Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-18, 13:31
  #313
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Vad dillar du om? Sverige är det land i Europa, kanske världen, som har stabilast tillgång på el. Vi har så mycket så vi exporterar mest i norra Europa.

Bara för att andra länder har ännu sämre tillgång på el, innebär inte att Sveriges tillgång är bra.

I alla länder där olika miljöpartier stoppat kärnkraften tvingas man nu elda med kol och olja.
Citera
2021-09-18, 13:37
  #314
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Vad dillar du om? Sverige är det land i Europa, kanske världen, som har stabilast tillgång på el. Vi har så mycket så vi exporterar mest i norra Europa.
Om det nu är så stabilt, varför fick jag då en varning från min elleverantör för några år sen om att det kunde bli tal om rullande bortkoppling av områden pga elbrist? en varning som jag senare ställt frågor om och fått svar om att risken fortfarande finns kvar.
Citera
2021-09-18, 14:15
  #315
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Att exportera el och att bygga ut stamnät är helt väsensskilda aktiviteter.

Att ta in att dom är utbytbara lär inte någon kunna ta in.

Vad menar du med våra? Där jag är aktieägare?



Det är inte Sverige som bygger industrier/företag. Det är enskilda individer.
Det är inte Sverige som skapat IKEA. Det är Kamprad mfl.
Att så många framgångsrika företag uppstått i Sverige beror på vårat gynnsamma företagsklimat. Välutbildad befolkning, stabil arbetsmarknad, låg företagsbeskattning - bolagsskatten är under snittet i OECD. Sverige har ett gott rykte i andra länder och är i allmänhet kända för arbetskraft med hög kompetens och god arbetsmoral samt en korruptionsnivå som är låg.
Citera
2021-09-18, 14:21
  #316
Medlem
Lobstrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Om det nu är så stabilt, varför fick jag då en varning från min elleverantör för några år sen om att det kunde bli tal om rullande bortkoppling av områden pga elbrist? en varning som jag senare ställt frågor om och fått svar om att risken fortfarande finns kvar.
Det är skillnad på produktionskapacitet och överföringskapacitet. Vi har gott om produktion men många ställen med patetiskt låg överföringskapacitet. Vi kan på flera ställen helt enkelt inte överföra all el vi tillverkat.
Citera
2021-09-18, 14:22
  #317
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Jag ser en ny trend i tråden från Svärjevennerna. Tidigare försökte man hävda att vi hade onormalt höga elpriser, gick inte (Sverige har Europas lägsta elpriser).

Sen försökte man hävda att vi hade elunderskott, gick inte (vi har norra Europas största elöverskott, och elexport, och den växer år för år).

Det nya är att elexport är dåligt? (elöverskott dåligt?). På något sätt har Svärjevennerna nu svängt över till att hävda att vi genom vår export "gynnar" Tyskar (och annat onskefullt folk?) och att detta går före "våra samhällen".

Kul vändning! Under tiden så exporterar vi som sjutton, pengarna flödar in, och vi har norra Europas starkaste elnät. Just nu flödar 5480 MW ut som export, motsvarande 6 stor-Stockholm.

Kul att du tycker att det är bra att internationella riskkapitalbolag tjänar pengar och du bekostar stabiliserande nättjänster med hjälp av nätavgiften och får förhöjt elpris som tack.


Citat:
Kina kontrollerar delar av svensk vindkraft: ”Riskfyllt”

Ett statligt kinesiskt kärnkraftsbolag väcker uppmärksamhet för att äga flera vindkraftsparker i Sverige.

Nu har ytterligare en kinesisk aktör köpt in sig i den svenska vindbranschen.

– Man måste ta med i beräkningen att det kan finnas en politisk agenda bakom, säger Kinaforskaren Karl Hallding vid SEI.

https://www.expressen.se/nyheter/kina-kontrollerar-delar-av-svensk-vindkraft-riskfyllt/#:~:text=Nyligen%20tog%20%C3%A4nnu%20en%20kinesisk ,av%20vindkraftsparken%20%C3%96verturingen%20i%20% C3%85nge.

