Citat:
Ursprungligen postat av
Linkinn
Sedan han gick in i väggen så har han:
Pratat med alla lånebolag, kontinuerligt.
Haft kontakt med KFM, kontinuerligt.
Jobbat så mycket han orkar, fast han inte alls borde.
Blivit hämtad av ambulans 4 gånger på jobbet då han kämpat på för att få ihop pengar, men kroppen lagt av.
Hjälper ständigt allt och alla.
Jobbar ideellt en gång i veckan med ungdomar som behöver hjälp i vardagen.
Så visst, han är en latmask som någon nämnde.
Frågar en sista gång, om det nu finns någon som är insatt i ämnet.
Alt 1: Han jobbar gärna på tills alla lån blir avbetalda, även om det tar 25 år.
Alt 2: Han ansöker om skuldsanering, som KFM gett honom råd att göra.
Alt 3: Familjen går ihop och betalar av ursprungs lånet på ca 300.000, om nu inkasso/låneföretagen går med på det.
Frågar dom som haft erfarenhet av kontakt med inkasso/lånebolag. Hur ser förhandlingsläget ut?
Mitt råd.
Sök skuldsanneringen. Får ni ja är det inget att skämmas för.
Använd era 300000 till att bjuda honom på lunch middag och ge honom presenter och julklappar istället. Dvs stötta honom dessa fem år.
Viktigt att ni även pratar med honom om hans spelvanor, de flesta som tappar kontrollen har tyvärr lånat pengar för att vinna pengar för att bli skuldfri.
Om det finns ett dolt spelberoende i bakgrunden måste även den problematiken lösas samtidigt. Annars är han snart tillbaka i samma situation igen tyvärr.
Varför ockerräntor tillåts i Sverige är min största gåta. Borde gå lagstifta om.
Till er som kan detta med skuldsannering.
Det finns väl inget hinder att förhandla skulderna under ansökningstiden pågår?
Jag har själv lyckats med att få räntorna frysta i jobbiga stunder. Och kunnat förhandla fram en avbetalningsplan som fick ner månadskostnaden till rimlig nivå.
Ett tips i framtiden.
Man ringer och säger hej till inkassobolagen och erbjuder följande, om jag betalar in låt säga 5000kr på min skuld, kan jag få möjlighet att gör en avvetalningsplan hos er på min skuld.
Motfrågan hur mycket kan du betala per månad? Ofta kan 600-1000kr i månaden bli ny månadskostnad. Och det viktigaste fryst ränta. Detta gör man innan skulden går till KF . Många som inte vet att den möjligheten finns.
Vissa inkassobolag vägrar frysa räntan.
Prioritera avsluta dessa skulder primärt.
Och avsluta alltid en kredit i taget så fort det går. Och har ni flera dyra lån kika på samlingslån. Jobba ner månadsbeloppen.
Håll koll på din UC score pp minuc.se
Komihåg, inte unikt läge, många lever i samma rävsax. Känn ingen skuld, våga prata om det, ta hjälp.
Och folk som pratar om lathet mm , besvara inte deras inlägg , ignorera dem bara. Härligt att ni har en liten plan.
Staten borde ha ett nödlån med låg ränta.
Har vi studielån borde det gå få ett skuldsanneringslån. Max 2% ränta och amorteringsplan till färväntad livslängd.
Politikerna kan lagstifta bort snabblånen som ofta är del av problematiken.