2021-08-29, 13:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Nu heter det ju inte existensminimum utan förbehållsbelopp!

Och det heter inte socialbidrag eller P-böter heller men alla begriper ändå.
Citera
2021-08-29, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Och det heter inte socialbidrag eller P-böter heller men alla begriper ändå.
Men det underlättar ju ifall vi försöker använda rätt uttryck!
Citera
2021-08-29, 14:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Men det underlättar ju ifall vi försöker använda rätt uttryck!

Absolut, särskillt vid den faktiska myndighetskontakten.
Citera
2021-08-29, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!
Vet ungefär vad detta handlar om!
Sannolikt har de ursprungliga fordringsägarna i de flesta fallen sålt skulderna vidare och de som köpte skulderna är sannolikt mycket intresserade av ert erbjudande!

Har själv mycket goda erfarenheter av att förhandla ner andras skulder.

I och med att din bror bedömts som ett hopplöst ekonomiskt case så fick de som köpte fordringarna på honom dem mycket billigt och de kommer sannolikt acceptera ditt erbjudande.

Mycket som hade kunnat gjorts annorlunda från start, men han har ju inte berättat om lånen för någon. Var mer en slump att vi fick reda på det.

Finns tex brev från inkssso, där dom skriver: Betalar du idag 65.000 kr, så skriver vi av resterande 76.000 kr.

Hade han berättat för oss så hade vi säkert kunna lösa problemet tidigare. Men ligger någon dum stolthet i vägen för att be om hjälp.
Citera
2021-08-29, 23:19
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkinn
Mycket som hade kunnat gjorts annorlunda från start, men han har ju inte berättat om lånen för någon. Var mer en slump att vi fick reda på det.

Finns tex brev från inkssso, där dom skriver: Betalar du idag 65.000 kr, så skriver vi av resterande 76.000 kr.

Hade han berättat för oss så hade vi säkert kunna lösa problemet tidigare. Men ligger någon dum stolthet i vägen för att be om hjälp.

Sedan är det ett stort problem med att hjälpa folk med raserade privatekonomier och det är att de nio gånger av tio hamnar i skiten igen!
Citera
2021-08-30, 00:55
Medlem
Citat:
Min bror har ca 800.000 kr i skulder till olika låneföretag, sms lån och diverse annat. Han gick in i väggen, förlorade jobbet och blev sjukskriven 2015.

Dessa 800 var kanske 300 från början?
Sedan 2015 har han inte betalt en krona, och ingen lön har kunnat utmätas.

God möjlighet till skuldsanering finns.

Min fråga lyder:

Hur ser förhandlingsläget med inkassobolagen/låneföretagen ut, om han säger att han förmodligen kommer få igenom en skuldsanering.

Alternativt att han ringer runt och erbjuder alla ursprungsbeloppet på varje lån, om vi i familjen går ihop och betalar allt på en gång.

Vi kan ev gå ihop och hjälpa honom med säg 300.000 som det kanske var från början, så han blir kvitt och kan börja om. Dock inte om det är betydligt mer som ska betalas.

Vad tror ni? Har han något att komma med? Hur ska han förhandla?

Alternativt så får han stå ut i 5 år och skulderna försvinner.

Som skattebetalare röstar jag emot detta. Jag vill inte betala för din brors SMS-lån. Helvete vad sur jag blir när folk ens yppar ordet skuldsanering.
Citera
2021-08-30, 02:32
Medlem
Nu är det inte några skattebetalare som betalar dessa lån utan det e bankerna som förlorar pengar. Men har man haft skulder länge och betalt några år så har dom oftast fått in pengar så det täcker större mängden redan med den härliga räntan dom har.
Citera
2021-08-30, 04:27
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
Som skattebetalare röstar jag emot detta. Jag vill inte betala för din brors SMS-lån. Helvete vad sur jag blir när folk ens yppar ordet skuldsanering.

Ockerräntor och att låna ut pengar till folk som saknar förmåga att betala tillbaka provocerar dig däremot inte? Det är en mycket positiv utveckling att skuldsanering har blivit lättare. Kanske kan få lånebolagen att tänka efter lite.
Citera
2021-08-30, 04:32
Medlem
I din brors fall och tillståndet är självmord enda lösningen och vägen för att bli av skulden, både bäst för er i familjen och för honom själv också.

