2021-10-08, 20:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Är ju bara att titta på vad som hände i USA när elmarknaden avreglerades. Elproducerande staters elpriser sköt i höjden på nolltid.

Enron-skandalen kastade ju en del intressant ljus på detta.

Avreglering är inte samma sak som fri marknad. Man kan ha en fri marknad och en reglerad marknad. Vem som helst får sälja alkohol i Sverige men man måste följa reglerna. Det som saknas på energimarknaden är ett bra regelverk och det är inte bara politikernas ansvar här utan också folkets ansvar.
Citera
2021-10-09, 09:54
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag är medveten om den här nyliberala omvandlingen där marknaden skulle lösa alla problem. Allt skulle regleras enligt marknadsmässiga villkor, tillgång och efterfrågan skulle göra att alla priser hamnade på rätt nivå. Det är en gammal högeridé med anor från Margaret Thatcher och Ronald Reagans dagar, som i sin tur studerat Milton Friedman och trodde han hade rätt. Tråkigt nog hamnade även vår svenska socialdemokrati på denna linje, av oklara skäl som vi får reda ut i en separat tråd.
Detta har lett fram till den situation vi har idag, där alla statliga åtaganden har omvandlats till varor och tjänster på en marknad, där den som betalar bäst får köpa. Företagen blir rikare och människorna blir fattigare. Något att änka på inför nästa riksdagsval kanske, inte bara för oss här hemma utan för alla Europas folk. Vill vi ha ett Europa som tillhör de multinationella företagen, eller ett som tillhör folken?
Vi har ju åtminstone statliga Vattenfall som med höjda elpriser drar in pengar till statskassan. Men det kanske inte kommer Sydsvenskarna i SE4 till godo...

Oskarshamnsverket ägs av Tyskar och Finnar så de vinsterna försvinner ut.

Regionerna och kommunerna borde vara delägare i områdets kraftverk. På det viset skulle de höga elpriserna med de stora vinster för kraftverken även komma invånarna till nytta. Som en payback på något vis.
Citera
2021-10-09, 10:25
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Avreglering är inte samma sak som fri marknad. Man kan ha en fri marknad och en reglerad marknad. Vem som helst får sälja alkohol i Sverige men man måste följa reglerna. Det som saknas på energimarknaden är ett bra regelverk och det är inte bara politikernas ansvar här utan också folkets ansvar.

Jag undanber mig en semantiskt diskussion om distinktionen mellan 'avreglerad' och 'fri' marknad.

Oaktat detta är det _inte_ som så att 'vem som helst får sälja alkohol i Sverige, bara man följer reglerna' (en persons tidigare historia är med i bedömningen om det ska ges alkoholtillstånd).

Vi är dock rörande överrens om första halvan om din sista mening -- ehuru jag inte riktigt förstår din slutkläm.

Systemet är, i skrivande stund, utformat för att gynna kommersiella på bekostnad av privatekonomier; självklart är detta ett politiskt ansvar -- sen kan du och jag hytta näven bäst vi vill (det finns ju _ingen_ politisk kraft i Sverige som tar strid emot EUs energipolitik, varvid möjligheten att rösta mot eländet är 0).
Citera
2021-10-09, 10:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag undanber mig en semantiskt diskussion om distinktionen mellan 'avreglerad' och 'fri' marknad.

Isånafall kan du lämna tråden då det är A och O att förstå skillnaden.

Citat:
Oaktat detta är det _inte_ som så att 'vem som helst får sälja alkohol i Sverige, bara man följer reglerna' (en persons tidigare historia är med i bedömningen om det ska ges alkoholtillstånd).

Precis, Sverige vill inte att kriminella ska sälja alkohol men tydligen är det OK för kriminella att sälja el.

Citat:
Vi är dock rörande överrens om första halvan om din sista mening -- ehuru jag inte riktigt förstår din slutkläm.

Systemet är, i skrivande stund, utformat för att gynna kommersiella på bekostnad av privatekonomier; självklart är detta ett politiskt ansvar -- sen kan du och jag hytta näven bäst vi vill (det finns ju _ingen_ politisk kraft i Sverige som tar strid emot EUs energipolitik, varvid möjligheten att rösta mot eländet är 0).

