2021-09-09, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Occam
Försäkringsföretag omfattas dock av särskilda regler, liksom flertalet andra typer av finansiella företag.

Man måste bland annat agera i kundens intresse och ha särskilda rutiner för klagomål, se 4 kap. lag om försäkringsdistribution (2018:1219).

Därtill ska verksamheten bedrivas enligt god standard samt man måste ha styrdokument och god intern kontroll över intressekonflikter (snarlikt jäv alltså), se bl.a. 4 kap. 3 para. och 10 kap. 24-25 para. försäkringsrörelselagen (2010:2043).

Det finns även bl.a. kompletterande föreskrifter från Finansinspektionen och riktlinjer på EU-nivå (från EIOPA).

Precis! Riktigt bra ord! Tusen tack!

De har struntat i att besvara och åtgärda alla mina klagomål. Dessa klagomål har jag lämnat från ärendets start och under hela ärendets gång. Det innebär flera års tid. Inga ord kan beskriva hur fruktansvärt det känns att bli utsatt för deras totala arrogans och allvarliga och omfattande fel. De har satt det i system att begå alls fel som man kan begå.
Citera
2021-09-09, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 55271
Bolag får ju skattepengar för att bedriva skadereglering gällande patientskador. Patienter ska vara skyddade försökringsmedicinskt vid vissa uppkomna patientskador. Det är lagstadgat.

Det är också lagstadgat att man ska ha trafikförsäkring på sin bil och sen som blivit påkörd kan ha skadats allvarligt. Det gör inte trafikförsäkringsskadereglering till myndighetsutövning.
Citera
2021-09-09, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är också lagstadgat att man ska ha trafikförsäkring på sin bil och sen som blivit påkörd kan ha skadats allvarligt. Det gör inte trafikförsäkringsskadereglering till myndighetsutövning.

Det är ändå en viktig uppgift. Ingen människa ska behöva bli berövad sina lagstadgade rättigheter pga ett ohederligt försäkringsbolag. Det är också djupt kränkande och påverkar mående negativt. Inga ord kan beskriva hur mycket jag lider över hur de behandlar mig. Utöver skadorna i sig.
Citera
2021-09-09, 13:43
Medlem
Citat:
Det är ändå en viktig uppgift. Ingen människa ska behöva bli berövad sina lagstadgade rättigheter pga ett ohederligt försäkringsbolag. Det är också djupt kränkande och påverkar mående negativt. Inga ord kan beskriva hur mycket jag lider över hur de behandlar mig. Utöver skadorna i sig.

Absolut, konstaterade bara att det inte är myndighetsutövning och därmed inte tjänstefel och därmed har du ingrn anledning att härja på den enskilde handläggaren utan det är fördäkringsbolaget du har en meningsskijaktighet mot, inte drn enskilde handläggaren.
Citera
2021-09-09, 14:22
Medlem
Citat:
Precis! Riktigt bra ord! Tusen tack!

De har struntat i att besvara och åtgärda alla mina klagomål. Dessa klagomål har jag lämnat från ärendets start och under hela ärendets gång. Det innebär flera års tid. Inga ord kan beskriva hur fruktansvärt det känns att bli utsatt för deras totala arrogans och allvarliga och omfattande fel. De har satt det i system att begå alls fel som man kan begå.

Min erfarenhet är att det är ovanligt med så fruktansvärt oseriösa försäkringsföretag, de flesta försöker göra rätt och riktigt inom villkorens gränser (och ibland töjer de lite på reglerna också för att vara schyssta). Men naturligtvis förekommer det avarter i branschen, och naturligtvis finns det även knepiga handläggare inom i övrigt bra försäkringsföretag.

Med det sagt, det är svårt att avgöra om du verkligen råkat ut för en bristfällig handläggning av ditt ärende eller om du helt enkelt är en rättshaverist som inte accepterar rimliga svar för varför du inte kan få ersättning.

Mitt råd till dig är att ta kontakt med en oberoende rådgivare som kan hjälpa dig att komma till rätta med om det finns anledning att klaga mer (och att göra det på rätt sätt) eller rentav inleda en rättstvist - eller omvänt om du ska lägga ned och gå vidare i livet.

Kanske värt att ta kontakt med Konsumenternas Försäkringsbyrå?
Citera
2021-09-09, 14:51
Medlem
Citat:
Min erfarenhet är att det är ovanligt med så fruktansvärt oseriösa försäkringsföretag, de flesta försöker göra rätt och riktigt inom villkorens gränser (och ibland töjer de lite på reglerna också för att vara schyssta). Men naturligtvis förekommer det avarter i branschen, och naturligtvis finns det även knepiga handläggare inom i övrigt bra försäkringsföretag.

Med det sagt, det är svårt att avgöra om du verkligen råkat ut för en bristfällig handläggning av ditt ärende eller om du helt enkelt är en rättshaverist som inte accepterar rimliga svar för varför du inte kan få ersättning.

Mitt råd till dig är att ta kontakt med en oberoende rådgivare som kan hjälpa dig att komma till rätta med om det finns anledning att klaga mer (och att göra det på rätt sätt) eller rentav inleda en rättstvist - eller omvänt om du ska lägga ned och gå vidare i livet.