Angående exportsiffrorna, det är väl inte så konstigt att det exporteras el när vi nyligen lämnat sommaren och låg inhemsk efterfrågan på el råder (i skrivande stund 13500 Mwh/h jämfört med närmare 20000 Mwh/h under vintern)?

Angående elpriserna så är de rekordhöga oavsett vilken årstid du än jämför med, något som b,la lett till att inflationen nu skenar (3%).

Citat:
“Electricity prices face a perfect storm both given the weather and structural factors,” Swedbank AB said on Friday. The bank said Swedish inflation could sail above 3% in the coming months, which would be the highest level since 2008. It has averaged 1.6% over the past five years, according to data compiled by Bloomberg.

https://bloomberg.omniekonomi.se/ene...-high/a/Rrm8v2

Industrin väljer att stänga ned produktionen när dessa priser råder eftersom produktionen inte lönar sig.

Citat:
Holmen nedreglerade två pappersbruk tidigare under veckan när nordiska elpriset gick till högsta nivån på 5 år. Skogsbolaget uppger att trots prissäkringar var deras exponering gentemot spotpriset så pass högt att det inte skulle vara gångbart att producera papper för fullt.

https://www.montelnews.com/se/news/1...mot-spotpriset

Kan det bli tydligare att energipolitiken helt havererat, särskilt när man betänker att uppstart av det oljedrivna (även miljöpolitiken har havererat) reservkraftverket i Karlshamn nu sker regelbundet mitt i sommaren trots påståenden om att elbrist inte finns förs fram av regeringsmedlemmar och ansvariga ministrar?

Citat:
Regeringen bränner olja i sommarhettan

Under varma sommarmånader likt den här går i regel både elförbrukningen och priset på densamma ned. Inte i år. I den ovanliga högsommarvärmen har Sverige börjat elda med olja och importera fossil el från Baltikum för att säkra elförsörjningen.

https://www.di.se/ledare/regeringen-branner-olja-i-sommarhettan/


Vintern blir spännande i år oavsett om man är "grön khmer" eller möjligen sverjevennn.
__________________
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2021-09-18 kl. 14:58.
Citera
2021-09-18, 14:37
  #318
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Att du orkar. EU har bestämt att unionen ska ha en kvasigemensam elmarknad. Därför måste varje land sälja 70 % av den el som landet tillverkar på den fria marknaden. Det betyder inte att Sverige exporterar 70 % av elproduktionen. Det betyder att 70 % av elproduktionen säljs till högstbjudande. Eftersom det är de högsta buden som sätter priset hade det inte spelat någon som helst roll om Sverige haft två extra reaktorer igång - elpriset hade varit lika högt ändå.

Att du vågar visa dig i tråden är närmast ett under med tanke på hur pass väl dina "förutspåelser" och rena dumheter i andra trådar har slagit in.

En hög exportsiffra visar endast att stor efterfrågan på el råder i ett Europa som allt mer förlitar sig på väderberoende och därmed intermittent elproduktion och därför lider elbrist när det inte blåser (Englands stillastående snurror är ett nyligt praktexempel).

Siffran säger inget om huruvida elbrist (din käpphäst) råder i Sverige eftersom landet är skyldigt att exportera 70% oavsett hur det inhemska energiläget ser ut.

Med andra ord, exportsiffran är endast en indikator på hur mycket pengar dina älskade internationella riskkapitalbolag tjänar på svenska elkunders och företagares bekostnad.

De nu nedlagda reaktorerna kunde ha dragit in mycket pengar samtidigt som de gjort elnätet mer stabilt då de tillför rotationsmassa till skillnad mot vindkraften som enbart parasiterar och gör nätet instabilt.
Stabliserande nättjänster (som enbart planerbara energikällor kan tillföra) behövs nämligen byggas ut i enorm omfattning om man ens ska kunna tänka tanken på att koppla in havsbaserad vindkraft till ett redan ansträngt elnät.

Vill du slippa välförtjänt kritik så får du sluta upp med att använda argument som bygger på ren okunskap/dumhet.
__________________
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2021-09-18 kl. 15:09.
Citera
2021-09-18, 14:44
  #319
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
"Det är lugnt för industrin kommer bara släcka ner ett tag när elen är dyr" är liksom ingen sund lösning, i den mån det kan kallas en lösning överhuvudtaget.

