2021-09-06, 07:09
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
Min privatekonomi är i god ordning och absolut inget just diskuterar öppet på flashback.
Att däremot leva som en kyrkråtta under sina bästa år för att tillfredsställa egot.
Har du lev livet eller har du bara existerat är då min fråga.

Det kan säkert bli en mani för några, men för dom allra flesta som sparar så innebär det en lättnad och frihet att se sina pengar växa. Man sover gott när man inser att när torktumlaren, mobilen, tvn eller spisen, eller allt samtidigt, går sönder så åker man bara och köper nya grejer.

Eller drar iväg på semester i valfritt land i en månad, när alla har tid. Det gör vi. Snålar inte på något utan gör det vi känner för, när vi inte jobbar förstås. Har rest mycket i Europa, Canada, USA, även nu sist Bahamas.

Underbar känsla.
Citera
2021-09-06, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Inte svårt att köpa bostad om man får gratis lån av föräldrar. Jag har inte fått ett skit av mina föräldrar. Gick bra ändå för mig men bor inte i villa än......

Det dröjde ganska länge innan jag fick det lånet. Lånet fick jag vid 30+ och trots att det är nära i tid, är det från bostadsköpet merparten av min "förmögenhet" kommer. Hade jag fått lånet tidigare, säg vid 25 års ålder, hade man såklart varit mångmiljonär.

Så till alla föräldrar... låna för helvete ut pengar till era barn för insats till bostadsrätt (givet att ni har råd).

De som inte har denna möjlighet måste kämpa stenhårt för att få ihop pengarna. Jag hade hunnit få ihop 150 k till insats, och detta efter 3 års arbete efter studierna. Det hade antagligen behövts 3-4 år till av taskigt boende och hårt sparande för att få ihop till insats till en sketen 1:a i huvudstaden.
Citera
2021-09-06, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Det kan säkert bli en mani för några, men för dom allra flesta som sparar så innebär det en lättnad och frihet att se sina pengar växa. Man sover gott när man inser att när torktumlaren, mobilen, tvn eller spisen, eller allt samtidigt, går sönder så åker man bara och köper nya grejer.

Eller drar iväg på semester i valfritt land i en månad, när alla har tid. Det gör vi. Snålar inte på något utan gör det vi känner för, när vi inte jobbar förstås.

Underbar känsla.

Allt det kan man göra om man lever också?

Så din definition på spara är att slösa när man vill? ok.
Trodde det var mitt argument.
Citera
2021-09-06, 19:02
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Allt det kan man göra om man lever också?

Så din definition på spara är att slösa när man vill? ok.
Trodde det var mitt argument.

... och mitt var att det ena inte behöver utesluta det andra!

Om du inte är fattig som satan förstås!?
Citera
2021-09-06, 19:37
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Första jobb vid 25? Eeeh. Ok. Haha, jag har nog missat nått

En normal utbildning kanske?
Citera
2021-09-06, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Det kan säkert bli en mani för några, men för dom allra flesta som sparar så innebär det en lättnad och frihet att se sina pengar växa.

Jag tror att människor delvis väljer att inte spara eller spara mer beror på att det inte finns några garantier för tillväxt. Alla ’storsparare’ här inne förlitar sig förvisso på historisk avkastning, dvs. statistik och det är rätt att göra det. Det jag och många andra vänder oss emot är den här tvärsäkerheten kring att alla kan spara och nå den här historiska avkastningen. Dessutom så bör det väl vara så att om vi nu är nära någon slags topp och att räntor bara kan stiga härifrån: vad finns det då för garantier för att vinsttillväxten hos bolagen kommer att öka eller stå still? Går man in med 10-20k per månad på dessa nivåerna så får man ha stora vinster i bagaget eller bara vara jäkligt cool överlag.
Citera
2021-09-06, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UtomMigAvOro
Jag tror att människor delvis väljer att inte spara eller spara mer beror på att det inte finns några garantier för tillväxt. Alla ’storsparare’ här inne förlitar sig förvisso på historisk avkastning, dvs. statistik och det är rätt att göra det. Det jag och många andra vänder oss emot är den här tvärsäkerheten kring att alla kan spara och nå den här historiska avkastningen. Dessutom så bör det väl vara så att om vi nu är nära någon slags topp och att räntor bara kan stiga härifrån: vad finns det då för garantier för att vinsttillväxten hos bolagen kommer att öka eller stå still? Går man in med 10-20k per månad på dessa nivåerna så får man ha stora vinster i bagaget eller bara vara jäkligt cool överlag.

Så bara för att det inte är garanterat att få historisk avkastning ska man inte spara alls och spendera alla sina pengar? Låter rätt dumt faktiskt.
Citera
2021-09-06, 21:33
Medlem
Citat:
Kanske inte alla vill bo i samma stad resten av deras liv och göra samma jobb tills de dör. Sluta tro att det är syftet med livet att köpa bostad. Jag tjänar garanterat mer pengar än dig men hyr fortfarande då jag har andra planer med mitt liv.

Med den jävla attityden är jag förvånad att någon anställer/vill göra affärer med dig.

Men lycka till, du som tjänar sådana hiskeliga summor.

Min poäng var förövrigt: bostad=sparande > bränna alla pengar.

Jag skiter i om du hyr en lägenhet eller bor på hotell eller hos din kusins fru.
Citera
2021-09-07, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Det dröjde ganska länge innan jag fick det lånet. Lånet fick jag vid 30+ och trots att det är nära i tid, är det från bostadsköpet merparten av min "förmögenhet" kommer. Hade jag fått lånet tidigare, säg vid 25 års ålder, hade man såklart varit mångmiljonär.

Så till alla föräldrar... låna för helvete ut pengar till era barn för insats till bostadsrätt (givet att ni har råd).

De som inte har denna möjlighet måste kämpa stenhårt för att få ihop pengarna. Jag hade hunnit få ihop 150 k till insats, och detta efter 3 års arbete efter studierna. Det hade antagligen behövts 3-4 år till av taskigt boende och hårt sparande för att få ihop till insats till en sketen 1:a i huvudstaden.

Håller med. Mina föräldrar slösar pengar på skit, jag hade också varit mångmiljonär idag. Men tror bostadsbubblan spricker snart och då kommer jag gå in och investera!
Citera
2021-09-07, 05:59
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:

Du har rätt att börsen är glödhet just nu och vi ser ATH på många fonder och aktier. Men med lång horisont och bred portfölj så är det svårt att misslyckas, även om du börjar månadsspara nu.
Citera
2021-09-07, 08:00
Medlem
Citat:
Håller med. Mina föräldrar slösar pengar på skit, jag hade också varit mångmiljonär idag. Men tror bostadsbubblan spricker snart och då kommer jag gå in och investera!

Bostadsbubblan har 'snart spruckit' i 10 år nu nä men visst, nån gång kanske..
Citera
2021-09-07, 09:00
Medlem
lfhs avatar
Citat:

Allt handlar om långsiktighet. Börjar du månadsspara på en top och det kraschar snart därefter så är ju det bara bra. Du har ju ännu inte så mycket pengar inne och får köpa mer till en billigare peng.

Även om vi tänker oss den värsta tänkbara investeraren som bara köper på toppar så kommer det bli en bra avkastning över lång tid. Förutsatt att man inte säljer då såklart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in