2021-09-19, 02:15
Medlem
sverjevenns avatar
Som ett led i mitt innovativa miljövänliga högtravande dubbelmoraltänk har jag beslutat att Pepsi ska bojkottas och att de kan köra upp sitt söta, nyttiga, goda nervgift i rektum. Jag letar således vidare efter en läsk som innehåller vanligt socker, ty jag konsumerar inte läsk för att vara hälsosam eller någon slags populistisk miljömupp utan för att det ska vara gott.
Citera
2021-09-19, 04:33
Medlem
Haajibs avatar
Jobbar I kiosk, vi säljer i princip 1 pepsiprodukt i veckan om vi har tur. Coca Cola säljer som smör, tillsammans med dr pepper och nocco Cola.
Citera
2021-09-19, 09:03
Medlem
Coca cola gör samma sak i Danmark, cola, fanta sprite alla med häxblandning av socker och sötningsmedel, kommer nog snart till Sverige också
Citera
2021-09-19, 12:12
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag skrev tidigare i tråden att dessa kemikalier antagligen är billigare än socker.

Jag surfade runt lite igår och acesulfam-K är definitivt billigare än socker.

Det här har antagligen ingenting med "hållbarhet" att göra utan handlar helt om ekonomi.
Citera
2021-09-20, 03:45
Medlem
Loxuss avatar
Haha. Kan man inte känna smakskillnad på sötningsmedel och socker är det inte mycket som står rätt till
Citera
2021-09-20, 04:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Som sagt, ni kan ju ta och lägga en sockerbit i läsken då.

Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Jäklar vilken smart grej! Du har löst hela problemet!

Citat:
Det tycker jag att jag har, ja.

Men du är ju beviset på att sötningsmedel gör en hjärndöd. Problemet som tråden handlar om är inte att sockret är borttaget utan att äckliga sötningsmedel är tillsatta. Hur fan löser du det genom att lägga i en sockerbit ditt diabetesmissfoster?

Citat:
För det är märkligt att bara jag tycker att sötningsmedel smakar lika bra som socker...

Nej det är inte så värst märkligt.

Förklaringen är att dina smaklökar är lika gravt undermåliga som din hjärna och din bukspottskörtel och fan vet allt som är defekt på dig din sopa.
Senast redigerad av GylleneUttern2 2021-09-20 kl. 04:06.
Citera
2021-09-21, 19:05
Medlem
Citat:
Nej, jobbar för Pepsi gör jag inte.
Det är dock något med det här hatet mot sötningsmedel, som gör att jag ilsknar till.
Jag har som sagt diabetes och har kunnat gå ner tjugofyra kilo i vikt tack vare att jag nästan slutade att äta socker.
Det skulle jag nog inte kunnat göra utan aspartam, stevia m.fl.

Så du sitter och argumenterar emot folk som vill ha vanlig dricka för att du har diabetes?

Tycker sötningsmedel smakar sämre och lämnar en äcklig torrhet på något vis i munnen. Tycker mig även känna av lite störningar i magen. Bör nog inte dricka så mycket sockerbomber men är glad i socker så om jag köper det vill jag väl fan ha det. Det finns ju Pepsi Max så vad är detta för dumheter..
Citera
2021-09-21, 21:53
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yarpyarp
Så du sitter och argumenterar emot folk som vill ha vanlig dricka för att du har diabetes?

Tycker sötningsmedel smakar sämre och lämnar en äcklig torrhet på något vis i munnen. Tycker mig även känna av lite störningar i magen. Bör nog inte dricka så mycket sockerbomber men är glad i socker så om jag köper det vill jag väl fan ha det. Det finns ju Pepsi Max så vad är detta för dumheter..

Är ju bara att lägga ned en sockerbit i läsken så är allt löst. Sötningsmedlet försvinner på ett magiskt vis!
Citera
2021-09-21, 22:56
Medlem
Uncorruptables avatar
Även Sprite har nu börjat med detta skitet, bara att börja undvika skitet och köpa andra.

Fria marknaden tar hand om det.
Citera
2021-09-21, 23:33
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yarpyarp
För det första sitter jag inte alls, för inte skall du tro att alla är friska nog att kunna sitta hela dagarna.
Sedan är det som jag argumenterar mot snarast de fanatiska och sektliknande tongångarna i den här tråden.

Citat:
Som sagt får jag också undvika många maträtter och drycker på grund av min hälsa.
Du överlever, du också.
Senast redigerad av Chrisma 2021-09-21 kl. 23:37.
Citera
2021-09-21, 23:58
Medlem
Uncorruptables avatar
Cocacola har nu även börjat med flaskor av återvunnen plast, även smaken tycker jag förändrats de väldigt få gånger jag testat på senare tid. Inte alls samma fräschet, mer kvalmigt. Köper absolut inte det skitet längre.
Citera
2021-09-22, 00:17
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
För det första sitter jag inte alls, för inte skall du tro att alla är friska nog att kunna sitta hela dagarna.
Sedan är det som jag argumenterar mot snarast de fanatiska och sektliknande tongångarna i den här tråden.

Som sagt får jag också undvika många maträtter och drycker på grund av min hälsa.
Du överlever, du också.

Det är du som har en sektliknande och nedlåtande attityd till alla som antingen inte VILL konsumera syntetiska sötningsmedel, eller finner smaken av dessa otrevlig. Detta i en tråd som inte egentligen går ut på att smutskasta sötningsmedel i sig, utan att ta upp att Pepsi numera smyger ned syntetiska sötningsmedel i en regular-produkt, utan att påvisa detta mer än att byta ut förteckningen bak på burken/flaskorna. Ingen här hyser något som helst agg gentemot individer med diabetes, eller individer som av andra sjuk- och hälsorelaterade orsaker konsumerar light-produkter. Jag skulle snarare påstå att merparten här är väldigt positiva till att dessa produkter finns, och att människor kan dricka läsk utan att det bidrar till direkta negativa hälsoeffekter.

Däremot är vi många som faktiskt kan, och gillar, att konsumera RIKTIG läsk. Utan syntetiskt tillsatt sötningsmedel. Vi är flera som inte gillar sötman, och vi är flera som får biverkningar av dessa. Det är DU som har kommit in i tråden och börjat angripa OSS, för att vi ifrågasätter att en helt normal och vanlig läsksort nu blir odrickbar för oss, eftersom att vi inte VILL konsumera syntetiska sötningsmedel.

Hur hade du resonerat om man helt SONIKA skulle trycka in vanligt socker i din Pepsi Max, utan att kommunicera detta utåt, mer än att man bytte ut några textrader bak på burken som ingen läser? Vore inte det helt djävla märkligt? Du går ned på ICA, köper din Pepsi Max, och VIPS börjar blodsockret fladdra. Kanske dör du? Detta kan förvisso hända om man tillsätter aspartam i läsken, det finns ju genetiska sjukdomar där man inte kan bryta ned dess metaboliter och därmed kan dö.

Som slutkläm, detta är ingen tråd där vi HATAR på sötningsmedel i sig. Jättebra för personer som har medicinska sjukdomar. Vi vill bara inte ha sötningsmedel instoppade i en produkt som vi konsumerar, där vanligt socker i sig alltid ingått. Vi vill inte konsumera sötningsmedel, men har absolut inga problem med att andra gör det. Är vi klara med detta? För din talan i någon annan tråd.

TACK FÖR DIG! Skriv inte mer här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in