Det är en lösning som praktiseras i U-länder.
Citera
2021-09-18, 15:32
  #320
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Att du vågar visa dig i tråden är närmast ett under med tanke på hur pass väl dina "förutspåelser" och rena dumheter i andra trådar har slagit in.

Jag kan inte låta din desinformation stå oemotsagd. Du har nämligen haft fel i varenda energipolitisk fråga du skrivit om på Flashback.

Citat:
Siffran säger inget om huruvida elbrist (din käpphäst) råder i Sverige eftersom landet är skyldigt att exportera 70% oavsett hur det inhemska energiläget ser ut.

Du ljuger som vanligt din lallande fåne. I skrivande stund producerar Sverige 16 480 MW el. 13 287 MW förbrukas i Sverige och 3 193 MW exporteras. 3 193 / 16 480 = 0,194. 19,4 % av energiproduktionen exporteras alltså.
Citera
2021-09-18, 15:33
  #321
Medlem
Ta det för vad det är, men enligt en företagare som jag har varit och hjälpt i veckan, så är det enligt honom en ombyggnad av ett större ställverk någonstans i västra sverige som ställer till det just nu,ska vara klart i slutet av månaden eller i början av nästa. Så håll ut gött folk och spar på tvätt och disk ett par veckor till.
Citera
2021-09-18, 15:36
  #322
Medlem
Conams avatar
Nån industri ledare uttryckte sig som så här ”Sverige har den renaste och mest utvecklade energiförsörjningen jämfört med många andra länder, och vi kämpar benhårt (tack vare idiotpartiet)
Att ta oss ur den situationen.
Citera
2021-09-18, 15:41
  #323
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Om det nu är så stabilt, varför fick jag då en varning från min elleverantör för några år sen om att det kunde bli tal om rullande bortkoppling av områden pga elbrist? en varning som jag senare ställt frågor om och fått svar om att risken fortfarande finns kvar.

Inte ett smack stabilt. Även jag har fått brev från vattenfall om hur de kommer prioritera i mitt område..dvs företagen först och enskilda hushåll kommer längst ner på skalan.

Tacka S och miljöpartiet för detta. Sverige behöver nya moderna kärnkraftverk som garanterar billig el lång tid framöver. Det behöver också tas fram ny teknik för att omvandla avfallets strålning till elenergi via "solceller" som kan göra om den radioaktiva strålningen till användbar el. Då skulle avfallets all energi komma att bevakas per automatik och samtidigt ge elenergi för mycket lång tid framöver.

Energi kan som bekant inte skapas eller förstöras enbart omvandlas från en form till en annan.. Så varför inte ta fram en sådan typ av "solceller" placera kärnavfallet i en klump i mitten och klä rummet i dessa celler..Sedan rullar det på..
Citera
2021-09-18, 16:31
  #324
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Att exportera el och att bygga ut stamnät är helt väsensskilda aktiviteter.

Att ta in att dom är utbytbara lär inte någon kunna ta in.

Vad menar du med våra? Där jag är aktieägare?



Det är inte Sverige som bygger industrier/företag. Det är enskilda individer.
Det är inte Sverige som skapat IKEA. Det är Kamprad mfl.

Låter mer som du är kommunist och ser Mona Sahlin som diktator som skall ordna allt. Det leder dock bara till misär.


Hur är du funtad,frågar man sig ...

Som att gå all in och projicerar en massa ovidkommande tjafs av djupa personliga hang ups.

Men, nåja...Nu är ju detta FB , helt fel forum att bedriva sådana diskussioner. Har man inget att komma med så återstår personangrepp och försök att associera inlägg med den politiska sidan man tycker minst om. Diskussioner som sakta eroderas bort av misstolkande uppblåsta fjantar med diverse mindervärdeskomplex. Tack för att du åskådliggör det tydligt och klart, alltid något.
__________________
Senast redigerad av Opaque 2021-09-18 kl. 16:43.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback