2021-09-05, 09:57
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Har hon inte bettskena på nätterna? Det är något som skulle hjälpa mot tandgnisslingen och minska trycket på hennes återstående tänder.

Man brukar bara kunna få det efter det att man fixat saknade tänder.
Citera
2021-09-05, 09:58
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasTrayl
Inte när det kommer till tänder. Trots att betalar högst skatter i världen. Bara kastar iväg 70% av vår inkomst i olika sorters skatter men tänder är otänkbart att fixa. Jävla u-land.
Vissa grupper i det här landet har fri tandvård oavsett vad det gäller och hur gamla dom är..

Jag blev lite förvånad över det TS skrev i trådstarten.
Hur kan man ha kommit så långt i en relation att man flyttar ihop och inte har märkt att det saknas tänder?
Flyttade ni ihop dagen efter en våt natt på en campingfest eller hur gick det till?

Ni verkar inte umgås fysiskt dvs att du har haft uppe polerstången och gått loss på hennes halsmandlar eller inte ens suttit framför varandra och ätit före sammanflyttandet?
Blir nyfiken, hur har du kunnat missa detta?
Citera
2021-09-05, 09:59
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Av någon orsak så får hon karies från insidan av tänderna.
Dessutom har hon gnisslat tänderna så hårt i sömnen att det ibland låter som att hon äter någon annans tänder. Beror på gamla trauman och mardrömmar.

Ligger inget missbruk bakom.

Som sagt, tandgnissling kan vara en stor orsak.
Hon gnisslar verkligen jättehårt ibland.
Men herregud, det finns bettskenor att köpa på apoteket för 249kr.
Vad är det för fel på er????????
Citera
2021-09-05, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Löjliga priser för något så simpelt. Dra till tailand och få ett bj medans de ordnar tänderna.
Bästa rådet hittills. Finns kliniker i Thailand som ger helbehandling, medan tandläkaren rotar i käften kommer en underskön sköterska och suger av en. Krävs inga bedövningar i övrigt.

Seriöst, åk till Estland och få tänderna fixade till halva priset. Standarden är jämförbar med svensk tandvård och eftersom de är med i EU gäller svenska ersättningsnivåer, hur det går till i praktiken vet jag inte men Försäkringskassan kan inte neka till en behandling utomlands. Finns kanske massa gummiparagrafer här men fråga FK.
Citera
2021-09-05, 11:19
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grrrrrrr
Är ni några slags uteliggare, knarkare eller luffare? Normala friska människor saknar inte halva munnens tänder.

Något i din ts får mig att tro att ni är missbrukare.
Vad fan vet du om det?

Jag är sambo till en doktor i oral hälsa, föreläser för tandläkare och tandhygienister och sköter tandhygienistutbildningen i en av Sveriges tio största städer.

Jag skall nu gå och laga 6 hål och få två tänder utdragna trots att jag har använt allt jag kunnat för att förhindra det. Allt på grund av starkt tandgnisslande.
Citera
2021-09-05, 11:21
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Men herregud, det finns bettskenor att köpa på apoteket för 249kr.
Vad är det för fel på er????????
Har två olika bettskenor, båda gjorde specifikt för mig för runt 3000:-
Spottar ut de när jag sover hur jag än gör. Har nu 6 hål tack vare tandgnisslande
Citera
2021-09-05, 11:49
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Har två olika bettskenor, båda gjorde specifikt för mig för runt 3000:-
Spottar ut de när jag sover hur jag än gör. Har nu 6 hål tack vare tandgnisslande
Munkorg?
Citera
2021-09-05, 13:05
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Nu blev jag ut i huvudet här

Du säger att man bara betalar 85% av kostnader över 14.999:-
Om slutsumman tex blev 101.000:- för att fixa tanden så borde ju du bara ha betalat 15.015:-

Mvh

Först betalar man 100% till 3000, sedan 50% till 15000, sedan 85% på överskjutande summa, sen gäller högkostnad bara referensprislistan dvs dom ersätter bara upp till ett viss belopp, är priset dyrare så betalar man 100% på överskjutande del

Titta på min fakturor där slutnotan landade på 67900:- där jag betalde 24344:-

Så man kan inte bara räkna % då priserna kan va dyrare än vad f-kassan ersätter och där betalar man 100% exempel en få en ny krona ref-pris 3500:- tandläkaren tar 4500:- du är över 15000:- så du har 85% då får du betala 525:- plus 1000:- dvs 1525:-
Citera
2021-09-05, 15:35
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Vissa grupper i det här landet har fri tandvård oavsett vad det gäller och hur gamla dom är..

Jag blev lite förvånad över det TS skrev i trådstarten.
Hur kan man ha kommit så långt i en relation att man flyttar ihop och inte har märkt att det saknas tänder?
Flyttade ni ihop dagen efter en våt natt på en campingfest eller hur gick det till?

Ni verkar inte umgås fysiskt dvs att du har haft uppe polerstången och gått loss på hennes halsmandlar eller inte ens suttit framför varandra och ätit före sammanflyttandet?
Blir nyfiken, hur har du kunnat missa detta?
Hon har alla framtänder kvar och ler inte så brett, så jag hade totalt missat det.
Det är inte så att jag gräver ute i kinderna med tungan när vi hånglar.
Citera
2021-09-05, 15:45
Medlem
Man kan få detta gratis via landstinget ifall man mår psykiskt dåligt av det.

Många får den där fetma operation gratis ifall de mår psykiskt dåligt av det. Så testa den vägen så kan de betala.

Min mamma fick alla sina tänder utbytta via detta.
Citera
2021-09-05, 16:51
Medlem
Giant Squids avatar
Det känns skönare att rycka ut tänder helt än att ha halva trasiga tänder.
Många tandläkare erbjuder ett kostnadsfritt kostnadsförslag att renovera hela munnen.
Bryggor är billigare än implantat, och ska man ansöka om stöd är det ofta de billigaste alternativen som gäller. Soc allra billigaste nödlösningarna.

Man kan söka ekonomiskt bistånd ifrån fonder. Det känner jag en del som fått igenom. Samla all information, kostnadsförslaget, skriv ett personligt brev och ansök hos alla som går.

Här finns en lista på några fonder som är vanliga.
https://distriktstandvarden.se/prise...nder-tandvård/
Citera
2021-09-05, 18:23
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN

Asylsökande och papperslösa får bara akut tandvård. Inte en chans de får implantat.

De som har socialbidrag får bara det som anses helt nödvändigt beviljat. Inga implantat där heller.

Det finns nåt som heter F-kort, då man betalar samma avgift som för sjukvård.
"Patienter som har en långvarig sjukdom och grav till fullständig funktionsnedsättning som följd av denna kan ha rätt till F-tandvård. Patienterna har som följd av funktionsnedsättningen stora svårigheter att ta hand om sin munhygien eller medverka till tandbehandling.
https://vardgivarguiden.se/avtal/vardavtal/tandvard/tandvardsstod-med-f-kort/"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in