Resultat: Bör kvinnor bli av med rösträtten?
JA!
41,95%
73 röster
NEJ!
58,05%
101 röster
2021-08-25, 14:55
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Feminism är en politisk ideologi med en målsättning som är oerhört väl definierad.

Okej, väldefinierad? Därför det är mer regel än undantag att man hittat olika ändamål, definitioner och synsätt iprincip överallt.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Feminism
Läs denna så förstår du hur allting bara kastas in under begreppet feminism för att få starkare innebörd, va fan har antirasism me feminism att göra egentligen? Man kan väl vara feminist och va både antirasist eller rasist, eller är man inte feminist då? De jag menar är att feminismen har får för bred innebörd och målsättning.
Citera
2021-08-25, 15:03
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
För att normala människor går runt och tror att det finns fler än två kön. Det tar ”normala” svenskar på allvar.

Tror man det, är man allt annat än normal.
Jävla märkligt att INGEN kan redogöra för psykosen med ”övriga kön”.
Citera
2021-08-25, 15:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av baraporr
Nej, ni nämner t ex tv-spel som exempel på manlig omognad
Dessutom, om det du nu säger stämmer så är det ju fortfarande att peka ut skillnader könen emellan
Hur som helst så relevatiserar alltid feminister till kvinnors fördel, hade det t ex varit männen som bär smink dygnet runt och går runt i string på stranden så hade det använts som slagträ i debatten och som exempel på manlig omognad och det manliga egot

Jag har aldrig "använt tv-spel som exempel på manlig omognad". Vem talar du med egentligen?
Citera
2021-08-25, 15:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så du vill inte att han och hon delar på arbetet hemma. Delar, som i "ungefär lika mycket". Ja men då är du på min sida. man ska få välja, utan pekpinnar från andra, särskilt inte från en ideolog.

När har jag skrivit det? Jag har sagt att det är upp till var och en att bestämma själva. Givetvis ska de par där bägge förvärvsarbetar ta ungefär lika stort ansvar vad gäller hushållsarbete/barnomsorg etc.

Om du vill gå hemma och hittar en partner som är villig att försörja dig så finns det inget som hindrar er från att köra på det upplägget. Däremot är det inget fel i att påpeka nackdelarna i att hamna i en ekonomisk beroendeställning.
Citera
2021-08-25, 16:28
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbwolf
Då jag själv är man så är det enkelt att avvisa det du skriver. Jag har vid flera tillfällen tackat nej till ett erbjudet knull av flera orsaker. Ofräsch, för fet, för full, för dum osv.

Poänglöst av dig med andra ord.
då är du undantaget. Män har i genomsnitt inget problem med lösa sexuella förbindelser, men det har kvinnor.
Citera
2021-08-25, 16:30
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och vill du bena ut orsakerna till varför lönen är lägre i offentlig sektor kanske du kan göra det på egen hand istället för att avkräva mig svar på idiotiska frågor om vad som händer när snickaren vill ha en miljon i timmen eller om jag köper tröjor som är för dyra?

Det är fortfarande så att bara för att man arbetar i offentlig sektor ska man inte arbeta för mindre än vad man tycker jobbet är värt.

Jo....
Man har inte rätt till den lön man anser sig värd.

Lönesratistik är väldigt lättillgänglig

Välj bransch som betalar vad du vill ha.
Citera
2021-08-25, 16:33
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
När har jag skrivit det? Jag har sagt att det är upp till var och en att bestämma själva. Givetvis ska de par där bägge förvärvsarbetar ta ungefär lika stort ansvar vad gäller hushållsarbete/barnomsorg etc.

Om du vill gå hemma och hittar en partner som är villig att försörja dig så finns det inget som hindrar er från att köra på det upplägget. Däremot är det inget fel i att påpeka nackdelarna i att hamna i en ekonomisk beroendeställning.
Aha du är en snurrhöna (se TV-serien om kvinnans hjärna). "Det är upp till var och en" och "SKA ta ungefär lika stort arbete" är varandras motsatser om du tänker efter och slutar känna så himla mycket.

Så bestäm dig nu. Ska alla få välja hur mycket de är med barnen? Eller ska du bestämma hur mycket de ska vara med sina egna barn?

Jag förutsätter att någon av delarna i serien behandlar den delen av kvinnohjärnan som vill bestämma över vardagen hos andra, både barn och män. Kallas även Tjat.
Citera
2021-08-25, 16:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Jo....
Man har inte rätt till den lön man anser sig värd.

Lönesratistik är väldigt lättillgänglig

Välj bransch som betalar vad du vill ha.
Fast nu var det ju inte det jag sa, jag sa att bara för att man arbetar i just offentlig sektor ska man inte arbeta för mindre än man anser att jobbet är värt.
Citera
2021-08-25, 16:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Aha du är en snurrhöna (se TV-serien om kvinnans hjärna). "Det är upp till var och en" och "SKA ta ungefär lika stort arbete" är varandras motsatser om du tänker efter och slutar känna så himla mycket.

Så bestäm dig nu. Ska alla få välja hur mycket de är med barnen? Eller ska du bestämma hur mycket de ska vara med sina egna barn?