Konsumenterns Försäkringsbyrå avskrevs i detta väldigt likartade fall (men med en annan forumanvändare) då dessa bara sysslar med sakförsäkringar:
(FB) Ohederligt försäkringsbolag - rådgivning önskas
Senast redigerad av Engineer 2021-09-09 kl. 14:55.
Citera
2021-09-09, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Konsumenterns Försäkringsbyrå avskrevs i detta väldigt likartade fall (men med en annan forumanvändare) då dessa bara sysslar med sakförsäkringar:
(FB) Ohederligt försäkringsbolag - rådgivning önskas

Om det stämmer ber jag om ursäkt för ett dåligt råd.

Men, jag undrar om det är helt sant. Dels, för även om man som privatperson inte är försäkringstagare i detta fall är man fortfarande försäkrad, och dels hittar jag vid snabb sökning en del info om personskador och patientskador på webplatsen konsumenternas.se. Jag hittar inte heller någon avgränsning från dessa områden.
Citera
2021-09-09, 15:14
Medlem
Jag kollade listan över medlemmarna i patientförsäkringsföreningen (pff.se), även om en del av bolagen där garanterat inte (i alla fall inte längre) tecknar sådan försäkring så var det intressant.

De flesta försäkringsbolagen där är tveklöst av bättre slag, men det finns några namn där som jag kanske helst inte skulle vilja ha att göra med om jag blivit drabbad. Och om TS hamnat i någondera av deras klor så är det inte omöjligt att det blivit knepigt …
Citera
2021-09-09, 16:25
Medlem
Citat:

Det är allmänt känt att försäkringsbolag beter sig illa.

Med mina ord som jag har skrivit så råder det knappast något tvivel huruvida dom har begått fel eller ej. Du har inte heller all information, men det som jag har skrivit räcker för att förstå att dom agerar extremt fel.

Jag gissar att du själv arbetar på försäkringsbolag. Jag har aldrig hört någon berömma försäkringsbolag som du gör.

Konsumenternas försäkringsbyrå är inte aktuella vid den här typen av ärenden. Jag är inte konsument. Ärendet går via skadevållarens ansvarsförsäkring.

Sedan vill jag tillägga att de har konstaterats att jag har drabbats av patientskador, men sedan beter dom sig ohederligt för att slippa betala ersättning.
Citera
2021-09-09, 16:31
Medlem
Citat:
Jag kollade listan över medlemmarna i patientförsäkringsföreningen (pff.se), även om en del av bolagen där garanterat inte (i alla fall inte längre) tecknar sådan försäkring så var det intressant.

De flesta försäkringsbolagen där är tveklöst av bättre slag, men det finns några namn där som jag kanske helst inte skulle vilja ha att göra med om jag blivit drabbad. Och om TS hamnat i någondera av deras klor så är det inte omöjligt att det blivit knepigt …

Man läser väldigt mycket dåligt när det gäller bolag och hur illa dom beter sig för att slippa betala ersättning. Det är allmänt känt. Det är inga ärliga och trevliga typer om man säger så.

Vilka bolag skulle du säga är bra och dåliga dåliga?
Citera
2021-09-09, 16:39
Medlem
Citat:
Om det stämmer ber jag om ursäkt för ett dåligt råd.

Men, jag undrar om det är helt sant. Dels, för även om man som privatperson inte är försäkringstagare i detta fall är man fortfarande försäkrad, och dels hittar jag vid snabb sökning en del info om personskador och patientskador på webplatsen konsumenternas.se. Jag hittar inte heller någon avgränsning från dessa områden.

Tyvärr stämmer det att patientskador inte ingår i konsumenternas försäkringsbyrås område. Jag är inte konsument i detta fall. Det är skadrvållaren som betalar denna försäkring. Den är obligatorisk. Jag som skadad patient går genom skadrvållarens ansvarsförsäkring. Jag har inte på något vis betalat för försäkringen. Det gör skadevållaren. Patientskador ska regleras genom patientskadelagens regler. Den uppstod för att göra det lättare för patienter som skadas. Meningen är att bolaget ska hjälpa skadelidande och tillvarata dennes intressen men i verkligheten så är det verkligen inte så. Tvärtom. De intar rollen som motpart, antagonist. De har inga gränser för hur ohederligt de beter sig.
Citera
2021-09-09, 17:02
Medlem
Citat:
Det är allmänt känt att försäkringsbolag beter sig illa.

Med mina ord som jag har skrivit så råder det knappast något tvivel huruvida dom har begått fel eller ej. Du har inte heller all information, men det som jag har skrivit räcker för att förstå att dom agerar extremt fel.

Jag gissar att du själv arbetar på försäkringsbolag. Jag har aldrig hört någon berömma försäkringsbolag som du gör.

Konsumenternas försäkringsbyrå är inte aktuella vid den här typen av ärenden. Jag är inte konsument. Ärendet går via skadevållarens ansvarsförsäkring.

Sedan vill jag tillägga att de har konstaterats att jag har drabbats av patientskador, men sedan beter dom sig ohederligt för att slippa betala ersättning.
Utan att ifrågasätta situationen ni beskriver måste det ändå vara lämpligt att inte likställa samtliga försäkringsbolag och som ni gör, hävda att "det är allmänt känt att försäkringsbolag beter sig illa". Har ingen erfarenhet av patientförsäkringar, men bolag som hanterar sakskador beter sig mycket sällan illa, aldrig stött på några sådana. Det hindrar förstås inte att de kan finnas, men inte att de generellt beter sig illa. Den typen av överdrifter sänker tyvärr trovärdigheten i det ni framför i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in