Han har antagligen inte mått bra även under tiden han höll på med sms lån.

Sms lån betraktas som missbrukare.
Citera
2021-08-30, 05:28
Medlem
Citat:
Sedan han gick in i väggen så har han:

Pratat med alla lånebolag, kontinuerligt.

Haft kontakt med KFM, kontinuerligt.

Jobbat så mycket han orkar, fast han inte alls borde.

Blivit hämtad av ambulans 4 gånger på jobbet då han kämpat på för att få ihop pengar, men kroppen lagt av.

Hjälper ständigt allt och alla.

Jobbar ideellt en gång i veckan med ungdomar som behöver hjälp i vardagen.

Så visst, han är en latmask som någon nämnde.

Frågar en sista gång, om det nu finns någon som är insatt i ämnet.

Alt 1: Han jobbar gärna på tills alla lån blir avbetalda, även om det tar 25 år.

Alt 2: Han ansöker om skuldsanering, som KFM gett honom råd att göra.

Alt 3: Familjen går ihop och betalar av ursprungs lånet på ca 300.000, om nu inkasso/låneföretagen går med på det.

Frågar dom som haft erfarenhet av kontakt med inkasso/lånebolag. Hur ser förhandlingsläget ut?

Mitt råd.
Sök skuldsanneringen. Får ni ja är det inget att skämmas för.

Använd era 300000 till att bjuda honom på lunch middag och ge honom presenter och julklappar istället. Dvs stötta honom dessa fem år.

Viktigt att ni även pratar med honom om hans spelvanor, de flesta som tappar kontrollen har tyvärr lånat pengar för att vinna pengar för att bli skuldfri.
Om det finns ett dolt spelberoende i bakgrunden måste även den problematiken lösas samtidigt. Annars är han snart tillbaka i samma situation igen tyvärr.

Varför ockerräntor tillåts i Sverige är min största gåta. Borde gå lagstifta om.

Till er som kan detta med skuldsannering.
Det finns väl inget hinder att förhandla skulderna under ansökningstiden pågår?

Jag har själv lyckats med att få räntorna frysta i jobbiga stunder. Och kunnat förhandla fram en avbetalningsplan som fick ner månadskostnaden till rimlig nivå.

Ett tips i framtiden.
Man ringer och säger hej till inkassobolagen och erbjuder följande, om jag betalar in låt säga 5000kr på min skuld, kan jag få möjlighet att gör en avvetalningsplan hos er på min skuld.
Motfrågan hur mycket kan du betala per månad? Ofta kan 600-1000kr i månaden bli ny månadskostnad. Och det viktigaste fryst ränta. Detta gör man innan skulden går till KF . Många som inte vet att den möjligheten finns.

Vissa inkassobolag vägrar frysa räntan.
Prioritera avsluta dessa skulder primärt.

Och avsluta alltid en kredit i taget så fort det går. Och har ni flera dyra lån kika på samlingslån. Jobba ner månadsbeloppen.
Håll koll på din UC score pp minuc.se

Komihåg, inte unikt läge, många lever i samma rävsax. Känn ingen skuld, våga prata om det, ta hjälp.

Och folk som pratar om lathet mm , besvara inte deras inlägg , ignorera dem bara. Härligt att ni har en liten plan.

Staten borde ha ett nödlån med låg ränta.
Har vi studielån borde det gå få ett skuldsanneringslån. Max 2% ränta och amorteringsplan till färväntad livslängd.
Politikerna kan lagstifta bort snabblånen som ofta är del av problematiken.
Citera
2021-08-30, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn

Tur vi är fler som vill stötta och hjälpa folk som hamnar utanför ramen.
Vi är medskyldiga allihop då vi tillåter ockerräntor och aggresiv marknadsföring gällande spel om pengar.

Orsakerna kan vara så många, du kan själv snabbt hamna i samma situation.
Skillsmässa , arbetsslöshet, sjukdom osv.
Citera
2021-08-30, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halv8hosmig
I din brors fall och tillståndet är självmord enda lösningen och vägen för att bli av skulden, både bäst för er i familjen och för honom själv också.

Han har antagligen inte mått bra även under tiden han höll på med sms lån.

Sms lån betraktas som missbrukare.

Tänk om jordklotet slapp personer som dig.
Så mycket bättre planeten skulle bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in