Det är inte bara ett politiskt ansvar om folket inte vill att politikerna tar tag i frågan på rätt sätt. Frågan som folk lyfter till politikerna är "billig el", de säger inte "vi kräver att ni inför ett fungerande regelverk för elbolagen".
Citera
2021-10-09, 10:48
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Isånafall kan du lämna tråden då det är A och O att förstå skillnaden.
Gäsp. Billig härskarteknik.

Citat:
Precis, Sverige vill inte att kriminella ska sälja alkohol men tydligen är det OK för kriminella att sälja el.
Jag vet faktiskt inte hur många kriminella privatpersoner som säljer el. Analogin haltar betänkligt.

Citat:
Det är inte bara ett politiskt ansvar om folket inte vill att politikerna tar tag i frågan på rätt sätt. Frågan som folk lyfter till politikerna är "billig el", de säger inte "vi kräver att ni inför ett fungerande regelverk för elbolagen".
Ja, det är ett problem att folk, i allmänhet, är idioter som huvudsakligen ser till sin egen konsumtionsförmåga än något annat.

Ett större bekymmer, map tråden, är väl dock att vi har ett system där SE4 får betala euro-priser på elen som har blivit skyhögt då Tyskland, Danmark och GB gått all-in på Grünwende (eller vad fan det heter) och fasat ut stabil basproduktion till förmån för intermittent auxillär produktion och rysk gas (ironin i att stänga ner existerande kärnkraft för att istället satsa på ickepålitlig vind/sol och koldioxidutsläppande gas,under kontroll av Ryssland).

Men det är lugnt, igår invigdde Ygeman ännu en vindpark på höglandet -- och sa i Aktuellt att 'det här skulle pressa ner elpriserna ytterligare'.
Citera
2021-10-09, 11:06
Medlem
Får elmarknaden fortsätta med daglig schema i Europa så kommer elpriset istortsett vara samma i sydligaste Italien som i norra Norge i framtiden.
Dock så kommer priset på el i svenska mått bli dyrare. Men länder med dyr el kanske får det billigare.
Citera
2021-10-09, 11:08
Medlem
Madagascars avatar
Jag försöker hitta prisexempel på vad det kostar per kwh om man NU tecknar fast elavtal i SE4.

Google var inte min vän. Jag hittar bara "ska du välja fast eller rörligt bla bla", "att tänka på innan du väljer bla bla". Jag vill ha kronor och ören. Helst en lista med olika leverantörers priser.

Kan någon hjälpa till?
Citera
2021-10-09, 11:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag vet faktiskt inte hur många kriminella privatpersoner som säljer el. Analogin haltar betänkligt.

Menar du att du inte ser att vi har mer krav för personer som säljer alkohol än för personer som pysslar med elbolag?

Citat:
Ett större bekymmer, map tråden, är väl dock att vi har ett system där SE4 får betala euro-priser på elen som har blivit skyhögt då Tyskland, Danmark och GB gått all-in på Grünwende (eller vad fan det heter) och fasat ut stabil basproduktion till förmån för intermittent auxillär produktion och rysk gas (ironin i att stänga ner existerande kärnkraft för att istället satsa på ickepålitlig vind/sol och koldioxidutsläppande gas,under kontroll av Ryssland).

Då kan jag rekommendera att du läser den här istället för att titta på korvören: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:998069/FULLTEXT01.pdf
Citera
2021-10-09, 11:25
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
När man producerar el så måste man bestämma i förväg hur mycket man ska sälja. Om du inte klarar att sälja det som du säger att du ska sälja så får du betala en straffavgift. Därför kopplar man ofta ur vindkraftverk när man inte vet hur mycket det kommer blåsa.

Vad har ovanstående med frågan om dagens situation, som till stor del beror på att förnyelsebara kraftslag underlevererar att göra?

Citat:
Det där orkar jag inte kommentera. Titta på finsk kärnkraft som fått otroligt mycket mer pengar än så.

Klart du inte orkar. Du serverar hellre fantasifyllda luftpastejer som inte fodrar någon som helst kunskap i ämnet som diskuteras.

