Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-08-23, 19:22
  #1
Medlem
HBTQ-personer har många församlingar att vända sig till i Sverige. Att deltaga i en protestantisk gudstjänst, eller genomföra en samkönad vigsel, är idag inga problem.

Men det finns frikyrkor som inte viger samkönade par och som dessutom menar att homosexn är en synd mot Gud ("homofobt"). Jag sätter det där ordet inom citationstecken eftersom jag förstår det kan provocera.

Men min tanke och fråga är om sådana kyrkor skall få existera där de som har gudstron om att gud vänder sig mot homosex/samkönade äktenskap skall få lov att utöva sin tro.

det är inte utan jag noterat en mängd negativa artiklar mot dessa frikyrkor den sista tiden, samt förslag om att de skall förlora sin vigselrätt.

Jag frågar då vi befinner oss i ett land berömt för sin tolerans och som även har lagstadgad religionsfrihet. Bör vi jaga dessa "homofoba" från kyrkorna?

Vad är ett rimligt förfarande? Själv tycker jag det är självklart att dessa samfund skall få verka i Sverige.
Citera
2021-08-23, 19:23
  #2
Medlem
JustZlatans avatar
Det finns ju homofoba moskéer i Sverige så varför inte kyrkor?
Citera
2021-08-23, 19:32
  #3
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag frågar då vi befinner oss i ett land berömt för sin tolerans och som även har lagstadgad religionsfrihet. Bör vi jaga dessa "homofoba" från kyrkorna?

Vad är ett rimligt förfarande? Själv tycker jag det är självklart att dessa samfund skall få verka i Sverige.

Frågan är väl om det som står i bibeln stämmer eller inte. Där är de inte alltid nådiga mot bögerier. Men om man fritt kan välja vad i bibeln som gäller och vad som vi kan strunta i så blir det ju mycket enklare. T ex kan man bestämma sig för att det är okej att begå äktenskapsbrott. Eller att missbruka herren guds namn, eller varför inte även att dräpa om man ska vara lite frivol.

Det där med bibeln är väl mest åsikter, eller? Det är ju min sanning som är det väsentliga? Jag tycker inte du ska jaga ut nån från kyrkan, de verkar ha hittat sin plats där.

Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det finns ju homofoba moskéer i Sverige så varför inte kyrkor?

Bra poäng. Svenska kyrkan gör ju en stor sak av att bjuda in islam i sina församlingar. De har säkert mycket gemensamt.
Citera
2021-08-23, 19:35
  #4
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det finns ju homofoba moskéer i Sverige så varför inte kyrkor?
Själv tycker jag det är självklart att dessa samfund skall få verka i Sverige.[/quote]
Det finns ju samfund redan idag - de flesta - som inte viger homosexuella och har rätt enligt lag att neka.
Frågar du om man skall låta riva upp detta och tvinga alla samfund att viga alla?
Citera
2021-08-23, 19:47
  #5
Medlem
Idumeas avatar
Jag är 100% för religionsfrihet och tycker att religiösa samfund ska få göra lite som de vill. Problemet uppstår väl när böghatarna och de andra avvikarna inte bara umgås i grupp och ägnar sig åt heteroäktenskap eller avhållsamhet eller vad det nu är. Ofta lyckas de ju organisera sig så pass väl att de blir en maktfaktor i det sekulära samhället, exempelvis evangelicals och muslimska brödraskapet. Men det är väl en risk man får ta.

Så det får väl vara så som det alltid har varit, frikyrkorna får hållas bäst de vill, men ibland får man göra vissa avvägningar mellan religionsfriheten och lagen om hets mot folkgrupp.
Citera
2021-08-23, 19:49
  #6
Medlem
EnlitenUgglas avatar
Ja det ska väl vara upp til prästen egentligen.
Men det handlar väl lite om hur seriöst man vill följa bibeln.

Dom som verkligen är seriösa hatar ju typ alla.
Dom är mindre seriösa skulle nog kunna låta två lesbiska kvinnor ha sex vid orgeln

Det är upp till varje präst helt enkelt
Citera
2021-08-23, 20:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Frågan är väl om det som står i bibeln stämmer eller inte. Där är de inte alltid nådiga mot bögerier. Men om man fritt kan välja vad i bibeln som gäller och vad som vi kan strunta i så blir det ju mycket enklare. T ex kan man bestämma sig för att det är okej att begå äktenskapsbrott. Eller att missbruka herren guds namn, eller varför inte även att dräpa om man ska vara lite frivol.

