Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
När man producerar el så måste man bestämma i förväg hur mycket man ska sälja. Om du inte klarar att sälja det som du säger att du ska sälja så får du betala en straffavgift. Därför kopplar man ofta ur vindkraftverk när man inte vet hur mycket det kommer blåsa.
Vad har ovanstående med frågan om dagens situation, som till stor del beror på att förnyelsebara kraftslag underlevererar att göra?
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Det där orkar jag inte kommentera. Titta på finsk kärnkraft som fått otroligt mycket mer pengar än så.
Klart du inte orkar. Du serverar hellre fantasifyllda luftpastejer som inte fodrar någon som helst kunskap i ämnet som diskuteras.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Läs första paragrafen i mitt inlägg så klarnar det.
Nej det klarnar inte. Jag vill se de siffror du baserar ditt nonsens på.
Det är allmänt känt att vindkraften underproducerat under hela året.
Dessutom visar min länk på ett tydligt sätt att hela nordeuropa tillhör samma vädersystem och vindkraftens produktionssiffror därmed i stort sett är synkroniserade, vilket innebär att vi inte kan förvänta oss att importera vindkraftsenergi från grannländerna när det inte blåser.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Lagringskapaciteten kostar ungefär motsvarande att generera konventionell fossil el:
https://en.wikipedia.org/wiki/Grid_energy_storage#Thermal
Taget från länken:
Citat:
Using battery storage is said to be $120[100]-$170[101] per MWh.
Enorma kostnader med andra ord, men det största problemet är att det inte existerar någon lagring i den storleksordning som krävs för att hålla Europa flytande under perioder då det inte blåser.
Varför göra enorma satsningar på energilagring då det oberäkneliga vädret ändå styr produktionen?
Ytterligare en innehållslös luftpastej från din sida.
Lösningen är att satsa på planerbara energikällor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Vad? Du köper el från Baltikum och Norge hela tiden.
Norge och Baltikum är alltså enligt din hemmasnickade definition " långväga producenter"?
Norge kommer att dra ned på exporten till Sverige till förmån för den mer lukrativa Englandsmarknaden, vilket betyder att vintern blir en mycket intressant tid då Miljöpartiets/nickedockorna S energipolitik kommer att stresstestas.
Angående importen från Baltikum så ligger den totala bruttoöverföring till Sverige från Litauen på högst mediokra 178 GWh jämfört med 2175 GWh som vi exporterat.
Siffrorna visar med tydlighet att du inte vet vad du snackar om och hellre hemfaller till gissningar och rena lögner.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/energi/tillforsel-och-anvandning-av-energi/manatlig-elstatistik-och-byten-av-elleverantor/pong/tabell-och-diagram/import-och-export-av-el-2021/
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Fast elpriserna du betalar är inte samma som elbolagen betalar. De betalar mycket mindre och ofta ingenting alls. Ibland får de t.o.m betalt av producenter för att använda deras el. Har ditt elbolag betalat dig pengar för att du använt deras el någon gång? Nej, precis. Du vet inte vad du dillar om.
Eftersom tråden handlar om dagens extremt höga elpriser så är det minst sagt oklart varför du drar in ett scenario där elbolagen skulle betala mig för att göra av med energi.
Vad dillar du egentligen om? Presentera de källor dina fantasier bygger på eller erkänn att du enbart snackar goja.