Citat:
Ursprungligen postat av
Chrisma
För det första sitter jag inte alls, för inte skall du tro att alla är friska nog att kunna sitta hela dagarna.
Sedan är det som jag argumenterar mot snarast de fanatiska och sektliknande tongångarna i den här tråden.
Som sagt får jag också undvika många maträtter och drycker på grund av min hälsa.
Du överlever, du också.
Det är du som har en sektliknande och nedlåtande attityd till alla som antingen inte VILL konsumera syntetiska sötningsmedel, eller finner smaken av dessa otrevlig. Detta i en tråd som inte egentligen går ut på att smutskasta sötningsmedel i sig, utan att ta upp att Pepsi numera smyger ned syntetiska sötningsmedel i en regular-produkt, utan att påvisa detta mer än att byta ut förteckningen bak på burken/flaskorna. Ingen här hyser något som helst agg gentemot individer med diabetes, eller individer som av andra sjuk- och hälsorelaterade orsaker konsumerar light-produkter. Jag skulle snarare påstå att merparten här är väldigt positiva till att dessa produkter finns, och att människor kan dricka läsk utan att det bidrar till direkta negativa hälsoeffekter.
Däremot är vi många som faktiskt kan, och gillar, att konsumera RIKTIG läsk. Utan syntetiskt tillsatt sötningsmedel. Vi är flera som inte gillar sötman, och vi är flera som får biverkningar av dessa. Det är DU som har kommit in i tråden och börjat angripa OSS, för att vi ifrågasätter att en helt normal och vanlig läsksort nu blir odrickbar för oss, eftersom att vi inte VILL konsumera syntetiska sötningsmedel.
Hur hade du resonerat om man helt SONIKA skulle trycka in vanligt socker i din Pepsi Max, utan att kommunicera detta utåt, mer än att man bytte ut några textrader bak på burken som ingen läser? Vore inte det helt djävla märkligt? Du går ned på ICA, köper din Pepsi Max, och VIPS börjar blodsockret fladdra. Kanske dör du? Detta kan förvisso hända om man tillsätter aspartam i läsken, det finns ju genetiska sjukdomar där man inte kan bryta ned dess metaboliter och därmed kan dö.
Som slutkläm, detta är ingen tråd där vi HATAR på sötningsmedel i sig. Jättebra för personer som har medicinska sjukdomar. Vi vill bara inte ha sötningsmedel instoppade i en produkt som vi konsumerar, där vanligt socker i sig alltid ingått. Vi vill inte konsumera sötningsmedel, men har absolut inga problem med att andra gör det. Är vi klara med detta? För din talan i någon annan tråd.
TACK FÖR DIG!

Skriv inte mer här.