2021-09-04, 00:49
Medlem
Hej!

33 år, 5 års utbildning på universitet.

Vad "bör" jag ha för innehav nu?

Har lyckats spela bort mycket av mina tillgångar tidigare i livet och börjar nu fundera på vad jag hade haft om det inte hänt.

Så, vad "bör" jag ha sömn 33 år gammal man, med 5 års teknisk utbildning?
Citera
2021-09-04, 00:57
Medlem
Jag hade nog nära noll sparat i den åldern pga mycket festande och slösande och en allmän dålig koll, inte speciellt mycket spelande. Även om det också hände.

Så det är nog rätt normalt att vara pank i den åldern.

Men rätt snart eller typ nu är det läge att börja spara och planera, om du inte vill bli en parkbänksalkis när du fyller 60
Citera
2021-09-04, 01:06
Medlem
lemmelns avatar
Så där 2000kr i månaden sedan första jobbet borde du väl ha kunnat lägga undan iallafall? Låt säga att du fick det jobbet när du var 23? Så kanske 350t-500tkr på en höft? Men om du börjar med det nu och håller på tills du är 65 så har du så där 2-3 miljoner i dagens penningvärde i bonus till pensionen.
Citera
2021-09-04, 01:48
Medlem
Vad innebär 5 års teknisk utbildning?
Citera
2021-09-04, 02:21
Medlem
Wkblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunarondellen
Civilingenjör exempelvis.
Citera
2021-09-04, 04:08
Medlem
gladdes avatar
Dessa jämförelsetrådar poppar upp lite som tätt!

Det är viktigt att komma ihåg att vi alla är plebs I det stora hela. Läste idag om en 25 åring som köpte en lägenhet för 35 miljoner dollar. Pengar som hon fått genom sina föräldrar.

Vi som tyvärr inte har sådana förutsättningar kan uppnå en vis ekonomisk frihet genom att månadsspara, ta avvägda risker och genom tid eventuellt ha råd till en kontantinsats för ett stillsamt boende i Svedala.

Det är väl här och därför vi ser en hel generation av meme investors och crypto investors tar större risker eftersom ovan är lite av ett modernt "slaveri".

Tittar vi nu istället på vart en 33 åring med akademisk bakgrund i Sverige bör ligga? Ja med en sparkvot på 10-20% på en lön mellan 35-50k bör du nog ligga runt 400-600k sek.

Många har nu även fått en rejäl hävstång på sina investeringar i form av bostäder och aktier så kan tänka mig att det är en blandad kompott, speciellt med tanke på att Svenskar förmodligen är världsmästare på att leva över sina tillgångar och många anser att amortering av krediter och lån "är ett sparande".

Med tanke på trådstarten anar jag en viss finansiell ångest. Släpp den och gör så gott du kan. Spara rimligt, ta lite risker antingen med investeringar, byte av jobb eller alternativt starta eget!
Citera
2021-09-04, 05:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brunarondellen

Han bakar pizza.
Citera
2021-09-04, 06:20
Medlem
Triplefaces avatar
När blev du klar med plugget och fick ett heltidsjobb? Har du jobbat heltid tidigare, t ex efter gymnasiet?
Citera
2021-09-04, 07:37
Medlem
Germanofils avatar
Att ha ångest över uteblivet sparande gör dig bara olycklig. Ingen mening med att räkna på vad du kunde ha sparat.

Men bra att du kommit till insikten om att ett sparande behövs. Tänk framåt. Spara 3-5k varje månad så har du en rejäl summa när du går i pension.
Citera
2021-09-04, 07:42
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag hade nog nära noll sparat i den åldern pga mycket festande och slösande och en allmän dålig koll, inte speciellt mycket spelande. Även om det också hände.

Så det är nog rätt normalt att vara pank i den åldern.

Men rätt snart eller typ nu är det läge att börja spara och planera, om du inte vill bli en parkbänksalkis när du fyller 60

Du såg att det stod 33 va, inte 23 😂
Får väl hoppas det inte anses vara normalt att vara pank och fortfarande festa när man är 33.
Citera
2021-09-04, 07:46
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allantom
Hej!

Har lyckats spela bort mycket av mina tillgångar tidigare i livet och börjar nu fundera på vad jag hade haft om det inte hänt.

500 000 till 1,5 miljoner kronor, lite beroende på lön, bostadskostnad, hur du investerat etc.
Citera
2021-09-04, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allantom
Hej!

500 000kr är nog ett bra riktvärde. De flesta har i varje fall ungefär 1 miljon vid 40-41. Folk som är väldigt ambitiösa har kanske 7 miljoner-15 miljoner vid 40. De som tjänar extremt bra har säkert 30 miljoner+ i den åldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in