• 5
  • 6
2021-08-30, 22:58
Medlem
Ts har inte lyckats förklara hur 300' på några år blir mer än 800'. Ej heller om det är ett antal inkassobolag eller ett enda. Dessutom nämns inget om allt eller något lämnats in för bf.

Inkassobolag köper ibland in fordringar, men oftast är de enbart indrivare, alltså har i uppdrag av ursprunglig fordringsägare att inhösta vad som går.

Har det framgått om det är överlåtna fordringar eller om det är lånebolag som är fordringsägare och i sin tur anlitar inkasso och i förekommande fall kronofogden.
Citera
2021-08-31, 13:28
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Inkassobolagen har tid och råd att vänta in skulder till döden skiljer oss åt.
Det är massa faktorer som spelar in är killen ung är det svårt läge för inkasso resonerar att han kommer att få jobb inom kort-
Problem 2 har brorsan 100 koll på sina skulder för i regel har skuldsatta ingen koll.
Man tappar lätt engagemang och hopp.
Har han INTE koll då kan det vara ett spel för glömmer ni förhandla om 1 enda skuld så kan detta haverera allt dvs er avbetalning.
OM han är 100 och har 100 koll så skulle jag gå för att sanera allt själv har själv gått igen detta med framgång. Allt är klart möjligt om man viftar med cash in hand.
Men ett råd är håll verkligen koll på hur det ligger till med om han har koll.
Skatteverket Trafiksäkerhetsverket är kört att förhandla med.

800K och inte någon rimlig möjlighet att betala tillbaks detta under en livstid?

Glöm det.
Citera
2021-08-31, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linkinn
Min bror har ca 800.000 kr i skulder till olika låneföretag, sms lån och diverse annat. Han gick in i väggen, förlorade jobbet och blev sjukskriven 2015.

Dessa 800 var kanske 300 från början?
Sedan 2015 har han inte betalt en krona, och ingen lön har kunnat utmätas.

God möjlighet till skuldsanering finns.

Min fråga lyder:

Hur ser förhandlingsläget med inkassobolagen/låneföretagen ut, om han säger att han förmodligen kommer få igenom en skuldsanering.

Alternativt att han ringer runt och erbjuder alla ursprungsbeloppet på varje lån, om vi i familjen går ihop och betalar allt på en gång.

Vi kan ev gå ihop och hjälpa honom med säg 300.000 som det kanske var från början, så han blir kvitt och kan börja om. Dock inte om det är betydligt mer som ska betalas.

Vad tror ni? Har han något att komma med? Hur ska han förhandla?

Alternativt så får han stå ut i 5 år och skulderna försvinner.

Skuldsanering. Skulle han försöka sig på en avbetalnigsplan med varje enskild borgenär får han nog räkna med att resultatet blir detsamma eller värre som vid en skuldsanering.
Citera
2021-08-31, 22:05
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
800K och inte någon rimlig möjlighet att betala tillbaks detta under en livstid?

Glöm det.
Är man ung ses det som en tillgång att man har massa år på sig att betala.
Varför skulle man INTE kunna betala 800.000 på en livstid.PS Räkna lite så tror jag
du fattar att allt är möjligt.
Citera
2021-08-31, 22:07
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Är man ung ses det som en tillgång att man har massa år på sig att betala.
Varför skulle man INTE kunna betala 800.000 på en livstid.PS Räkna lite så tror jag
du fattar att allt är möjligt.

Det var precis det jag åsyftade med mitt inlägg.

Skuldsanering för under en mille i skulder.

Glöm skuldsanering.
Citera
2022-02-02, 23:45
Medlem
jocke51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkm77
Nu kan jag ju bara prata om mig själv då men jag har skuldsanering, fick 3 års betalningstid och den e över om 3 månader. Tycker själv att tiden bara sprungit igenom dessa 3 åren. Och sen e skuldsanering inte allt för tungt, du får tjäna lite mer och får behålla pengarna så det e inte så illa som alla försöker få det till. Visst, man kan ju inte gå ut o handla vad man vill kanske men man klarar sig gott o väl.
Fick besked att jag fått skuldsanering för några månader sedan. Två betalningsfria månader och ca 1500kr mer över i månaden än utmätning. Dessutom behåller man skatteåterbäring och kan utan problem arbeta extra…
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in