Det där med bibeln är väl mest åsikter, eller? Det är ju min sanning som är det väsentliga? Jag tycker inte du ska jaga ut nån från kyrkan, de verkar ha hittat sin plats där.

De protestantiska kyrkorna har alltid förökat sig genom delning. Om det gäller barndop eller, som nu, samkönade äktenskap.

Men min fråga rör mer om det är okej att samhället i stort nu ger sig på de frikyrkoförsamlingar som är negativt inställda till homosex.
Citera
2021-08-23, 20:13
  #8
Medlem
Trollfeeders avatar
Såklart ska man få det.
Citera
2021-08-23, 20:18
  #9
Medlem
M.Labingis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
HBTQ-personer har många församlingar att vända sig till i Sverige. Att deltaga i en protestantisk gudstjänst, eller genomföra en samkönad vigsel, är idag inga problem.

Men det finns frikyrkor som inte viger samkönade par och som dessutom menar att homosexn är en synd mot Gud ("homofobt"). Jag sätter det där ordet inom citationstecken eftersom jag förstår det kan provocera.

Men min tanke och fråga är om sådana kyrkor skall få existera där de som har gudstron om att gud vänder sig mot homosex/samkönade äktenskap skall få lov att utöva sin tro.

det är inte utan jag noterat en mängd negativa artiklar mot dessa frikyrkor den sista tiden, samt förslag om att de skall förlora sin vigselrätt.

Jag frågar då vi befinner oss i ett land berömt för sin tolerans och som även har lagstadgad religionsfrihet. Bör vi jaga dessa "homofoba" från kyrkorna?

Vad är ett rimligt förfarande? Själv tycker jag det är självklart att dessa samfund skall få verka i Sverige.

Det är väldigt märkligt att en kan tycka att det är okej att diskriminera och fortfarande vara kristen. Jesus själv var emot alla typer av diskriminering, och umgicks både med brottslingar och sexarbetare. Men det är vad som händer när arga vita män tar över samfund, de blir intoleranta och foba mot alla som avviker från normen.

Det är bra om samhället går in och sätter stopp för det.
Citera
2021-08-23, 20:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
HBTQ-personer har många församlingar att vända sig till i Sverige. Att deltaga i en protestantisk gudstjänst, eller genomföra en samkönad vigsel, är idag inga problem.

Men det finns frikyrkor som inte viger samkönade par och som dessutom menar att homosexn är en synd mot Gud ("homofobt"). Jag sätter det där ordet inom citationstecken eftersom jag förstår det kan provocera.

Men min tanke och fråga är om sådana kyrkor skall få existera där de som har gudstron om att gud vänder sig mot homosex/samkönade äktenskap skall få lov att utöva sin tro.

det är inte utan jag noterat en mängd negativa artiklar mot dessa frikyrkor den sista tiden, samt förslag om att de skall förlora sin vigselrätt.

Jag frågar då vi befinner oss i ett land berömt för sin tolerans och som även har lagstadgad religionsfrihet. Bör vi jaga dessa "homofoba" från kyrkorna?

Vad är ett rimligt förfarande? Själv tycker jag det är självklart att dessa samfund skall få verka i Sverige.
Religiösa föreningar är ju till sin natur (oavsett religion) homofoba. Det som ställer till det är att de har rätt att viga människor, alltså myndighetsutövning. Den rätten bör tas bort helt och hållet. Om ett par ska vigas bör det endast få göras hos t.ex. tingsrätt eller borgerlig vigselförrättare, annars är den inte giltig. Om sedan någon vill ha någon annan ceremoni för att känna sig gifta då är det ok. Men den ska inte ha någon som helst rättslig betydelse. Samma system som i Frankrike och där fungerar det alldeles utmärkt.
Citera
2021-08-23, 20:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanja77
Religiösa föreningar är ju till sin natur (oavsett religion) homofoba. Det som ställer till det är att de har rätt att viga människor, alltså myndighetsutövning. Den rätten bör tas bort helt och hållet. Om ett par ska vigas bör det endast få göras hos t.ex. tingsrätt eller borgerlig vigselförrättare, annars är den inte giltig. Om sedan någon vill ha någon annan ceremoni för att känna sig gifta då är det ok. Men den ska inte ha någon som helst rättslig betydelse. Samma system som i Frankrike och där fungerar det alldeles utmärkt.

Samma system i Tyskland, tror jag. Vettigt, borde införas här också!
Citera
2021-08-23, 21:02
  #12
Medlem
Religionsfrihet --> ja
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback