• 1
  • 2
2021-09-04, 19:57
Medlem
Bonnatorps avatar
Fick veta detta först nu, att min sambo saknar i princip alla kindtänder.
Har trott att hon bara var lite kinkig i maten, men tydligen är det mycket hon helt enkelt inte kan äta för att en hel uppsjö av hennes tänder bara har roten kvar. Jordnötter och knäckebröd är ett sådant exempel.

Vår ekonomi är inte den bästa, men vad har hon för alternativ?
Vad brukar implantat kunna kosta?
Har man alltid rätt till implantat så får det gå på faktura och vidare till fogden, eller måste sådant betalas i förskott?
Citera
2021-09-04, 20:00
Bannlyst
vet inte vad det kostar i dag , men vet att många tar en resa över sjön , då blir det under halva priset för samma jobb , så forska lite i det TS , kan hjälpa en hel del om det fattas pengar
Citera
2021-09-04, 20:02
Medlem
Finns det inte i Sverige ett högkostnadsskydd?
Citera
2021-09-04, 20:07
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Finns det inte i Sverige ett högkostnadsskydd?
Jo det gör det, vet inte om det var över 3000 eller 5000 som högkostnadsskyddet kickar in på 50%.

Men huvudfrågan kvarstår, finns det möjlighet att få vård och låta det gå till kronofogden?
Hon har redan en del skulder hos kronofogden, och hade jag själv varit i den situationen så hade jag inte haft några problem med att låta kronorna ticka där för att kunna äta ordentligt.
Citera
2021-09-04, 20:08
Medlem
JuppieNalles avatar
Jag hade hellre varit utan kindtänder än att bli skuldsatt till fogden, hur länge har hon gått utan tänder.
Det är ju inte så att dom bara trillar ut, är det en gammal missbrukare du lagt vantarna på?
Citera
2021-09-04, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Fick veta detta först nu, att min sambo saknar i princip alla kindtänder.

Är det pga ätstörning? I så fall kan det nog bli billigare.
Citera
2021-09-04, 20:16
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuppieNalle
Jag hade hellre varit utan kindtänder än att bli skuldsatt till fogden, hur länge har hon gått utan tänder.
Det är ju inte så att dom bara trillar ut, är det en gammal missbrukare du lagt vantarna på?

Med tanke på att 70 % minst av Flashback är whitetrash så är det nog så.

TS åk till Polen eller Bosnien och fixa tänderna åt henne, det blir en tredjedel av priset och ni får semester på köpet
Citera
2021-09-04, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasTrayl
Inte när det kommer till tänder. Trots att betalar högst skatter i världen. Bara kastar iväg 70% av vår inkomst i olika sorters skatter men tänder är otänkbart att fixa. Jävla u-land.
Var glad för detta... Många invällare har aldrig borstat tänderna så det är nästan tomt i gapet.

Vi vill ju inte ha den kostnaden också uppe på allt... men jaja det mesta är ju fett kört ändå så gör väl inte så stor skillnad kanske,.

Fakta är att "Svenska" befolkningens tandhälsa har dykt i samma takt som folk vällt in och detta är det statistik på. Det vill säga jag påstår inget, statistiken är där.
Citera
2021-09-04, 20:21
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuppieNalle
Av någon orsak så får hon karies från insidan av tänderna.
Dessutom har hon gnisslat tänderna så hårt i sömnen att det ibland låter som att hon äter någon annans tänder. Beror på gamla trauman och mardrömmar.

Ligger inget missbruk bakom.

Citat:
Ursprungligen postat av interiktigt
Är det pga ätstörning? I så fall kan det nog bli billigare.
Som sagt, tandgnissling kan vara en stor orsak.
Hon gnisslar verkligen jättehårt ibland.
Citera
2021-09-04, 20:21
Medlem
Grrrrrrrs avatar
Är ni några slags uteliggare, knarkare eller luffare? Normala friska människor saknar inte halva munnens tänder.

Något i din ts får mig att tro att ni är missbrukare.
Citera
2021-09-04, 20:24
Medlem
EndGames avatar
Om det är akut sjukvård kan din partner gå till tandläkare och få den bekostad av soc i efterhand.

Det här låter dock som icke-akut tandvård och då finns det lite olika möjligheter.

Ni kan gå till privat tandläkare och upprätta en behandlingsplan. Om de är något sånär humana kan ni komma överens om att varje månad göra åtgärd X till en kostnad om Y.
När jag fixade garnityren gjorde jag så inte pga dålig ekonomi utan eftersom jag inte ville lägga upp hela summan på ett bräde. Jag har inga skulder och men i och med att jag betalade för varje besök och inte per faktura existerade inte möjligheten att låta det förfalla till Kronkalle.

De flesta tandläkare går ej med på faktura just eftersom risken att bli blåst är större än om betalning görs på plats i samband med besöket.

//tandsköterska.
Citera
2021-09-04, 20:35
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grrrrrrr
Är ni några slags uteliggare, knarkare eller luffare? Normala friska människor saknar inte halva munnens tänder.

Något i din ts får mig att tro att ni är missbrukare.
Ja det olyckliga är att jag som var missbrukare så gott som merparten av tiden mellan 17 och 22 års ålder bara bitit av en visdomstand, men hon som inte rört droger tidigare i sitt liv hade sådan otur med tandhälsan.

Däremot är det inget som syns, jag hade aldrig kunnat gissa att de saknades på hennes leende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in