2026-08-20, 20:15
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ser att också NO4 har rekordhöga priser. NO4 har rejält med vattenkraft och elpriserna brukar vara betydligt lägre. Vattenkraften i både NO4 och SE1 är i stort sett beroende av nederbörden etc. i samma fjällkedja.
Glöm inte bort elkabeln till Storbritannien, North Sea link med 1400MW, i drift sedan år 2021.
Dessutom elkabelsn till Tyskland, Nordlink med 1400MW, i drift sedan år 2021.
Tillskottet från Norden påverkar inte marknadspriset på el, det är marginellt. Det är inte så att vi exporterar våra låga elpriser till kontinenten, tvärtom, vi anpassar oss till det kontinentala priset.
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det exporteras väl till Finland och ganska nyligen byggdes exportkapaciteten ut (Aurora Line).

Elpriset är högt i Finland (som bara har ett elområde) och då skickas elen från SE1 till Finland och SE1 får Finlands priser.

Finnarna byggde de magnifika Oilkilouto 3, ett stort och försenat kärnkraftverk som knappt gjort någon skillnad.
Citera
2026-08-20, 20:39
Medlem
Vad ska man betala skatt på el för? Räcker det inte med nätavgiften. Det är någon sorts straffskatt sommar avskaffas eller sänkas till lägsta momssatsen 6 %
Citera
2026-08-21, 10:58
Medlem
Enda sättet att slippa sånt här är att köpa solceller/batteri.

Det är relativt billigt nu och man får fina avdrag.

Jag gav runt 85k för min anläggning på 8 kw solceller, 8 kwh batteri och en växelriktare i SE4.

Jag har gått från elräkningar på runt 1500 kr/månad (inklusive nät och allt) till 0 kronor Mars - Oktober - dvs 8 månader om året.

Dessa höga elpriser denna period hjälper till.

Minska din egna förbrukning - sälj överskottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in