Citat:
Läs första paragrafen i mitt inlägg så klarnar det.

Nej det klarnar inte. Jag vill se de siffror du baserar ditt nonsens på.

Det är allmänt känt att vindkraften underproducerat under hela året.
Dessutom visar min länk på ett tydligt sätt att hela nordeuropa tillhör samma vädersystem och vindkraftens produktionssiffror därmed i stort sett är synkroniserade, vilket innebär att vi inte kan förvänta oss att importera vindkraftsenergi från grannländerna när det inte blåser.

Citat:
Lagringskapaciteten kostar ungefär motsvarande att generera konventionell fossil el: https://en.wikipedia.org/wiki/Grid_energy_storage#Thermal

Taget från länken:
Citat:
Using battery storage is said to be $120[100]-$170[101] per MWh.

Enorma kostnader med andra ord, men det största problemet är att det inte existerar någon lagring i den storleksordning som krävs för att hålla Europa flytande under perioder då det inte blåser.

Varför göra enorma satsningar på energilagring då det oberäkneliga vädret ändå styr produktionen?

Ytterligare en innehållslös luftpastej från din sida.

Lösningen är att satsa på planerbara energikällor.

Citat:
Vad? Du köper el från Baltikum och Norge hela tiden.

Norge och Baltikum är alltså enligt din hemmasnickade definition " långväga producenter"?
Norge kommer att dra ned på exporten till Sverige till förmån för den mer lukrativa Englandsmarknaden, vilket betyder att vintern blir en mycket intressant tid då Miljöpartiets/nickedockorna S energipolitik kommer att stresstestas.

Angående importen från Baltikum så ligger den totala bruttoöverföring till Sverige från Litauen på högst mediokra 178 GWh jämfört med 2175 GWh som vi exporterat.
Siffrorna visar med tydlighet att du inte vet vad du snackar om och hellre hemfaller till gissningar och rena lögner.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/energi/tillforsel-och-anvandning-av-energi/manatlig-elstatistik-och-byten-av-elleverantor/pong/tabell-och-diagram/import-och-export-av-el-2021/

Citat:
Fast elpriserna du betalar är inte samma som elbolagen betalar. De betalar mycket mindre och ofta ingenting alls. Ibland får de t.o.m betalt av producenter för att använda deras el. Har ditt elbolag betalat dig pengar för att du använt deras el någon gång? Nej, precis. Du vet inte vad du dillar om.

Eftersom tråden handlar om dagens extremt höga elpriser så är det minst sagt oklart varför du drar in ett scenario där elbolagen skulle betala mig för att göra av med energi.

Vad dillar du egentligen om? Presentera de källor dina fantasier bygger på eller erkänn att du enbart snackar goja.
Citera
2021-10-09, 11:30
Medlem
Citat:

Men det är lugnt, igår invigdde Ygeman ännu en vindpark på höglandet -- och sa i Aktuellt att 'det här skulle pressa ner elpriserna ytterligare'.

Med tanke på hur snabbt vindsnurrorna rörde sig i inslaget så blir nog tillskottet närmast negativt.
Citera
2021-10-09, 11:33
Medlem
Citat:
Då kan jag rekommendera att du läser den här istället för att titta på korvören: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:998069/FULLTEXT01.pdf

Ja, för 2012 års elpriser har ju någon relevans idag.....Joråsåatte...
Citera
2021-10-09, 11:35
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Norge kommer att dra ned på exporten till Sverige till förmån för den mer lukrativa Englandsmarknaden, vilket betyder att vintern blir en mycket intressant tid då Miljöpartiets/nickedockorna S energipolitik kommer att stresstestas.
Ja just nu t ex är det omvänt. SE3 leverar300MW till NO1

Här ser man även att Norge levererar 699 MW till priset 124 Eur/MWH:

https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/

Jag har tittat till den där översikten några gånger över ett par dagar. Och då har norge alltid levererat så mycket till UK till just det priset. Norrmännen kanske har något slags fast avtal med UK.. Är inte UK en del av börsen Nordpool!?
Senast redigerad av Madagascar 2021-10-09 kl. 11:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in