• 1
  • 2
2021-08-27, 16:08
Medlem
Min bror har ca 800.000 kr i skulder till olika låneföretag, sms lån och diverse annat. Han gick in i väggen, förlorade jobbet och blev sjukskriven 2015.

Dessa 800 var kanske 300 från början?
Sedan 2015 har han inte betalt en krona, och ingen lön har kunnat utmätas.

God möjlighet till skuldsanering finns.

Min fråga lyder:

Hur ser förhandlingsläget med inkassobolagen/låneföretagen ut, om han säger att han förmodligen kommer få igenom en skuldsanering.

Alternativt att han ringer runt och erbjuder alla ursprungsbeloppet på varje lån, om vi i familjen går ihop och betalar allt på en gång.

Vi kan ev gå ihop och hjälpa honom med säg 300.000 som det kanske var från början, så han blir kvitt och kan börja om. Dock inte om det är betydligt mer som ska betalas.

Vad tror ni? Har han något att komma med? Hur ska han förhandla?

Alternativt så får han stå ut i 5 år och skulderna försvinner.
Citera
2021-08-27, 16:19
Medlem
sebastian66s avatar
Inkassobolagen har tid och råd att vänta in skulder till döden skiljer oss åt.
Det är massa faktorer som spelar in är killen ung är det svårt läge för inkasso resonerar att han kommer att få jobb inom kort-
Problem 2 har brorsan 100 koll på sina skulder för i regel har skuldsatta ingen koll.
Man tappar lätt engagemang och hopp.
Har han INTE koll då kan det vara ett spel för glömmer ni förhandla om 1 enda skuld så kan detta haverera allt dvs er avbetalning.
OM han är 100 och har 100 koll så skulle jag gå för att sanera allt själv har själv gått igen detta med framgång. Allt är klart möjligt om man viftar med cash in hand.
Men ett råd är håll verkligen koll på hur det ligger till med om han har koll.
Skatteverket Trafiksäkerhetsverket är kört att förhandla med.
Citera
2021-08-27, 16:56
Medlem
note-its avatar
Skuldsanering är något man ansöker om. Vadå han tror han kommer få det? Vadå tror? Det kan han inte veta ett dugg om.
Citera
2021-08-27, 17:00
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Skuldsanering är något man ansöker om. Vadå han tror han kommer få det? Vadå tror? Det kan han inte veta ett dugg om.
GOD MÖJLIGHET FINNS.
Det innebär kanske inte vad du menar. Naturligtvis får man ansöka.
Men har man god möjlighet så finns det kanske belägg för det med,
Man kan ju INTE tänka negativt eller hur.
Citera
2021-08-27, 17:51
Medlem
I samma sekund dessa bolag börjar ge efter för utpressning gällande att skippa all ränta eller råka ut för skuldsanering, tror du de någonsin får det enkelt att plocka in utebliven ränta i framtiden?

Nej, det kan ni nog fetglömma.

Har ingenting till övers för dessa bolag, men folk går med på att betala denna ränta och borde stå för det i slutänden, istället verkar var och varannan person tro att skuldsanering är någon mänsklig rättighet.
Citera
2021-08-27, 18:27
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Hur skulle en skuldsanering gå till tänker du/ni?

Finns det ingen inkomst så lär det absolut inte accepteras en skuldsanering, då finns ju liksom inga pengar att spela med 🤷🏼‍♂️

Det har ju heller inte (uppenbarligen) gjorts försök att lösa skulderna med tex uppgörelser, så jag ser ingen chans till saneringen, men vem är jag att bedöma det, skicka in en ansökan, kan ju inte bli mer än ett nej
Citera
2021-08-27, 18:38
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newfaq
I samma sekund dessa bolag börjar ge efter för utpressning gällande att skippa all ränta eller råka ut för skuldsanering, tror du de någonsin får det enkelt att plocka in utebliven ränta i framtiden?

Nej, det kan ni nog fetglömma.

Har ingenting till övers för dessa bolag, men folk går med på att betala denna ränta och borde stå för det i slutänden, istället verkar var och varannan person tro att skuldsanering är någon mänsklig rättighet.

Det borde det vara.... enda sättet att få slut på skitbolagen.
Citera
2021-08-27, 19:20
Medlem
Skulden har växt från ca 300.000 till nästan 850.000. Fortsätter växa varje dag.

Han tjänade ca 45.000 per månad innan han gick in i väggen. Djup depression och problem med hälsan. Jobbar nu så mycket kroppen och hjärnan orkar. Får ut ca 12 efter skatt.

Det är hans kontaktperson på KFM som sagt att han borde ansöka om skuldsanering.

Dvs, det är inget ”hot” han vill komma med till inkassobolagen, utan han vill ha det som ett förslag. Vi hjälper han med dom pengar han lånat av alla bolagen och betalar in allt. Vill dom inte det så kommer han ansöka om skuldsanering som KFM har sagt att han borde.
Citera
2021-08-27, 19:31
Medlem
Och har 100 % koll på ALLA lån.
Vet exakt på krona hur mycket han är skyldig.
Citera
2021-08-27, 20:46
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImNotGuilty
Hur skulle en skuldsanering gå till tänker du/ni?

Finns det ingen inkomst så lär det absolut inte accepteras en skuldsanering, då finns ju liksom inga pengar att spela med 🤷🏼‍♂️

Det har ju heller inte (uppenbarligen) gjorts försök att lösa skulderna med tex uppgörelser, så jag ser ingen chans till saneringen, men vem är jag att bedöma det, skicka in en ansökan, kan ju inte bli mer än ett nej

Du kan få sanering även om du har 0:- att betala.
Citera
2021-08-28, 09:12
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
GOD MÖJLIGHET FINNS.
Det innebär kanske inte vad du menar. Naturligtvis får man ansöka.
Men har man god möjlighet så finns det kanske belägg för det med,
Man kan ju INTE tänka negativt eller hur.
5 år på existens minimum är negativt. Fixar han aldrig.
Citera
2021-08-28, 12:30
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
5 år på existens minimum är negativt. Fixar han aldrig.
Varför menar du han INTE fixar det allt är liksom möjligt.
Andra fixar det så varför funkar det inte för denna vet jag inte hur du menar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in