jag hör hemma vare sig här eller i hemlandet. Därför så blir det lätt att man hamnar i olika negativa spiraler. Som kanske ger en samhörighet och identitet. Men som slutar med bojor runt fötter och händer när man förs in i rättegångsalen.
Citera
2021-09-23, 19:19
  #10
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerfectBed

Alla de jag känner är skötsamma och aldrig begått brott. Blev din flickvän sugen på svart kuk kanske?
Tveksam kommentar. Antar att hen vill uttrycka det som att rubriken är fel.

Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Gängtrycket! Behovet av att bli accepterad.
Bland "blattar" gäller det att hävda sig och vara tuff.
Veka stöts ut och mobbas.

Byggs det lego bland blattar? Modeller? Modelltåg? Eller andra saker vi svenskar förknippar med barndomen?.

Nej, för blattar handlar allt om att vara tuff och låta mest. "skojbråken" börjar redan i förskolan och eskalerar sedan mer och mer.

Felet är för många blattar i grupp.
En lyckad integration hade varit om en skolklass bestod av max 3 utlänningar.
Inte som nu där hela klasser är invandrare på något sätt.

Deras bekräftelsebehov och låga självkänsla är den stora roten till deras förkärlek till våld och kriminalitet.
Ja, och en orsak till detta kommer nedan:
Men jag undrar om inte hela integrationsiden är fel. Bygger på fel hypotes. Att det går att bygga upp en social ny identitet så där hux flux. Det tar nog generationer.

Citat:
Ursprungligen postat av KnullaFlashbackMor
För man inte är rotad i något. Jag känner i alla fall inte som att jag hör hemma vare sig här eller i hemlandet. Därför så blir det lätt att man hamnar i olika negativa spiraler. Som kanske ger en samhörighet och identitet. Men som slutar med bojor runt fötter och händer när man förs in i rättegångsalen.

Intressant. Stöder den sociologiska hypotesen. Dessutom med tilläget att man inte ens känner sig hemma i sitt ursprungsland. Dubbelt utstött.
Men varför göra något som gör att man blir ännu mer utstött. Begå brott?
__________________
Senast redigerad av Jof 2021-09-23 kl. 19:24.
Citera
2021-09-23, 19:22
  #11
Medlem
zilog-80s avatar
Kulturkrock mellan föräldrarnas medeltida leverne och synsätt, kontra det moderna Sveriges.
De tappar fotfästet när de inte vet vilket ben de ska stå på.
Citera
2021-09-23, 19:26
  #12
Medlem
Jag tror brottsligheten är ett av dom bästa framtidsjobben.
Dvs,om Sverige lallar vidare i den takt vi har lallat dom senaste 10/20 åren.
Risken att åka dit för något är minimal. Dessa grabbar har inget att förlora. Och allt att vinna.....
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback