2021-08-30, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Sedan är det ett stort problem med att hjälpa folk med raserade privatekonomier och det är att de nio gånger av tio hamnar i skiten igen!

Har du samlat alla Svenskars privata ekonomiska historia i pärmar i din bokhylla? Och fört statistik på området?
Citera
2021-08-30, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linkinn
Min bror har ca 800.000 kr i skulder till olika låneföretag, sms lån och diverse annat. Han gick in i väggen, förlorade jobbet och blev sjukskriven 2015.

Dessa 800 var kanske 300 från början?
Sedan 2015 har han inte betalt en krona, och ingen lön har kunnat utmätas.

God möjlighet till skuldsanering finns.

Min fråga lyder:

Hur ser förhandlingsläget med inkassobolagen/låneföretagen ut, om han säger att han förmodligen kommer få igenom en skuldsanering.

Alternativt att han ringer runt och erbjuder alla ursprungsbeloppet på varje lån, om vi i familjen går ihop och betalar allt på en gång.

Vi kan ev gå ihop och hjälpa honom med säg 300.000 som det kanske var från början, så han blir kvitt och kan börja om. Dock inte om det är betydligt mer som ska betalas.

Vad tror ni? Har han något att komma med? Hur ska han förhandla?

Alternativt så får han stå ut i 5 år och skulderna försvinner.
En skuld på drygt 800' har jag svårt att tänka mig kan ha varit endast 300' för sex år sedan, inte med det ränteläge som är nu och har varit en längre tid. Låter som att 300' är en ren gissning från din sida, stämmer det?

Är 800' summa av alla skulder eller enbart den delen som gått till kronofogden?
Citera
2021-08-30, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Men det underlättar ju ifall vi försöker använda rätt uttryck!

förutom för nån överexalterad aspie så gör det ju inte det.

Förutom vid kontakt med riktigt torra byråkrater på myndigheterna, är det alltid bäst att använda de ord som befolkning generellt använder.
Citera
2021-08-30, 06:57
Medlem
carlpetersen73s avatar
Bra förhandlingsläge, erbjud 50% av kapitalskulden. Rent krasst är det en bra affär för inkassobolagen.
Citera
2021-08-30, 07:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etttryggareland
Har du samlat alla Svenskars privata ekonomiska historia i pärmar i din bokhylla? Och fört statistik på området?

Har du så du kan motbevisa mig!
Samma visa när man borgar åt folk med dålig ekonomi så de kan få detdär oerhört viktiga lånet, de slutar betala för de vet att de har någon annan som täcker åt dem.
Citera
2021-08-30, 07:16
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Bra förhandlingsläge, erbjud 50% av kapitalskulden. Rent krasst är det en bra affär för inkassobolagen.

Exakt! De gör säkert ändå 100% på affären för de har sannolikt betalat väldigt lite när de köpte fordringarna.
Citera
2021-08-30, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wiltonlillton
förutom för nån överexalterad aspie så gör det ju inte det.

Förutom vid kontakt med riktigt torra byråkrater på myndigheterna, är det alltid bäst att använda de ord som befolkning generellt använder.
Ja, och övertrakasserat konto är väl också "rätt". Eller har du sätt min katt? Ja det var väl ända hållplatsen där det regnade.

Det viktigaste med språk är förstås att man förstår varandra men det är ju enklare r vi använder skrift ju mer korrekt det är. Annars kommer vi inte kunna kommucinera i framtiden..

Och varför komma med personliga påhopp dom "Aspie" är inte det värre då dina ord kan såra istället för att jag försöker rätta rena felaktigheter? Men jag är inte förvånad.
Citera
2021-08-30, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Ockerräntor och att låna ut pengar till folk som saknar förmåga att betala tillbaka provocerar dig däremot inte? Det är en mycket positiv utveckling att skuldsanering har blivit lättare. Kanske kan få lånebolagen att tänka efter lite.

Nej det gör det inte. Det är ju ingen hemlighet att det är höga räntor. Villkoren är inte ens dolda så de går inte att missa.
Citera
2021-08-30, 09:42
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Ok lån har du koll på men finns det andra obetalda räkningar liggandes hos nåt inkassobolag..dom kan ligga där i åra tal och bara vänta tills man tror att man ligger på det torra och bang!Det kommer nåt obetald pissräkning på posten från 1998..
Nix. Ska bolaget kunna kräva in en fordran måste de visa att det skett ett preskriptionsavbrott. På en konsumentfordran är preskriptionstiden 3 år, sedan kan de inte kräva några pengar.
Citera
2021-08-30, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Nix. Ska bolaget kunna kräva in en fordran måste de visa att det skett ett preskriptionsavbrott. På en konsumentfordran är preskriptionstiden 3 år, sedan kan de inte kräva några pengar.
Precis.. så är det enligt lagen men i verkligheten är det annorlunda.
Inkasso skickar ett brev varje år och påstår att skulden finns.. dom har ingen koll var folk egentligen bor.. dom skickar breven till gamla adresser.
jag har enligt dom ett skuld från 90-talet som ska va avskrivet länge sen men dom vägrar och jag vägrar betala av det eftersom enligt lagen ska det inte finnas längre
Citera
2021-08-30, 14:03
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
Nej det gör det inte. Det är ju ingen hemlighet att det är höga räntor. Villkoren är inte ens dolda så de går inte att missa.
De riktar sig mot desperata människor. Knappast moraliskt rätt.
Citera
2021-08-30, 19:30
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Precis.. så är det enligt lagen men i verkligheten är det annorlunda.
Inkasso skickar ett brev varje år och påstår att skulden finns.. dom har ingen koll var folk egentligen bor.. dom skickar breven till gamla adresser.
jag har enligt dom ett skuld från 90-talet som ska va avskrivet länge sen men dom vägrar och jag vägrar betala av det eftersom enligt lagen ska det inte finnas längre
Jag tror säkert att de utnyttjar generella mans okunskap i detta, men vet man hur det förhåller sig så är det de som har bevisbördan att avbrott skett. Så hoppas du tar striden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in