2021-08-28, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
5 år på existens minimum är negativt. Fixar han aldrig.
Nu heter det ju inte existensminimum utan förbehållsbelopp!
Citera
2021-08-28, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linkinn
Skulden har växt från ca 300.000 till nästan 850.000. Fortsätter växa varje dag.

Han tjänade ca 45.000 per månad innan han gick in i väggen. Djup depression och problem med hälsan. Jobbar nu så mycket kroppen och hjärnan orkar. Får ut ca 12 efter skatt.

Det är hans kontaktperson på KFM som sagt att han borde ansöka om skuldsanering.

Dvs, det är inget ”hot” han vill komma med till inkassobolagen, utan han vill ha det som ett förslag. Vi hjälper han med dom pengar han lånat av alla bolagen och betalar in allt. Vill dom inte det så kommer han ansöka om skuldsanering som KFM har sagt att han borde.

Frågan är väl då, varför har han inte försökt lösa det på 6år? (betala av ELLER ansökt om skuldsanering?).

Ber om ursäkt här, men din brorsa verkar va en jävla latmask om han inte orkar att vare sig rycka upp sig eller be om hjälp.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2021-08-28 kl. 12:59.
Citera
2021-08-28, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Frågan är väl då, varför har han inte försökt lösa det på 6år? (betala av ELLER ansökt om skuldsanering?).

Bee om ursäkt här, men don brorsa verkar va en jävla latmask om han inte orkar att vare sig rycka upp sig eller be om hjälp.
En människa som gått in i "väggen rycker inte bara upp sig". Eller du säger samma sa till den som förlorat ett ben i en bilolycka, fan, ta i lite nu och spring!
Citera
2021-08-28, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
En människa som gått in i "väggen rycker inte bara upp sig". Eller du säger samma sa till den som förlorat ett ben i en bilolycka, fan, ta i lite nu och spring!

Ja, det säger jag.

Har man inte ryckt upp sig och gjort nåt åt sin situation efter 6 år, med eller utan ben, då har man andra problem än att man gått in i väggen...

Edit:
Säg åt han att gå till Soc på måndag och lösa sin skit.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2021-08-28 kl. 13:01.
Citera
2021-08-28, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Ja, det säger jag.

Har man inte ryckt upp sig och gjort nåt åt sin situation efter 6 år, med eller utan ben, då har man andra problem än att man gått in i väggen...

Edit:
Säg åt han att gå till Soc på måndag och lösa sin skit.
Psykisk ohälsa rycker man inte bara upp sig från. En sådan människa kan vara oerhört nöjd med att bara orka ringa ett enda samtal i veckan t ex.

Jag har själv erfarenhet av detta. Jag har många i min närhet som upplevt liknande och jag har läst mycket om det.

Därför blir jag lite irriterad när du tror att det är så enkelt som att bara rycka upp sig. Sen kanske du har rätt i just det här fallet men det är svårare än vad du tror i de flesta fall. När hjärnan är avstängd. När du inte ens vet du hur du ska starta bilen trots du sitter i den med nycklarna i handen. Svårt rycka upp sig då!
Citera
2021-08-28, 15:01
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Varför menar du han INTE fixar det allt är liksom möjligt.
Andra fixar det så varför funkar det inte för denna vet jag inte hur du menar.
Tror ingen orkar med det i längden. Det är för lång tid.
Citera
2021-08-28, 15:02
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Nu heter det ju inte existensminimum utan förbehållsbelopp!
Ingen som fattar, existensminimum är ett mycket bättre ord. Det kör vi på.
Citera
2021-08-28, 16:11
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Tror ingen orkar med det i längden. Det är för lång tid.
Jag tror det mer känns som en befrielse att få bort allt på 5 år.
Har man skulder upp över öronen tappar man liksom det mesta. Skuldsanering är trots allt
en bra variant istället för att sitta på röven hela livet.
5 år går fort när man ser ljuset i tunneln ändå.
Citera
2021-08-28, 16:52
Medlem
Nu kan jag ju bara prata om mig själv då men jag har skuldsanering, fick 3 års betalningstid och den e över om 3 månader. Tycker själv att tiden bara sprungit igenom dessa 3 åren. Och sen e skuldsanering inte allt för tungt, du får tjäna lite mer och får behålla pengarna så det e inte så illa som alla försöker få det till. Visst, man kan ju inte gå ut o handla vad man vill kanske men man klarar sig gott o väl.
Citera
2021-08-28, 18:08
Medlem
Sedan han gick in i väggen så har han:

Pratat med alla lånebolag, kontinuerligt.

Haft kontakt med KFM, kontinuerligt.

Jobbat så mycket han orkar, fast han inte alls borde.

Blivit hämtad av ambulans 4 gånger på jobbet då han kämpat på för att få ihop pengar, men kroppen lagt av.

Hjälper ständigt allt och alla.

Jobbar ideellt en gång i veckan med ungdomar som behöver hjälp i vardagen.

Så visst, han är en latmask som någon nämnde.

Frågar en sista gång, om det nu finns någon som är insatt i ämnet.

Alt 1: Han jobbar gärna på tills alla lån blir avbetalda, även om det tar 25 år.

Alt 2: Han ansöker om skuldsanering, som KFM gett honom råd att göra.

Alt 3: Familjen går ihop och betalar av ursprungs lånet på ca 300.000, om nu inkasso/låneföretagen går med på det.

Frågar dom som haft erfarenhet av kontakt med inkasso/lånebolag. Hur ser förhandlingsläget ut?
Citera
2021-08-28, 18:16
Medlem
Det e bara att ansöka om skuldsanering, blir inte värre än ett nej.
Citera
2021-08-28, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linkinn
Sedan han gick in i väggen så har han:

Pratat med alla lånebolag, kontinuerligt.

Haft kontakt med KFM, kontinuerligt.

Jobbat så mycket han orkar, fast han inte alls borde.

Blivit hämtad av ambulans 4 gånger på jobbet då han kämpat på för att få ihop pengar, men kroppen lagt av.

Hjälper ständigt allt och alla.

Jobbar ideellt en gång i veckan med ungdomar som behöver hjälp i vardagen.

Så visst, han är en latmask som någon nämnde.

Frågar en sista gång, om det nu finns någon som är insatt i ämnet.

Alt 1: Han jobbar gärna på tills alla lån blir avbetalda, även om det tar 25 år.

Alt 2: Han ansöker om skuldsanering, som KFM gett honom råd att göra.

Alt 3: Familjen går ihop och betalar av ursprungs lånet på ca 300.000, om nu inkasso/låneföretagen går med på det.

Frågar dom som haft erfarenhet av kontakt med inkasso/lånebolag. Hur ser förhandlingsläget ut?

I hans sits så hade jag kört på skuldsanering,
Jag har själv tagit mig ur en liknande sits med skulder på miljonen, med facit i hand skulle jag tagit sanering för är man inte utbränd så blir man det efteråt.

Intrum lyckades jag förhandla bort 70% av räntan vid ackordsuppgörelse.
Lowell är helt omöjliga.
Visma fick jag bort 60%
Wasa fick jag bort 20%

Så det är bara ladda kaffekokaren och sätt dig med telefonen, men skulle tippa på att du kanske får ner skulderna till 550-660k
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in