2022-04-20, 22:07
Avslutad
Upptäckte detta igår då jag för ovanlighetens skull köpte en 50 cl flaska vanlig Pepsi och dessutom sneglade på innehållsförteckningen.

Vad är vitsen med att ha både sötningsmedel och socker i?

Vanlig svensk Coca Cola har väl bara socker eller?
Citera
2022-04-21, 12:33
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Upptäckte detta igår då jag för ovanlighetens skull köpte en 50 cl flaska vanlig Pepsi och dessutom sneglade på innehållsförteckningen.

Vad är vitsen med att ha både sötningsmedel och socker i?

Vanlig svensk Coca Cola har väl bara socker eller?

Det är en långsiktig satsning, där sockret är tänkt att fasas ut. Alla nya läskedrycker som lanseras kommer att vara sockerfria och i de produkter som reda finns kommer sockret att reduceras avsevärt.

Coca-Cola har inte ändrat receptet när det gäller originalet.

Citat:
Minskad konsumtion av socker är en högst aktuell fråga på EU-nivå, med högt satta mål för att förbättra folkhälsan. Här har läskproducenterna gått i bräschen. Mellan 2002 och 2012 reducerades socker i läsk med 12 procent i genomsnitt i EU. Branschen i EU tog ett gemensamt åtagande om 10 procents ytterligare sockerreduktion från 2019 till 2025. Svenska producenter går ännu längre och har satt som mål att minska 15 procent till 2025. Fortsatta frivilliga åtaganden kommer driva på utvecklingen ytterligare.

https://sverigesbryggerier.se/nyheter/snart-ar-halften-av-all-lask-sockerfri/

Citat:
Pepsico lovar att minska sockerhalten med 25 procent i sina läskedrycker och ice tea-produkter i EU fram tills 2025. Det rapporterar Reuters. Bolagets planer aviseras efter att vissa europeiska länder redan infört sockerskatt för att motverka övervikt. Det har lett till resultat, då nästan en tredjedel av Pepsicos drycker som säljs på kontinenten är sockerfria.”Vi tror att denna trend kommer att fortsätta över tid”, sade Europachefen Silviu Popovici. Längre fram i tiden, år 2030, ska sockerhalten vara reducerad med 50 procent i Pepsi-drycker, Lipton Ice Tea och 7up i Europa, enligt bolaget.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/07/01/pepsico-pepsico-ska-minska-sockerhalten-i-drycker-i-europa.html
Citera
2022-04-21, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Det är en långsiktig satsning, där sockret är tänkt att fasas ut. Alla nya läskedrycker som lanseras kommer att vara sockerfria och i de produkter som reda finns kommer sockret att reduceras avsevärt.

Coca-Cola har inte ändrat receptet när det gäller originalet.

https://sverigesbryggerier.se/nyheter/snart-ar-halften-av-all-lask-sockerfri/

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/07/01/pepsico-pepsico-ska-minska-sockerhalten-i-drycker-i-europa.html

Tack, intressant info.

Är det sockerskatt på gång eller är det folks hälsa man bryr sig om?

Jag dricker vanligtvis Coca Cola på 33 cl burk, hoppas det dröjer innan de ändrar receptet.
Citera
2022-04-21, 13:05
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Tack, intressant info.

Är det sockerskatt på gång eller är det folks hälsa man bryr sig om?

Jag dricker vanligtvis Coca Cola på 33 cl burk, hoppas det dröjer innan de ändrar receptet.
Det är besparingar förklädda till folkhälsa.
Citera
2022-04-21, 18:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är besparingar förklädda till folkhälsa.

Är väl så.

Riktigt fult är det i alla fall.
Citera
2022-04-22, 11:05
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Är väl så.

Riktigt fult är det i alla fall.
Ja, verkligen.
Citera
2022-04-23, 08:19
Medlem
Winter-Goddesss avatar
Man tycker att de kunde minska på sockret utan att blanda i sötningsmedel som får det att smaka skit. Då är ICAs läsk med 30% mindre socker, men utan sötningsmedel, 10 gånger mer drickbar.
Citera
2022-04-23, 16:27
Medlem
brianmolkos avatar
Kan de inte ha mer socker i, fast också låta oss få anledning att röra på oss mer ?
(butiker)
Citera
2023-10-29, 20:25
Medlem
rovmuns avatar
Är det någon som vet om det finns någon statistik över detta? Vore intressant att se hur mycket den normala person minska (eller om den ökat , vilket jag är tveksam till.
Citera
2023-10-29, 20:55
Medlem
Kanonbra, man ska inte dricka socker och sötningsmedel är bevisat ofarliga, win win för alla. Man vänjer sig vid zero, efter en liten stund tycker man sockersötat smakar fan.
Citera
2023-10-29, 22:02
Medlem
Helvete också. Tack för informationen. Då kan jag inte dricka pepsi längre. Kan lika gärna slänga dom burkarna jag har i kylskåpet då. Hoppas inte coca-cola flippar ur och gör samma sak.
Citera
2023-10-30, 04:42
Medlem
Nattsmygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winter-Goddess
Man tycker att de kunde minska på sockret utan att blanda i sötningsmedel som får det att smaka skit.
Sant.
Det vore intressant att prova Pepsi med det receptet.

Citat:
Ursprungligen postat av archiballt
Kanonbra, man ska inte dricka socker och sötningsmedel är bevisat ofarliga, win win för alla.
Sukralos som är genmodifierat socker är inte bevisat ofarligt i det långa loppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in