Jag förutsätter att någon av delarna i serien behandlar den delen av kvinnohjärnan som vill bestämma över vardagen hos andra, både barn och män. Kallas även Tjat.

Trodde du fattade att det var en subjektiv åsikt. Byter ut det mot "bör" istället då.

Ingen bestämmer hur mycket du ska få vara med dina barn (bortsett från att de har skolplikt och liknande). Du kan göra allt ifrån att dumpa dem och sticka, så som många gör, till att vara hemma med dem 100%.
Citera
2021-08-25, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Ja, fast det har väl förändrats? Kvinnor åtnjuter exakt samma rättigheter som män i hela västvärlden så därmed är den ursprungliga målsättningen redan uppnådd men feminismen har ju blivit starkare senaste 30-40 åren (dvs sedan västvärldens institutioner etc blev jämställda). Nu bör nog feminismen mer betraktas som en bransch. Det hela går ut på att upprätthålla en löst sammanhållen industri som anställer och utgör en maktplattform åt många människor. Finns det inget kvinnoförtryck så får man helt enkelt hitta på lite och det är där vi är i dagsläget. Den senaste tidens feminism i sverige har ju gått ut på att göra konstverk som är 15x5 meter stora fittbilder, verkligen en slug taktik. Man gör gigantiska provocerande konstverk för hutlösa belopp i ett högskattesamhälle (där i princip bara män betalar in skatt, jag räknar fan inte med pappersvändarexercisen som inkomstskatt på en sjuksyrra är) och när någon, helt enligt konstnärens avsikter, blir förbannad och säger att den är ful och barnslig så tar man det som ett bevis för att det feministindustriella komplexet fortfarande behövs. Finns hundratals liknande varianter, man kan byta ut fittbilder i offentliga miljöer mot artiklar, nyinspelningar med bara kvinnor och blattar, workshops, läroplaner med mera.

Men ska man hata någon så ska man inte hata feministerna, det här är liksom opportunister som fattat att det går att tjäna bra pengar på att bete sig som en sociopatisk maffiamedlem så länge man följer reglerna. Sådana finns det alltid. Den man ska hata är generationen svenska och västerländska män som var för jävla veka och kuklösa för att säga ifrån.

Samma rättigheter och möjligheter, juridiskt, socialt, ekonomiskt, sexuellt, kulturellt etc etc etc.
Ekonomiskt så har inte kvinnor samma möjligheter som män, de påtvingas ex. större ansvar för oavlönat arbete, får sämre pensioner och har sämre löner på traditionella kvinnoyrken kontra trad. mansyrken.
Sexuellt....behöver jag fortsätta?
Citera
2021-08-25, 16:57
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Trodde du fattade att det var en subjektiv åsikt. Byter ut det mot "bör" istället då.

Ingen bestämmer hur mycket du ska få vara med dina barn (bortsett från att de har skolplikt och liknande). Du kan göra allt ifrån att dumpa dem och sticka, så som många gör, till att vara hemma med dem 100%.
Staten bestämmer att jag ska vara hemma i tre månader ifall du inte visste (du är barnlös alltså). Nu var det ju inte vad staten vill som jag frågade om, utan vad du tycker. och du tycker man ska bestämma som man vill vem som är hemma med barn. Det är rätt svar, ett liberalt svar som gör människor glada och nöjda, och motsatsen till vad vänster-feminismen önskar. De vill detaljreglera vanligt vardagsliv. Inte för att göra det bättre. För att göra det likare.
Citera
2021-08-25, 16:57
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och vill du bena ut orsakerna till varför lönen är lägre i offentlig sektor kanske du kan göra det på egen hand istället för att avkräva mig svar på idiotiska frågor om vad som händer när snickaren vill ha en miljon i timmen eller om jag köper tröjor som är för dyra?

Det är fortfarande så att bara för att man arbetar i offentlig sektor ska man inte arbeta för mindre än vad man tycker jobbet är värt.
Enkelt, i den privata sektorn så skapar man ekonomiskt värde som sedan kan delas ut som lön till anställda. Om du tar ett företag som säljer reservdelar till motorer och det är en säljare där som säljer jävligt bra så är det säkrast att ge den personen hög lön så att denne inte får för sig att börja jobba åt någon konkurrent som betalar bättre eller kanske startar eget. På den ekonomiska vinsten dras det sedan skatt som i sin tur används för att köpa in vissa tjänster, såsom sjuksköterskor, poliser, brandmän och lite allt möjligt. Det gör i sin tur att lönesättningen inom den offentliga sektorn utgår ifrån skatt som hämtas från den privata sektorn och därmed är helt avhängig på mängden pengar som man kan dra in i skatt. Nu har vi kommit till en punkt där skatten är ungefär så hög som den kan tänkas bli. Höjer man den mer eller lägger till nya skatter så är risken överhängande att folk börjar gömma pengar och således blir resultatet av ett försök att utöka mängden kapital som kan användas till löneförhöjningar inom offentlig sektor troligtvis att mängden kapital minskar istället för att öka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in